köpa LiFePo4 batterier från kina typ aliexpress. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

köpa LiFePo4 batterier från kina typ aliexpress.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

    Ska bli intressant & se hur länge mitt batteri håller även om det skulle bara hålla lika länge som ett blybatteri är det ändå ett bättre alternativ.
    Mitt Lihium batteri kostade 450 euro & med det har jag ersatt 2 bly batterier 75 + 115 ah kostnaden för blybatterier ca 4500 så det är nästan samma peng.
    Med lithium har jag aldrig behövt koppla till någon extern laddare motorn har skött all laddning, så underhållet är minimalt.
    Sen har man vikt besparingen samt utrymme.

    Har inte hört något om att batterier utan BMS är känsligare mot max & min spänning .
    Det är inget bekymmer som borde uppstå.
    Enligt båtens spänningsmätare ligger spänningen på 14,3v när motorn laddare & jag har en batterivakt som stänger av strömmen till ekolod & motor vid 11,8 volt så jag kommer aldrig nå min & max spänning

    Nominal voltage of the battery is 12 V and the operational voltage is 11,5 V - 15 V.
    The maximum charging voltage for initial charge is 15 V.
    Recommended subsequent charging is to 14,6 V.
    The minimum voltage is 11 V.
    BMS är helt enkelt en förkortning av Battery Management System, alltså ett kretskort som håller koll på alla cellerna och genom mjukvara ser till att cellerna "vårdas" på rätt sätt när de förbrukar el och laddas. Jag vet inte om det tagits upp tidigare i tråden och tänker att det kan vara bra att veta. Ett lithium-järn-fosfat-batteri (LiFePo4) behöver BMS-kretskortet för att hålla sin livslängd och utan BMS som sköter om det kan celler skadas vad jag förstått. De flesta säljare på Aliexpress verkar slira på sanningen när de skriver kapaciteten på sina batterier men några är säkert sanningsenliga.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg

      BMS är helt enkelt en förkortning av Battery Management System, alltså ett kretskort som håller koll på alla cellerna och genom mjukvara ser till att cellerna "vårdas" på rätt sätt när de förbrukar el och laddas. Jag vet inte om det tagits upp tidigare i tråden och tänker att det kan vara bra att veta. Ett lithium-järn-fosfat-batteri (LiFePo4) behöver BMS-kretskortet för att hålla sin livslängd och utan BMS som sköter om det kan celler skadas vad jag förstått. De flesta säljare på Aliexpress verkar slira på sanningen när de skriver kapaciteten på sina batterier men några är säkert sanningsenliga.
      I mitt batteri ska cellerna vara matchade & på så sätt funkar det som startbatteri. Får se hur länge det håller, polarn har haft sitt i 2 säsonger utan problem.

      Nackdelen med ett batteri med BMS är att det inte alltid funkar som startbatteri, men utveckling går framåt & batterierna blir bättre & bättre nästa gång kanske det blir ett batteri med BMS, verkar som Master Volt har batterier med starkare BMS som funkar som startbatterier.

      Kommentera


      • #43
        Tänkte dela med mig lite intressant data.

        Jag kikade precis igenom Bloombergs "New Energy Outlook" rapport för 2019

        I publikationen finns det data på hur Litium batteripack har utvecklats i kostnadsperspektiv.

        Batteripack har gått från 1,160 USD per KWH i 2010 till 176 USD per KWH i 2018, dvs 85% nedgång per KWH på mindre än 10 år. Estimat pekar på att kostnaden skall halveras från idag fram till 2024.

        Jag har inte följt prisutvecklingen för batterier som används som förbrukningsbatterier, men det hade varit intressant att veta hur mycket priset fallit per lagrad enhet senaste åren.

        Intressant är att allas kalkyler på om Litium är billigare än bly förmodligen är felaktiga, då de bygger på en ögonblicksbild.

        Mot bakgrund av datan skulle jag säga att det billigaste är att köpa xx AH i bly idag, använda det några år, för att sedan köpa motsvarande batteri i Litium längre fram.

        Skriv gärna ifall någon har känsla hur siffrorna faktiskt utvecklat sig för oss konsumenter.

        Mvh,


        Kommentera


        • #44
          Vi som släpar batteri till/från båt kan direkt räkna hem ett ryggskott med påföljande sjukskrivning mindre, så den kalkylen går snabbt ihop.

          Kommentera


          • #45
            ja det finns inga rätt eller fel här... rent ekonomiskt så kan det kanske vara svårare att räkna hem Litiumbatterier, vi eller få vet hur många år vi får ut av dem ännu.
            Men precis som bl a Cosmoz 08 och Holden säger så finns det andra parametrar som kan vara än viktigare givet förutsättningar och omständigheter.

            Markant mindre vikt i båten och/eller vikt att släpa på samt möjligheten att inte behöva ladda efter varje tur eller ens ladda alls utöver vad generatorn ger mellan fisketurerna låter bekvämt på flera sätt! Eftersom jag har Gelbatterier sedan 3 år tillbaka så kör jag slut på dem först... jag hoppas de håller några år till, då vet vi lite mer vilka litiumbatterier som höll måtten och vad det måttet är...och så har det kanske kommit nya modeller som t ex kombinerar BMS och startmotor på ett bra sätt...

            Kanske en slags brytare som gör att när generatorn har laddat litiumbatterierna fulla så slår den om och låter generatorn driva en 12V kupévärmare - vore väl gött så här års!?

            Kommentera


            • #46
              intressant video. https://www.youtube.com/watch?v=Di2o7an-WJw

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                Verkligen! Tittar nu!
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                Kommentera


                • #48
                  Vill passa på att tipsa om en youtube-kanal där en kille (nästan dagligen) lägger upp videor på olika test av litiumbatterier som han beställer i en strid ström från aliexpress/amazon etc. Dessutom är han otroligt engagerad när han kör sina test i den solpanelklädda husvagnen, vilket gör allting lite roligare.

                  https://www.youtube.com/channel/UCoj...q8kmJme-5dnN0Q

                  Personligen kan jag inte så mkt om lithiumbatteribyggen men vill gärna lära mig mer eftersom jag en dag vill bygga mitt eget 24V system. Och då passar kanalen bra.
                  Känslan är också att han är unbiased och säger gärna om något är dåligt även om det är sponsrade saker - vilket är ovanligt och bra för oss konsumenter.
                  Han beställer från många olika leverantörer amazon/aliexpress - ofta överklassar företagen batteriets specifikationer men ibland hittar han guldkorn. Han sållar bort mycket dåligt och lyfter verkligen fram om något är bra.

                  Känslan säger mig att han är på jakt efter det perfekta batteriet genom att testa många olika komponenter- riktigt dithän har han inte nått men det är kul att följa med på den resan.
                  Senaste nytt: Test av BMS med temperaturswitch. Leverantören sa att det var fixat, testet sa någonting annat.

                  Är ni som jag intresserade av lithiumbatterier är det här en kanal som är väl värd att följa.


                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Maxxim
                    Bestämde för ett DIY LiFePO4 batteri till nästa säsong för elmotorn. Efter flera månader fick jag batterierna. Väldigt svårt att beställa batterier från aliexpress, det tog två misslyckade bestälningar med dispute prosessen. I alla fall till sist fick jag fyra 3,2V 100Ah batterier. Beställde också en Overkill Solar 120A 4S BMS med temperaturswitch. Gjorde top balance för dem och till sist ett kapasitet test. Resultatet blev 99,25Ah. Nu måste jag bara hitta på en box till hela mojänget.















                    Kostade?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 011 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 699 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 965 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    488 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X