Dubbla batterier till elmotorn - Koppla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbla batterier till elmotorn - Koppla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dubbla batterier till elmotorn - Koppla?

    Tjena! Jag har köpt elmotor och ett 100 ah batteri till detta. Klarar mig lätt en hel dag för ankring och kortare förflyttningar.
    Nu har jag börjat med trolling och tänker att jag ska trolla med elmotorn.
    Gissar att batteriet inte håller en hel dag då och funderar på att utöka med ett till likadant batteri.

    Jag har koll på hur man kopplar ihop det rent tekniskt men känner mig ändå lite osäker.
    Jag kopplar ihop batteri 1s pluspol med batteri 2s pluspol och likadant med minuspolerna. Så långt allt bra, nu till mina frågor!

    1. Ska polerna kopplas samman i någon särskilt ordning för att undvika gnistbildning eller annat tråkigt?
    2. Jag laddar idag med en ctek comfortindikator för panelmontage, hur går jag tillväga med den? Bara ansluta till ena batteriets plus och minus?

  • #2
    Ta gärna en titt i denna 12vdc-bibel.

    https://sutars.com/content/files/elguide_2018_v2.pdf
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg
      Ta gärna en titt i denna 12vdc-bibel.

      https://sutars.com/content/files/elguide_2018_v2.pdf
      Tack för länken. Dock hittade jag inte svaret på nån av frågorna där.

      Kommentera


      • #4
        1. Nei.
        2, Hvis jeg har forstått deg riktig så har du tenkt til å koble sammen ett batteri som har vært i bruk en stund med et nytt batteri (mens de ellers er like). Da bør de lades hver for deg. Dvs etter bruk så kobler du batteriene fra hverandre, og kobler en lader på hvert batteri.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          1. Nei.
          2, Hvis jeg har forstått deg riktig så har du tenkt til å koble sammen ett batteri som har vært i bruk en stund med et nytt batteri (mens de ellers er like). Da bør de lades hver for deg. Dvs etter bruk så kobler du batteriene fra hverandre, og kobler en lader på hvert batteri.
          Tack för svar
          Så du menar att man inte kan ladda båda samtidigt? Batterierna är likadana.

          Kommentera


          • #6
            Det brukar sägas att ett äldre batteri inte ska kopplas ihop med ett nytt... att det sämre batteriet "drar ner" prestandan på det nyare och det kan nog stämma i viss mån men det beror på ffa hur du använt det äldre, hur länge du använt det och hur väl du laddat.

            Alternativet att köra/ladda dem separat även i fortsättningen lär dock inte ge bättre totallivslängd (pga sannolikt ökat DOD) för att inte tala om hur bökigt det låter att ladda separat, kan möjligen underlättas om du monterar en strömbrytare mellan batteriernas +/- pol om du kör batterierna sammankopplade under drift.

            Har du kört det ena typ en säsong och laddat väl och det andra är nytt så skulle jag koppla ihop dem men först ladda dem fulla separat. Sen laddar du dem samtidigt ihopkopplade som en batteribank. Ungefär så gjorde jag iaf.

            Eventuellt kan du ju "slita in" det nya en säsong genom att köra det separat och ladda ur det djupare än ditt gamla när du kopplar på det... - fast jobbigt, bökigt!
            Senast ändrad av anteman; 2019-07-09, 21:48.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Det brukar sägas att ett äldre batteri inte ska kopplas ihop med ett nytt... att det sämre batteriet "drar ner" prestandan på det nyare och det kan nog stämma i viss mån men det beror på ffa hur du använt det äldre, hur länge du använt det och hur väl du laddat.

              Alternativet att köra/ladda dem separat även i fortsättningen lär dock inte ge bättre totallivslängd (pga sannolikt ökat DOD) för att inte tala om hur bökigt det låter att ladda separat, kan möjligen underlättas om du monterar en strömbrytare mellan batteriernas +/- pol.

              Har du kört det ena typ en säsong och laddat väl och det andra är nytt så skulle jag koppla ihop dem men först ladda dem fulla separat. Sen laddar du dem samtidigt ihopkopplade som en batteribank. Ungefär så gjorde jag.

              Eventuellt kan du ju "slita in" det nya en säsong genom att köra det separat och ladda ur det djupare än ditt gamla när du kopplar på det... - fast jobbigt, bökigt!
              Batteriet jag har har jag endast kört med sen april typ. Har aldrig laddat ur det mer än till 65-70 procent kvar.
              Jag kör med Biltemas fritidsbatteri, så jag har snålat en del redan där. Skulle det vara att jag tappar en procent eller två så är det inte hela världen. När jag vet mitt behov av Ah så köper jag bättre batterier isf.
              Jag tror jag gör som du säger, laddar bägge fullt innan jag kopplar ihop dom och sen laddar jag dem gemensamt via cteks laddningspanel.

              Kommentera


              • #8
                Kolla så att din laddpanel orkar att ladda 200ah.

                Är ingen expert men.
                Batterierna kopplar du plus till plus och minus till minus. Sen till elmoto/laddare kopplar du pluspol från det ena batteriet och minus från det andra.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av holetaker Visa inlägg
                  Tjena! Jag har köpt elmotor och ett 100 ah batteri till detta. Klarar mig lätt en hel dag för ankring och kortare förflyttningar.
                  Nu har jag börjat med trolling och tänker att jag ska trolla med elmotorn.
                  Gissar att batteriet inte håller en hel dag då och funderar på att utöka med ett till likadant batteri.

                  Jag har koll på hur man kopplar ihop det rent tekniskt men känner mig ändå lite osäker.
                  Jag kopplar ihop batteri 1s pluspol med batteri 2s pluspol och likadant med minuspolerna. Så långt allt bra, nu till mina frågor!

                  1. Ska polerna kopplas samman i någon särskilt ordning för att undvika gnistbildning eller annat tråkigt?
                  2. Jag laddar idag med en ctek comfortindikator för panelmontage, hur går jag tillväga med den? Bara ansluta till ena batteriets plus och minus?
                  Hej Holetaker;

                  " För att undvika gnistbildning"
                  koppla först +kabeln till batteriets pluspol och sedan -kabeln till batteriets minuspol....

                  Ett 100 Ah marinbatteri räcker ofta en dag för ankring och kortare förflyttningar...
                  Ska du börja använda elmotorn vid trolling bör du köpa ett likadant 100 Ah batteri så att du har 200 Ah tillgängligt och samtidigt kan köra båda batterierna parallellkopplade....

                  Glöm inte att ladda upp batterierna efter varje fisketur...

                  På bilden nedan till höger kan du se två parallellkopplade 80 Ah Tudor marinbatterier som används till att köra Minn Kota elmotorn med ....
                  Leif Engström med gädda på 13,4 kilo fångad i oktober på en stor Swim Whizz Nr 740 (Pike Scale) i Boviken utanför Harburen Eriksö
                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2019-07-10, 09:31.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
                    Kolla så att din laddpanel orkar att ladda 200ah.

                    Är ingen expert men.
                    Batterierna kopplar du plus till plus och minus till minus. Sen till elmoto/laddare kopplar du pluspol från det ena batteriet och minus från det andra.
                    Jag har hört, att så länge det är en 12 volts laddare så spelar det ingen roll. Det tar bara olika lång tid. Men jag kan ha fel?
                    Man ska väl sikta på att laddaren ligger på 5-10 procent av batteribanken? Men det är väl för att hinna ladda till nästa dag mest?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 915 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 684 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 143 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X