köpa LiFePo4 batterier från kina typ aliexpress. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

köpa LiFePo4 batterier från kina typ aliexpress.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Rima Visa inlägg
    Ett sådant där 70 Ah batteri som Pia100 länkade till. Det står ju i beskrivningen att den kan ge 500 A som mest i en kort stöt. Innebär det att det kan funka att starta en utombordare t ex Mecury fyrtakt 20 hk?
    Dette er besvart litt lengre opp i tråden.

    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

    Som nevnt før vil jeg på det sterkeste fraråde å bruke batterier med BMS mot en motor med lading (eksempel: som startbatteri til en forbrenningsmotor). Potensialet for skade på motoren er betydelig og vil sannsynligvis ikke være dekket av garantier eller reklamasjonsrett.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #32
      Så det är laddningen via motorns generator som är problemet? Synd att alla båtmotorer är så fullständigt anpassade efter blybatterier. Det hade ju varit bra om det åtminstone gick att koppla ifrån generatorn. Sedan har jag sett att det finns något lifepo4-batteri som ska funka både till start och förbrukning.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Rima Visa inlägg
        Så det är laddningen via motorns generator som är problemet? Synd att alla båtmotorer är så fullständigt anpassade efter blybatterier. Det hade ju varit bra om det åtminstone gick att koppla ifrån generatorn. Sedan har jag sett att det finns något lifepo4-batteri som ska funka både till start och förbrukning.
        Dom här funkar https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-bat...1/Winston-12V/

        https://www.youtube.com/watch?v=c-FF6MnNzoQ

        Har en 90ah i min båt med en Evinrude 115HK & det funkar jäkligt bra



        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

          Dom här funkar https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-bat...1/Winston-12V/

          https://www.youtube.com/watch?v=c-FF6MnNzoQ

          Har en 90ah i min båt med en Evinrude 115HK & det funkar jäkligt bra
          Ja, du verkar iaf nöjd och det förefaller vara en smidig lösning du har men gäller motorgarantin med ett sådant batteri och om ingen garanti finns kvar, vad riskerar att gå sönder - Team Colibri ?

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

            Ja, du verkar iaf nöjd och det förefaller vara en smidig lösning du har men gäller motorgarantin med ett sådant batteri och om ingen garanti finns kvar, vad riskerar att gå sönder - Team Colibri ?
            Det är väl inte litiumbatteriet i sig som är problemet utan själva BMS:en som är konstruerad för stabil likspänning och inte den svajiga spänningen från båtmotorns generator? Batteriet i länken verkar inte ha någon inbyggd BMS.

            Kommentera


            • #36
              Ok, BMS är bra för laddning och livslängd men vanligen alls ej för startmotorbruk såvida inte BMS är anpassad för det och ett batteri utan BMS får sannolikt en (långt?) kortare livslängd då celler inte kan laddas avvägt eller balanseras mer än de gjordes vid tillverkningen ...?

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Ok, BMS är bra för laddning och livslängd men vanligen alls ej för startmotorbruk såvida inte BMS är anpassad för det och ett batteri utan BMS får sannolikt en (långt?) kortare livslängd då celler inte kan laddas avvägt eller balanseras mer än de gjordes vid tillverkningen ...?
                Exakt så har jag fått lära mig. Mycket mer noga att cellerna är perfekt resistansmatchade i batterier utan BMS och att man ska undvika att ligga nära batteriets max- och min.spänning.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg

                  Exakt så har jag fått lära mig. Mycket mer noga att cellerna är perfekt resistansmatchade i batterier utan BMS och att man ska undvika att ligga nära batteriets max- och min.spänning.
                  Ska bli intressant & se hur länge mitt batteri håller även om det skulle bara hålla lika länge som ett blybatteri är det ändå ett bättre alternativ.
                  Mitt Lihium batteri kostade 450 euro & med det har jag ersatt 2 bly batterier 75 + 115 ah kostnaden för blybatterier ca 4500 så det är nästan samma peng.
                  Med lithium har jag aldrig behövt koppla till någon extern laddare motorn har skött all laddning, så underhållet är minimalt.
                  Sen har man vikt besparingen samt utrymme.

                  Har inte hört något om att batterier utan BMS är känsligare mot max & min spänning .
                  Det är inget bekymmer som borde uppstå.
                  Enligt båtens spänningsmätare ligger spänningen på 14,3v när motorn laddare & jag har en batterivakt som stänger av strömmen till ekolod & motor vid 11,8 volt så jag kommer aldrig nå min & max spänning

                  Nominal voltage of the battery is 12 V and the operational voltage is 11,5 V - 15 V.
                  The maximum charging voltage for initial charge is 15 V.
                  Recommended subsequent charging is to 14,6 V.
                  The minimum voltage is 11 V.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

                    Ska bli intressant & se hur länge mitt batteri håller även om det skulle bara hålla lika länge som ett blybatteri är det ändå ett bättre alternativ.
                    Mitt Lihium batteri kostade 450 euro & med det har jag ersatt 2 bly batterier 75 + 115 ah kostnaden för blybatterier ca 4500 så det är nästan samma peng.
                    Med lithium har jag aldrig behövt koppla till någon extern laddare motorn har skött all laddning, så underhållet är minimalt.
                    Sen har man vikt besparingen samt utrymme.

                    Har inte hört något om att batterier utan BMS är känsligare mot max & min spänning .
                    Det är inget bekymmer som borde uppstå.
                    Enligt båtens spänningsmätare ligger spänningen på 14,3v när motorn laddare & jag har en batterivakt som stänger av strömmen till ekolod & motor vid 11,8 volt så jag kommer aldrig nå min & max spänning

                    Nominal voltage of the battery is 12 V and the operational voltage is 11,5 V - 15 V.
                    The maximum charging voltage for initial charge is 15 V.
                    Recommended subsequent charging is to 14,6 V.
                    The minimum voltage is 11 V.
                    Tror också det är ett bra val. Förväntad livslängd 2-6 år verkar vara specen, minst lika bra som blybatterier (iaf mina).

                    Batteriet består egentligen av fyra batterier, celler. En BMS ser bl a till att alla cellerna är lika laddade (balanserade). Utan BMS så kommer med tiden vissa celler laddas lite snabbare än andra. När du har laddat till 14.6V så är idealet 3.65V i varje cell. Med tiden kommer cellspänningarna börja diffa och bli ex 3.4V;3.6V;3.5V;4.1V (fortfarande tot 14.6V). Då mår 4.1V cellen dåligt och batteriet blir än mer obalanserat nästa laddning. Till slut dör en cell och då dör de andra straxt därefter av överladdning. Samma fenomen när batteriet är nära tomt (då tar cellen med för låg spänning stryk). Ligger man inte nära min/max så klarar sig cellerna även om de är lite ojämnt laddade.
                    Senast ändrad av Norden; 2019-12-11, 18:31.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Rima Visa inlägg
                      Så det är laddningen via motorns generator som är problemet? Synd att alla båtmotorer är så fullständigt anpassade efter blybatterier. Det hade ju varit bra om det åtminstone gick att koppla ifrån generatorn. Sedan har jag sett att det finns något lifepo4-batteri som ska funka både till start och förbrukning.
                      Siterer et svar jeg postet på et annet forum:
                      «If you think issues related to a BMS isolating power from the cells is just the new models, start your current outboard and then turn of the main switch in your boat. See what happens to the cables, the rectifier and eventually the generator. It starts with heat buildup, and ends in a big bill from the local workshop if you let it run.

                      In the not so distant future this will be solved, but we are not there yet. Stick to a good AGM for cranking, use LiFePO4 for the rest in your boat, and quite simply wait for that solution.»

                      Problemet er hverken batteriet eller motoren, problemet er kombinasjonen. Poenget med en BMS er å beskytte batteriets celler. BMSen kan kutte mot cellene ved spenningstopper eller fordi batteriet er fulladet, eller av andre årsaker som bare den som programmerte BMSen vet om. Men din motor tåler IKKE å lade noe som ikke mottar lading. Med et batteri uten BMS (les; blybaserte batterier som AGM etc) fortsetter ladingen uansett, og overskuddet ender opp som varme i batteriet.
                      Senast ändrad av Team Colibri; 2019-12-11, 15:49.
                      Team Colibri

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 029 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 704 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 974 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      495 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X