Problem att se jiggen vid vertikalfiske sedan jag bytte givare till en TM150 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem att se jiggen vid vertikalfiske sedan jag bytte givare till en TM150

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem att se jiggen vid vertikalfiske sedan jag bytte givare till en TM150

    Jag köpte en Airmar TM150 för att ersätta min HST-WSBL vid vertikalfiske i insjövatten. Inkopplad i en HDS 9 gen 3 som sitter i nätverk med en HDS 7. Det är även en Lss2-givare ansluten.

    Problemet jag har är att det är mer eller mindre hopplöst att se jiggen i live-fönstret på väg ner. Så fort jag stannar jiggen ser jag den men när den är i rörelse ser jag den inte. Givaren sitter monterad i våg och jag provat i vindstilla vatten och spötoppen precis vid givaren så har svårt att se att jag skulle ligga utanför konen, jag har försökt i 2 1/2 dagar innan jag gav upp.

    Jag har även haft den utlånad till en fiskekompis nu två dagar för att testas i 2 olika Carbon enheter och han har samma upplevelse som jag. Givaren är testad på medium-chirp och diverse fasta frekvenser men ingen större skillnad. Har provat olika pinghastigheter, känslighet, störningsfilter på /av. Fisk ser jag bra och med bättre separation än orginalgivaren, botten har jag aldrig tappat. Nu satt jag tillbaka min gamla givare och kan fiska igen men känns lite surt att lägga en 3500 kr givare på hyllan, men jag har slut på idéer.

    Någon som har denna givare och kan bekräfta eller dementera om detta är normalt? Någon med en teori om det går att komma tillrätta med?
    Senast ändrad av Daimen; 2019-07-24, 21:39.

  • #2
    Kan det vara så att din nya givare har en snävare konvinkel? Jag har för mig att min förra airmar hade en 11 gradig konvinkel vilket är väldigt snävt och gjorde det svårt att se tex en jigg. Din förra billigare har en 20 gradig vinkel vilket gör det lättare.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av NoLackOfFeedback Visa inlägg
      Kan det vara så att din nya givare har en snävare konvinkel? Jag har för mig att min förra airmar hade en 11 gradig konvinkel vilket är väldigt snävt och gjorde det svårt att se tex en jigg. Din förra billigare har en 20 gradig vinkel vilket gör det lättare.
      Tack för din input! Till en början funderade jag också på om jag låg utanför konen men ser det som osannolikt efter allt testande. Jag har för mig att konvinkeln på TM150 ligger på 17-25 grader eller liknande beroende på frekvens och bör lämpa sig bra till denna typ av fiske. Kan tillägga att jag aldrig hamnar utanför konen med gamla givaren och har ändå fiskat vertikalt i 5 år nu.

      Ett exempel. Jag skickar ner jiggen till 5 meters djup. Jiggen är ej synlig när den är i rörelse på väg ner. Stannar jag så ser jag den direkt. Skickar ner den ytterligare 5 m och samma sak, synlig så fort den inte är i rörelse. Jag kan ställa upp känsligheten så pass att jag ser turbulensen jiggen skapar och på så sätt kan följa jiggens nedfart. Problemet med det är bara att jag får gissa var jiggen ligger i förhållande till ”bruset” den skapar, oftast är jiggen då ca 2 meter nedanför ”bruset”.

      Kommentera


      • #4
        Och jag antar att du ställt in ekolodet på rätt givaralternativ?

        Kommentera


        • #5
          Hittade lite info om givaren på colibris blog. Kanske du kan utläsa något av det?

          Pris er helt klart en ulempe, men kommer naturligvis an på hva du sammenlikner med. Dette er utstyr som koster endel penger, særlig for de som er vant til å bruke standardgiverne i pakkeløsninger, mens det er mer "normalt" prisnivå for brukere som har brukt Airmar sine givere tidligere. Når giveren alene koster fra 3.000,- har vi opplagt mistet endel potensielle brukere på veien allerede der. I praksis ser vi på en totalkostnad fra 10.000,- og oppover for både ekkolodd og ekkoloddgiver. Utstyret jeg har brukt på skjermbildene lengre opp i artikkelen, vil med giver ligger fra ca 17.000,- Da har du riktignok ikke bare et særdeles bra ekkolodd, du har også en meget bra kartplotter og fulle nettverksmuligheter mot ting som VHF, AIS, Radar, ekstra skjerm, stereoanlegg, motordata og så videre.

          Både TM150M og B150M kan ha en tendens til å miste bunnkontakten i plan, eller i hvertfall få så store svekkelser av signalstyrken at bunnlinjen tegnes utydelig på ekkoloddskjermen. Dette blir særlig tydelig når man kjører over større dyp, siden dybde i seg selv svekker signalet. Min erfaring er at TM150M får problemer i plan over større dybder enn 100 meter, men dette vil variere fra båtskrog til båtskrog avhengig av skrogets form og montering av ekkoloddgiveren. Dette kan altså ikke sees på som en fasit, men jeg har justert nok på min TM150M til å påstå at problemet er reelt. Er man avhengig av gode skjermbilder når båten er i plan, kan man vurdere å kombinere disse giverne med en giver man vet fungerer godt i plan, eller bevege seg enda en prisklasse opp til Airmars CHIRP-givere som ikke har denne utfordringen. Eksempler på dette kan være B75 eller B175 som er kraftigere CHIRP-givere enn TM150M/B150M. Vil du ha en aktermontert giver kan de helt nye TM160C-M eller TM185C være gode alternativer. (Vær obs på at disse er så nye at det finnes svært lite informasjon om de, de har ikke kommet på markedet i Norge enda.) Jeg kombinerer min TM150M med en Airmar P66 og har topp prestanda i hele båtens fartsregister med de giverne til sammen.

          TM150M/ B150M har relativt vid konevinkel. Som for andre CHIRP-givere varierer konevinkelen gjennom frekvenssveipet, og for disse to varierer det fra 17 til 26 grader. Dette er ideelt når man ser etter fisk i vannsøylen, men ikke fult så ideelt dersom målet er å se bunnstruktur. Så leter du etter vrak, bør du se på givere med smalere konevinkel, selv om du kan tilpasse konevinkelen ved å velge en bestemt enkeltfrekvens.



          En annen ulempe med ekkoloddgivere med vid konevinkel, er at desto lengre fra senter av signalet (loddrett under giveren) signalet beveger seg, desto svakere blir retursignalet (ekkoet) som kommer tilbake. Denne effekten forsterkes desto dypere det er, så en giver med vid konevinkel får med andre ord en drastisk svekkelse av både oppløsing og effekt etterhvert som dybden øker.

          CHIRP er følsomme greier når det kommer til å bruke flere ekkolodgivere samtidig. Dersom jeg skal bruke både TM150M og skannende ekkolodd som downscan og sidescan samtidig får jeg endel støy på begge, en slags crosstalk, til tross for svært forskjellige frekvenser. Dette løses ved å øke støyfilteret til "medium" på mine Lowrance HDS, men helt ideelt er det ikke. På skjermbildet under ser du forskjellen på støyfilteret av, kontra støyfilteret på medium med TM150M og structurescan i drift samtidig.

          Kommentera


          • #6
            Tack! Ja givaren hittades automatiskt så allt ser rätt ut där. Har även provat ändra diverse val som sötvatten, grunt vatten, allmänt mm. Har även provat med Noise rejection avslaget då jag läst att det kunnat ställa till det för någon.

            Enligt Colibris beskrivning tycker jag det låter som en givare som passar utmärkt för just vertikalfisket. Har läst mycket gott om denna givare innan köp så man funderar ju om något inte fungerar som det ska med just denna givare. Det som talar emot att den är trasig är väl att jag inte upplever några större problem i övrigt, jag ser fisk och botten, även om jag reagerade på att ekona var smalare på höjden jämfört med orginalgivaren och då speciellt på medium chirp.

            Jag får hoppas Colibri som är outstanding när det gäller båtelektronik ser denna tråd, att han dessutom har denna givare gör ju förutsättningarna än bättre.

            Kommentera


            • #7
              Jeg solgte min TM150M i fjor så jeg har ikke prøvd den med de siste softwareversjonene. Men jeg kan ikke huske at jeg har hatt problemer med å følge jiggen i A-scope. Ergo høres dette litt rart ut. Jeg har flere hundre timer med vertikalfiske og TM150M og ser på den som ideell til det fisket, delvis fordi den også har endel sidelobes. (Det som gir de lange «slöjorna» med HST-WSBL.)

              TM150M har som nevnt en konevinkel opp mot 26 grader, så problemet er neppe der.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Tack för svar! Det får kanske bli ett mail till tillverkaren alternativt återförsäljaren och höra om de har någon teori.

                Kommentera


                • #9
                  Liten återkoppling. Jag kontaktade återförsäljaren och fick givaren utbytt och nu fungerar det. Bra av olssonsfiske som löste reklamationen klanderfritt.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                  1 216 svar
                  155 915 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HenkeW
                  av HenkeW
                   
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  12 svar
                  2 684 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                  27 svar
                  1 936 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                  13 svar
                  1 143 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg holden
                  av holden
                   
                  Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                  2 svar
                  161 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg fishmark  
                  Arbetar...
                  X