Lod för vintern. Men vilket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lod för vintern. Men vilket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lod för vintern. Men vilket?

    Deepern har för dålig batteritid. Men helt klart av intresse som backup. Men duger inte för allt isfiske.

    Lowrance, Garmin, Raymarine och Humminbird har alla en egen variant av ice machine/all season

    Humminbird skärmen har jag sett på vintern och uppskattade dess raka streck.
    Lowrance så kan jag använda genesis kartor, om det nu behövs. Nu känns det inte som det är i behov. Känns också som billigast.
    Garmin är ju guld på service, helt klart ett plus.

    Nu fiskar jag inte med lod som andra gör. Sitter och tittar på pirken när den gör sina hjärtfrekvenser på skärmen. Jag har den mer som skvallerfönster och fiskalarm. Ställer ut den vid ett hål och lyssnar efter pip, väldigt många pip och jag går och kollar.

    Vad har ni för erfarenheter? Vilket valde ni och varför? Sitter du med x och är nöjd pga?

    Hur funkar touch screen på vintern? Har ju en elite ti2 som jag kan använda till ice machine, dock en 9:a, kan inte hitta info om en väska som passar dom. Åsikter om det?

  • #2
    Det borde väl gå att koppla in en powerbank till en deeper när den ligger still i ett hål.

    Kommentera


    • #3
      Så lenge du bruker stort nok batteri er Eliten din fin den. Jeg varierer litt mellom Deeper, Lowrance Mark 4 HDI, Lowrance Elite 4 HDI og HDS 9 (Gen 3/ Live) og endrer bare batteristørrelsen jeg drar med meg etter hvilken modell jeg skal bruke. Feks er nettopp den eldre Mark 4 HDI flott der det skal bæres siden den omtrent ikke bruker strøm. (Liten skjerm, ikke touch og svart/ hvitt = lavt forbruk.)
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
        Det borde väl gå att koppla in en powerbank till en deeper när den ligger still i ett hål.
        Tycker jag känns som riskabelt.


        Nackdelen med min elite är storleken. Tycker en sån där väska ser väldigt smidig ut. Tänker på platsen den tar i pulkan också. Ska jag göra nån egen variant av låda/väska till 9":an är jag rädd att för mycket plats går åt.
        Hade deepern haft en garanti på brukstid 10 timmar vintertid vid minus 20 grader så vore den första valet. Men 4 timmar... då behöver jag 3 st för att känna mig säker en heldag på abborrjakt.
        Så det blir skärm istället och batteri. Typ en sån
        https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...hoCgOQQAvD_BwE

        Men det finns ju garmin och dom andra att fundera på också.

        Kommentera


        • #5
          Läste nu att flasher finns i elite ti2 som jag har. Antar den aktiveras med rätt givare?
          https://www.happyangler.se/sv/bat/ek...are/p/1766453/
          Denna antar jag och en adapter. Men vilken?

          Kommentera


          • #6
            https://www.ofc.nu/nyheter-1/lowranc...-svart-kontakt

            Fann denna. slipper adapter.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
              Läste nu att flasher finns i elite ti2 som jag har. Antar den aktiveras med rätt givare?
              https://www.happyangler.se/sv/bat/ek...are/p/1766453/
              Denna antar jag och en adapter. Men vilken?
              trådkapning..

              finns det givare som ser genom isen eller är det endast i hålen man ser?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
                Läste nu att flasher finns i elite ti2 som jag har. Antar den aktiveras med rätt givare?
                https://www.happyangler.se/sv/bat/ek...are/p/1766453/
                Denna antar jag och en adapter. Men vilken?
                Flasherdelen fungerar ju redan med din vanliga givare. Men det är ju mycket smidigare med en riktig isgivare som du redan hittat.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg

                  Flasherdelen fungerar ju redan med din vanliga givare. Men det är ju mycket smidigare med en riktig isgivare som du redan hittat.
                  Meny systemet är inte enkelt. Har inte hittat den än iaf. Men jag har ju bara haft den i 6 månader. Man brukar ju ha lärt sig en pryl när det är hög tid att köpa en ny.
                  Givaren som följde med är så avlång att den blir krånglig att pilla ner i hål.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

                    trådkapning..

                    finns det givare som ser genom isen eller är det endast i hålen man ser?
                    Så lenge isen er fuktig øverst og uten luft, kan du faktisk legge ekkoloddgiveren rett mot isen. Men i de fleste tilfeller blir det noe luft i isen og da må du borre først.
                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 011 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 700 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 966 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    489 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X