Två givare - hur göra? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två givare - hur göra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Två givare - hur göra?

    Jag har just nu en helix 7a som jag kör 2D och djupkarta på. Jag har givaren på en stång på sidan av båten. Nu tänkte jag köpa en till helix 7a som jag enbart tänkte köra Side Imaging med.

    Var blir bäst att placera nya givaren? För det går väl inte att sätta den på samma stång som den andra?

  • #2
    Ursprungligen postat av fasse Visa inlägg
    Jag har just nu en helix 7a som jag kör 2D och djupkarta på. Jag har givaren på en stång på sidan av båten. Nu tänkte jag köpa en till helix 7a som jag enbart tänkte köra Side Imaging med.

    Var blir bäst att placera nya givaren? För det går väl inte att sätta den på samma stång som den andra?
    Det går jättebra, olika frekvenser så de stör inte ut varandra. Däremot om du byter från side till 2d exempelvis kommer du att få störningar iom att du kör 2 källor med samma frekvens.

    2givare med olika frekvenser inga konstigheter.
    2 givare med samma frekvens då får du störningar

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Coffe81 Visa inlägg

      Det går jättebra, olika frekvenser så de stör inte ut varandra. Däremot om du byter från side till 2d exempelvis kommer du att få störningar iom att du kör 2 källor med samma frekvens.

      2givare med olika frekvenser inga konstigheter.
      2 givare med samma frekvens då får du störningar
      Jajemen, vad bra! Men hur ska dom då monteras på stången? Det nuvarande givaren sitter ju längst ned, riktad bakåt, hur ska den nya givaren sitta?

      Kommentera


      • #4
        Giveren du bruker for SI hadde jeg plassert på båtens akterspeil.
        PS - Helix 7 finnes i nettverksutgave også så du slipper å styre med ulike ekkoloddgivere og frekvenser.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          Giveren du bruker for SI hadde jeg plassert på båtens akterspeil.
          PS - Helix 7 finnes i nettverksutgave også så du slipper å styre med ulike ekkoloddgivere og frekvenser.
          Jag tror han använder en stång för vertikalfiske. Jag låter det dock vara osagt än, tills TS bekräftar.
          Men om det är så, så är det bättre med båda givarna så nära varann som möjligt vid vertikalfiske så att du får korrekt bild.

          Om det däremot är annat fiske som bedrivs är det inte så stor betydelse om SI är aktermonterad eller ej.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av fasse Visa inlägg

            Jajemen, vad bra! Men hur ska dom då monteras på stången? Det nuvarande givaren sitter ju längst ned, riktad bakåt, hur ska den nya givaren sitta?
            Brukar finnas ett vinkeljärn man använder, som skruvas i pinnen längst ner för montering av flera givare. Kolla där du köpte givarstaget om det finns monteringstillbehör för fler givare. Eller så åker du till Biltema och bygger ett själv

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Coffe81 Visa inlägg

              Jag tror han använder en stång för vertikalfiske. Jag låter det dock vara osagt än, tills TS bekräftar.
              Men om det är så, så är det bättre med båda givarna så nära varann som möjligt vid vertikalfiske så att du får korrekt bild.

              Om det däremot är annat fiske som bedrivs är det inte så stor betydelse om SI är aktermonterad eller ej.
              Til informasjon så fungerer det utmerket å ha 2D på stang og skannende ekkolodd på akterspeilet.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Coffe81 Visa inlägg

                Jag tror han använder en stång för vertikalfiske. Jag låter det dock vara osagt än, tills TS bekräftar.
                Men om det är så, så är det bättre med båda givarna så nära varann som möjligt vid vertikalfiske så att du får korrekt bild.

                Om det däremot är annat fiske som bedrivs är det inte så stor betydelse om SI är aktermonterad eller ej.
                Det stämmer, har en stång monterad på styrbord sida. Jag hade helst monterat båda givarna på stången om möjligt.

                Men i vilken riktning ska jag sätta den andra givaren? Den första pekar ju bakåt, alltså den platta delen på givaren bakåt. Kan man sätta givaren till det andra lodet pekandes framåt? (ska enbart användas till SI).

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av fasse Visa inlägg

                  Det stämmer, har en stång monterad på styrbord sida. Jag hade helst monterat båda givarna på stången om möjligt.

                  Men i vilken riktning ska jag sätta den andra givaren? Den första pekar ju bakåt, alltså den platta delen på givaren bakåt. Kan man sätta givaren till det andra lodet pekandes framåt? (ska enbart användas till SI).
                  Sätt den som skall vara 2d pekandes framåt och SI pekandes bakåt.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                  1 216 svar
                  155 916 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HenkeW
                  av HenkeW
                   
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  12 svar
                  2 687 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                  27 svar
                  1 936 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                  13 svar
                  1 144 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg holden
                  av holden
                   
                  Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                  2 svar
                  161 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg fishmark  
                  Arbetar...
                  X