Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koppla in ekolod fram?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Koppla in ekolod fram?

Har köpt mig en Garmin striker 9 sv plus som jag tänkt ha fram på min HR 460. Har dragit en Vp 30 tomslang från akter till peken fram som jag tänkt dra givar samt strömkabel i. Ström skall tas från startbatteri i akter är tanken. Min fråga är hur grov kabel som behövs?, Avståndet är ca 4 meter mellan batteri och ekolod. Den kabel man får med lodet är ju riktigt tunn....så hur skarvar jag en grövre strömkabel med den tunna orginalkabeln på ett bra sätt.

Finns ju färdiga lödskarvar med krympslang men det kräver ju att båda kablarna har samma area.

Tacksam för lite kunskap hur man går tillväga på ett seriöst sätt..

God fortsättning/ Robin

PS: max max ström förbrukning är 0,75 Ah enligt bruksanvisningen på lodet

Ursprungligen postat av Lindsten87 Visa inlägg
    Har köpt mig en Garmin striker 9 sv plus som jag tänkt ha fram på min HR 460. Har dragit en Vp 30 tomslang från akter till peken fram som jag tänkt dra givar samt strömkabel i. Ström skall tas från startbatteri i akter är tanken. Min fråga är hur grov kabel som behövs?, Avståndet är ca 4 meter mellan batteri och ekolod. Den kabel man får med lodet är ju riktigt tunn....så hur skarvar jag en grövre strömkabel med den tunna orginalkabeln på ett bra sätt.

Finns ju färdiga lödskarvar med krympslang men det kräver ju att båda kablarna har samma area.

Tacksam för lite kunskap hur man går tillväga på ett seriöst sätt..

God fortsättning/ Robin

PS: max max ström förbrukning är 0,75 Ah enligt bruksanvisningen på lodet
    Hej Lindsten;

Så länge som du har givarekabel och strömkabel från ett enskilt instrument i samma rör eller tomslang är det ingen risk för störningar. Drar du kablar från flera andra instrument i samma rör ökar risken för störningar....

Ju grövre och kortare kabel du drar desto mindre blir spänningsfallet...

Old Firehand
    Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Kommentera

Hade kört på 4mm kabel för att eliminera risken för spänningsfall. Troligen funkar 2.5mm också.
      Tänka på att sätta en säkring i början på kabeln, det är för om du skulle få kortslutning i kabeln då ska säkringen brinna av och inte kabeln.

Sätt en kopplings plint i fören då löser du problemet med kabelstl

Kommentera

Då kommer nästa fråga....jag har ju en echomap 72 vid pulpeten med givare i aker. Jag har monterat ett skjutbart givarfäste från upplev med plats för 2 givare. Den nya givaren till lodet fram skall monteras jämte den gamla på upplev-fästet. Men jag undrar om det funkar bra då strikerlodet fram har sidescan, vilket har en väldigt flack vinkel på konen...kommer det funka ?

Ca 10 cm mellan givarna

Kommentera

Du skal montere ekkoloddgiveren til det fremre ekkoloddet på akterspeilet? Det hadde ikke jeg gjort, monter den for all del foran så den gir deg relevant informasjon der du står.
          Team Colibri

Kommentera

Det har jag också funderat på...någon som monterat givaren i fören på en hr 460 eller liknande?. Känns lite känsligt att montera på elmotorn fram iom skaderisken på givaren ifall man går på sten. Tips och ev bilder mottages tacksamt

Kommentera

Det finnes diverse løsninger der ute for å feste ekkoloddgiver på en elmotor. Både de enkle som fester den under, og varianter for å feste giveren på stammen over motoren. Sistnvente er egentlig ikke så lurt som det høres ut, fordi propellen skaper turbulens så når motoren svinger kan bildet bli dramatisk dårligere. På de fleste elmotorer er styrefinnen under motoren det laveste punktet, selv med en ekkoloddgiver der, så det skal litt til å ødelegge ekkoloddgiveren.

Selv har jeg mine ekkoloddgivere på et eget stativ (Z-Bait) montert litt foran midten på båten, men jeg har også en innebygget ekkoloddgiver i elmotoren min. Med nettverket i båten kan jeg da velge hva jeg vil se på hvilken skjerm, men da er vi hakket mer avansert (og mer $$$) enn Striker tillater.
              Team Colibri

Kommentera

Det har jag också funderat på...någon som monterat givaren i fören på en hr 460 eller liknande?. Känns lite känsligt att montera på elmotorn fram iom skaderisken på givaren ifall man går på sten. Tips och ev bilder mottages tacksamt
                Hej Lindsten 87;

När jag hade dubbla Lowrance ekolod i båten som på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm ... hade jag det mindre ekolodet på fördäck så att den som styrde båten med den frontmonterade elmotorn kunde se vad som fanns under båten och området runt fören...

Givaren till fördäcksekolodet var monterad med en slangklämma runt elmotorn...

Old Firehand
                Leif Engström

Kommentera

Hej Lindsten 87;

Ett annat exempel med dubbla ekolod i båten ser du på min bild här...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_37.htm ...

Läs gärna bildtexterna under mina bilder...

Old Firehand
                  Leif Engström

Kommentera

Angående grovlek elkabel räcker 1.5mm2 mer än tillräckligt och en säkring direkt efter batteriet om kabelbrott skulle uppstå. https://www.legoelektronik.se/kabelarea är en bra sida om man vill kolla kabelarea m.m. jag skulle skala orginalkabeln lite längre och böja tillbaka och löda änden lite och sätta ihop med 1.5mm2 krymp kabelskarv jag brukar även sätta extra krympslang över. Följer det inte med fäste för elmotor montering?det gjorde det till min garmin. Och som Bosse bildoktor skulle sakt använd kopparpasta Lycka till

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 10:40
                    1 184 svar
                    147 647 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Bowen
                    av Bowen