Första ekolodet - Guida mig! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Första ekolodet - Guida mig!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Första ekolodet - Guida mig!

    Bakgrund:
    Totalt grön på ekolod - aldrig använt
    Båten är en Crescent 420 med en Minnkota elmotor bak.
    Använder ett batteri samt den här batterilådan till: https://www.ssbilbehor.se/minn-kota-...dikator-mkr-20
    Sjön är ca 1,5km², medeldjup på 2,8 m maxdjup 7m
    Vill kunna se djup, botten och gärna vart abborren står.
    Tanken är att köpa det här:
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...gn=pricerunner


    Frågor:
    Behöver jag något mer än ovanstående för att köra igång?
    Behöver jag ytterligare ett portabelt batteri eller kan jag köra på samma som jag använder till elmotorn? (batteriet till elmotorn är aldrig mer än halvt urladdad efter en dag på sjön)
    Kommer jag kunna se det jag vill med ovanstående paket?
    Hur fäster jag ekolodet i båten? Vill som sagt ha det portabelt då båten ligger i sjön hela tiden.
    Fäster jag givaren eller har jag den portabel också?
    Ska jag köpa något annat, isf varför?


    Många frågor och är som sagt helt grön på det här. Så skäll inte utan utbilda mig

    Stort tack till er som tar er tid att svara!


  • #2
    Så här tänker jag, utan att påstå att det är något facit...
    Du kommer se djupet.
    Du kommer se den fisk som står omedelbart under båten, inget mer. Konen blir liten på djup 3-7m, ca 1-2,5m i diameter.
    Vill man lokalisera fiskstim på de djupen är nog sidoseende ett måste.
    Kör ett eget batteri till lodet, risk för störningar från elmotor annars.
    För montering kolla på tex RAM-mount.
    Jag skulle montera givaren fast på båten och investera i en portabel också om jag hade behov av enheten i annan båt.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av carlspecial Visa inlägg
      Bakgrund:
      Totalt grön på ekolod - aldrig använt
      Båten är en Crescent 420 med en Minnkota elmotor bak.
      Använder ett batteri samt den här batterilådan till: https://www.ssbilbehor.se/minn-kota-...dikator-mkr-20
      Sjön är ca 1,5km², medeldjup på 2,8 m maxdjup 7m
      Vill kunna se djup, botten och gärna vart abborren står.
      Tanken är att köpa det här:
      https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...gn=pricerunner


      Frågor:
      Behöver jag något mer än ovanstående för att köra igång?
      Behöver jag ytterligare ett portabelt batteri eller kan jag köra på samma som jag använder till elmotorn? (batteriet till elmotorn är aldrig mer än halvt urladdad efter en dag på sjön)
      Kommer jag kunna se det jag vill med ovanstående paket?
      Hur fäster jag ekolodet i båten? Vill som sagt ha det portabelt då båten ligger i sjön hela tiden.
      Fäster jag givaren eller har jag den portabel också?
      Ska jag köpa något annat, isf varför?


      Många frågor och är som sagt helt grön på det här. Så skäll inte utan utbilda mig

      Stort tack till er som tar er tid att svara!
      Hej Carlspecial;

      Ekolodet visar dig vattendjupet under båten, bottentopografin samt små och stora fiskar.

      Med ekolodet följer en bygel som du kan skruva fast på styrpulpeten eller sittbrädan framför dig. Ekolodsgivaren kan du skruva fast längst ner på akterspegeln 15 - 20 cm vid sidan om motorn.

      Det går bra att köra din Minn Kota elmotor på samma batteri som ekolodet... När spänningen sjunker under 10,5 volt brukar ekolodet slockna och därmed får du besked om att du kanske bör köpa och parallellkoppla två likadana 12 volts marinbatterier i framtiden för att kunna köra både elmotor och ekolod på samma batterier..

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-09-18, 07:02.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Nextline Visa inlägg
        Så här tänker jag, utan att påstå att det är något facit...
        Du kommer se djupet.
        Du kommer se den fisk som står omedelbart under båten, inget mer. Konen blir liten på djup 3-7m, ca 1-2,5m i diameter.
        Vill man lokalisera fiskstim på de djupen är nog sidoseende ett måste.
        Kör ett eget batteri till lodet, risk för störningar från elmotor annars.
        För montering kolla på tex RAM-mount.
        Jag skulle montera givaren fast på båten och investera i en portabel också om jag hade behov av enheten i annan båt.

        Okej, tack för tips!

        Har du något tips på ett lod med side-scan? Blir det mycket dyrare med den funktionen?

        Kommentera


        • #5
          Ja det bli dyrare. Lowrance har jag alltid kört men tänker att humminbird säkert är minst lika bra.
          Jag kör med HDS serien men sidescan finns även på billigare serier.
          Du får googla runt lite och bilda dig en uppfattning om prisläget.
          Just nu vet jag att tex sportfiskeprylar kör en kampanj med Lawrence.

          Kommentera


          • #6
            Hook2 loden är ju speciella genom att de har 40 graders konvinkel istället för mer vanliga 20 grader. Man ser alltså en dubbelt så stor diameter på botten jämfört med det vanliga. Det är ju främst sidoseende ekolod som gjort att det blivit så vanligt med stora skärmar nuförtiden. För att kunna se detaljer på sidoseende ekolod ute på vattnet behövs lite större skärm.

            Kommentera


            • #7
              Ikke kjøp Hook2, enkelt og greit. Kjøp heller forrige generasjon (Hook eller Elite CHIRP) på bruktmarkedet.

              Og du skal selvfølgelig ikke koble følsom elektronikk til det samme batteriet du bruker til en elektrisk motor.

              Gir påhengeren din mer enn 15V er det noe galt og ditt minste problem vil være at ekkoloddet er koblet til det samme batteriet.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                Ikke kjøp Hook2, enkelt og greit. Kjøp heller forrige generasjon (Hook eller Elite CHIRP) på bruktmarkedet.

                Og du skal selvfølgelig ikke koble følsom elektronikk til det samme batteriet du bruker til en elektrisk motor.

                Gir påhengeren din mer enn 15V er det noe galt og ditt minste problem vil være at ekkoloddet er koblet til det samme batteriet.
                OK.

                Varför inte Hook2? Vad skiljer föregångaren och nya?

                Kommentera


                • #9
                  Hook2 har ingenting med forgjengeren å gjøre annet enn at navnet likner. Problemet med Hook2 er lav effekt kombinert med ekkoloddgivere med idiotisk stor konevinkel på 2D, samt et modellregime som selv jeg (som er over middels oppdatert på ekkolodd) sliter med å forstå. Hook 5 combo (dvs de med kartplotter, ikke X-modellene) og oppover har et OK ekkolodd så lenge man skifter ut ekkoloddgiveren. Men innen du har skiftet ut ekkoloddgiveren er du prismessig på høyde med Elite Ti/ Ti2 så da er poenget med å kjøpe "billig" Hook2 borte.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har ett Hook 4 med Chirp som jag är nöjd med. Visst det har inget sidoseende och liknande fancy grejer. Men det är ändå väldigt mycket bättre än inget alls. Det är billigt och du borde kunna hitta ett begagnat för småpengar. Sjön jag fiskar mest i låter ungefär som din och jag skulle säga att det duger bra med ett sådant lod. Se till att du har varianten med gps bara. Lägg lite tid på att loda upp hela sjön, om den inte är det redan, sedan laddar du upp det till Insight genesis så att du får en komplett djupkarta till sjön. Då får du en bra överblick och kan sitta vid datorn och se ut ställen där fisken bör kunna uppehålla sig (grynnor, djupkanter, hålor, undervattensformationer osv). Då kan du åka direkt till dessa när du ger dig ut för att fiska.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 915 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 684 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 143 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X