Silver hawk 540 dc front elmotor + placering givare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silver hawk 540 dc front elmotor + placering givare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Silver hawk 540 dc front elmotor + placering givare

    Som sagt ny ägare till silver hawk.
    Ni som äger en själva eller har kunskap.

    1. Jag funderar på vilken längd front elmotor jag behöver.
    Jag hoppas att minnkota Terrova BT 55 ipilot 54” ska räcka.

    2. Kan man med fördel montera givaren så långt ut åt sidan som möjligt? Sitter idag enligt Lowrance manual , men får lite för mkt störningar från 5 knop uppåt.
    Funderar om det är motorns turbulens som är orsaken.

    Ska även testa o köra på separat batteri samt dra givarkabeln löst i båten för utesluta orsak till störningar.

    Åter igen tack på förhand .
    Guld värt forum som dessa .

  • #2
    Kör 520 silver hawk och den väger 150 kg mindre än din modell. Till den har jag en Terrova 80 lb med 60 tums rigglängd och vindiga dagar får den jobba väldigt hårt med ankringen, vilket är viktigt eftersom jag ibland fiskar på väldigt ”grynniga” områden och en ofrivillig femmetersförflyttning kan innebära grundstötning. Vad jag vill ha sagt är att du minst bör ha 80lbs styrka dels för att din båt är tyngre än min men också pga att en gammal minn kota reklam lätt kan få en att tro att 55 lbs dragkraft räcker långt för en halv tons båt vilket det absolut inte gör. Den reklamen är bra på så sätt att du först köper en för liten elmotor och landar sedan i en starkare elmotor (som du skulle köpt från början).Skulle du hänga på en 50 hk bak på din båt? Undermotoriserade båtar är bland det slöaste som finns och likadant gäller elmotorer, så snåla inte är mitt tips. Jag var i valet och kvalet mellan 55lb/80lb och kan säga att jag är väldigt glad att jag inte tog den mindre modellen för den hade aldrig orkat.
    Senast ändrad av gabbu; 2019-06-17, 18:22.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
      Kör 520 silver hawk och den väger 150 kg mindre än din modell. Till den har jag en Terrova 80 lb med 60 tums rigglängd och vindiga dagar får den jobba väldigt hårt med ankringen, vilket är viktigt eftersom jag ibland fiskar på väldigt ”grynniga” områden och en ofrivillig femmetersförflyttning kan innebära grundstötning. Vad jag vill ha sagt är att du minst bör ha 80lbs styrka dels för att din båt är tyngre än min men också pga att en gammal minn kota reklam lätt kan få en att tro att 55 lbs dragkraft räcker långt för en halv tons båt vilket det absolut inte gör. Den reklamen är bra på så sätt att du först köper en för liten elmotor och landar sedan i en starkare elmotor (som du skulle köpt från början).Skulle du hänga på en 50 hk bak på din båt? Undermotoriserade båtar är bland det slöaste som finns och likadant gäller elmotorer, så snåla inte är mitt tips. Jag var i valet och kvalet mellan 55lb/80lb och kan säga att jag är väldigt glad att jag inte tog den mindre modellen för den hade aldrig orkat.
      Håller med dig rent generellt, men kör själv ännu tyngre båt på en 55 terrova. Skälet är att slippa 24 volt och två batterier då jag släpar grejerna. Upplever att så länge jag är ensam i båten orkar motorn, blåser det mycket är det istället rigglängden som är något i underkant så propellern plaskar i ytan, således ej helt riskfritt om man ankrar i steniga områden.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av håbofiskaren Visa inlägg
        Som sagt ny ägare till silver hawk.
        Ni som äger en själva eller har kunskap.

        1. Jag funderar på vilken längd front elmotor jag behöver.
        Jag hoppas att minnkota Terrova BT 55 ipilot 54” ska räcka.

        2. Kan man med fördel montera givaren så långt ut åt sidan som möjligt? Sitter idag enligt Lowrance manual , men får lite för mkt störningar från 5 knop uppåt.
        Funderar om det är motorns turbulens som är orsaken.

        Ska även testa o köra på separat batteri samt dra givarkabeln löst i båten för utesluta orsak till störningar.

        Åter igen tack på förhand .
        Guld värt forum som dessa .
        1. Nei. Du bør ha 24V-motor og sannsynligvis også lengre skaft men der må du måle.
        2. Hæ? Propellen til motoren din er sannsynligvis langt bak ekkoloddgiveren din og kan ikke skape turbulens. Her har du kanskje montert feil der den står? Feil vinkel, feil høyde eller i nærheten av en steglist? Test gjerne med eget batteri dog.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

          Håller med dig rent generellt, men kör själv ännu tyngre båt på en 55 terrova. Skälet är att slippa 24 volt och två batterier då jag släpar grejerna. Upplever att så länge jag är ensam i båten orkar motorn, blåser det mycket är det istället rigglängden som är något i underkant så propellern plaskar i ytan, således ej helt riskfritt om man ankrar i steniga områden.
          Hvorfor ikke bare bruke et 24V-batteri i steden? De koster unektelig litt penger.
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

            Hvorfor ikke bare bruke et 24V-batteri i steden? De koster unektelig litt penger.
            För tunga att bära, kunde jag ha fast montage skulle jag gå på 24 voltslösningen.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

              För tunga att bära, kunde jag ha fast montage skulle jag gå på 24 voltslösningen.
              12,5kg
              https://www.mjosservice.no/produkt/l...tooth-og-varme
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Mitt rebelcell 12v70 väger 6 kg, precis lagom eftersom jag använder det för flera båtar varav en ligger svårtillgängligt med promenad genom skog som delmoment. På den båten kör jag en Endura 40 lbs 12v så 24v hade inte funkat om jag orkat släpa dit det.
                Senast ändrad av holden; 2019-06-18, 06:22.

                Kommentera


                • #9
                  Vad tror ni om att limma fast givaren på båtens undersida. Självklart så inte trailer touchar.
                  Jag har en tripleshot givare.

                  Ang el motor tackar jag för inputs.

                  Kommentera


                  • #10
                    Click image for larger version

Name:	15608786815012122056074.jpg
Views:	635
Size:	2,60 MB
ID:	2511114 Jag har en Terrova BT 55 på min Silver Hawk 540BR.
                    Kan bara bekräfta ovanstående inlägg att den är i minsta laget. Den fungerar utmärkt att ankra och hålla positionen med men vid förflyttningar är den klen. Jag skulle definitivt välja 80 om jag skulle köpa elmotor idag. Men 55 fungerar tillräckligt bra, så jag tänker inte byta.

                    Rigglängd 54 fungerar bra.

                    När det gäller ekolodsgivare har jag mina på silvers originalfäste. Fungerar bra. Men man kan inte förvänta sig att ga perfekt bild i höga hastigheter. Funderar dock på att höjja upp "side" givaren så den endast är i vattnet vid låga hastigheter.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 915 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 143 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X