Lod för vintern. Men vilket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lod för vintern. Men vilket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Hette blinklod i menyn. En annan letade nåt mer logiskt, som isläge.
    Har dock inte lyckats hitta vart man kan ändra fishing mode... kanske ska ändra tillbaka språket till engelska...

    Kommentera


    • #12
      Beställde isgivaren från Orsa. Var dock en 5 pin kontakt i paketet. Stod dock 9 pin på påsen och på hemsidan. Hoppas innerligt att det är ett måndags exemplar jag fått

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
        Beställde isgivaren från Orsa. Var dock en 5 pin kontakt i paketet. Stod dock 9 pin på påsen och på hemsidan. Hoppas innerligt att det är ett måndags exemplar jag fått
        Merk at navnet på de to er enten "7-pin" eller "9-pin" (også kalt xSonic) og har med hva som er maksimalt antall pinner i støpselet å gjøre. En "9-pin" kan med andre ord ha langt færre pinner i støpselet enn 9, avhengig av hva slags ekkoloddgiver det er. Det er kun "alt i en"-ekkoloddgivere som TotalScan og 3 in 1 som har alle 9, på ekkoloddgivere med færre kanaler er det nødvendigvis færre pinner fordi de ikke ville hatt noen funksjon, selv om støpselet altså kalles "9-pin". det stemmer at det bare skal være fem pinner i støpselet til isfiskegiveren, noen av de eldre har bare fire (de mangler temperatur).

        Fysiske mål på de to er forskjellig, så de kan ikke brukes om hveranrde, uavhengig av antall pinner. For bilder og forklaring av de to, se her:
        http://teamcolibri.blogspot.com/2017...kabel-for.html

        Og bare for å unngå misforståelser. Dette er en kontakt, "socket" på engelsk:
        Click image for larger version  Name:	7%2Bbak.png Views:	0 Size:	95,2 KB ID:	2526201
        Dette er et støpsel:
        Click image for larger version  Name:	Eriks%2Bmobil%2B03.09.16%2B048.jpg Views:	0 Size:	25,8 KB ID:	2526202
        Team Colibri

        Kommentera


        • #14
          Tur att det finns folk som kan förklara fram bolagens ordtermer. För när man läser 9 pin kontakt så tycker man det ska vara 9 pinnar.

          Främsta anledningen som förstärkte min misstanke om det var fel kontakt var att touchen inte funkade. Eller ja den funkade väl nåt tryck ibland.
          Fick iaf numret till en återförsäljare som nu söker svar på mitt problem. Om det är måndagsexemplar av givaren eller om det är nåt jag gör fel, ställd in fel.
          Den jordar iaf inte som den ska. Men det går ju fiska med den. Visar både fisk och pirk.

          Dom ringde tillbaka just medans jag skrev detta. Blev retur av produkten, eller ja en ny skickas till mig. Bara att hålla tummarna nu.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
            Tur att det finns folk som kan förklara fram bolagens ordtermer. För när man läser 9 pin kontakt så tycker man det ska vara 9 pinnar.

            Främsta anledningen som förstärkte min misstanke om det var fel kontakt var att touchen inte funkade. Eller ja den funkade väl nåt tryck ibland.
            Fick iaf numret till en återförsäljare som nu söker svar på mitt problem. Om det är måndagsexemplar av givaren eller om det är nåt jag gör fel, ställd in fel.
            Den jordar iaf inte som den ska. Men det går ju fiska med den. Visar både fisk och pirk.

            Dom ringde tillbaka just medans jag skrev detta. Blev retur av produkten, eller ja en ny skickas till mig. Bara att hålla tummarna nu.
            alla kan göra fel,, bra att dom åtgärdade,, lycka till.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

              alla kan göra fel,, bra att dom åtgärdade,, lycka till.
              Jag är ju dock sån novis på denna högteknologi att det känns som att styra ett åskväder.

              Kommentera


              • #17
                Satans elektronik!
                När jag trycker med fingret på skärmen så händer inget.
                Men då jag trycket med sidan av fingret då funkar det. Bör dock vara lite mer kraft än att bara nudda skärmen.
                Håller jag ena fingret på minuspolen på batteriet så funkar det som det ska. Nästan för bra för att jag ska hinna med.

                Skitkul dock! Satte ner mojängen i ett hål och såg att det var fisk där. När jag sänkte ner myskan såg jag att en steg uppåt. Stannande myskan och pang direkt!
                Blev grymt sugen på en ice machine eller deeper chirp+ nu. Bara för att få tillgång till chirpen. Allt som är säg 3 dm från botten döljs av botten. Ser ju dock när dom stiger och följer efter myskan.
                Ska åka till en pöl med större fisk idag. Regnbåge tänker jag så jag ser vilken färg deras ekon får. Det där med färgerna är fortfarande nytt för mig. Har alltid kört med fisksymboler på hummingbird och endast visat stora fiskar då.

                Kommentera


                • #18
                  Du er borti et klassisk problem med forrige generasjon touchskjermer, hvor du ender opp som jord for skjermen isteden for batteriet. Du og skjermen danner en elektrisk krets når du tar på den, det er altså ikke selve trykket som forteller skjermen hva du vil men den elektriske overføringen. Løsningene er flere, denne ene har du funnet ut av, nemlig å jorde deg selv mot batteriet. Jeg er dog litt overrasket over at du har det problemet med en ekkoloddgiver tilkoblet og giveren i vannet, vanligvis fungerer det som det skal da.

                  Hva slags batteri bruker du, og hvor stort (Ah) er det? Man kan få dette problemet med små batterier eller underdimmensjonerte ledninger. (Noe bruksanvisningen ikke nevner i det hele tatt...)
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #19
                    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...8-package.html

                    Detta batteriet har jag. Alla kablar är original.
                    På sommaren funkar det bättre, har ju då den medföljande 3i1 givaren.
                    Testade den nya givaren dom skickade. Exakt lika.

                    Finns en annan orsak också. För grovt skinn på fingrarna. Vet en del gubbar som har problem med smartphones då deras händer är mer som läderhandskar.

                    Kommentera


                    • #20
                      Batteriet er bra nok det. Ja, som kontorist har men er fortrinn på touchskjermer....
                      Team Colibri

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 915 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 684 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 143 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X