Dimension på Kabel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dimension på Kabel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tack för alla svar!
    då får det bli en 6 mm2 kabel, som måste räcka gått och väl, även om jag vill koppla in ett till ekolod i framtiden, med en säkringsbox vid styrpulpeten i stället för en kopplingsbox. Känns som det är helt onödigt att gå upp på grövre kabel då det är så lite som den ska driva, och i och med att den kommer ligga i ett vp för är det enkelt att byta till en grövre kabel om jag skulle få för mig att koppla in mer på den nån gång.

    mvh
    Amatören

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Amatören1 Visa inlägg
      Tack för alla svar!
      då får det bli en 6 mm2 kabel, som måste räcka gått och väl, även om jag vill koppla in ett till ekolod i framtiden, med en säkringsbox vid styrpulpeten i stället för en kopplingsbox. Känns som det är helt onödigt att gå upp på grövre kabel då det är så lite som den ska driva, och i och med att den kommer ligga i ett vp för är det enkelt att byta till en grövre kabel om jag skulle få för mig att koppla in mer på den nån gång.

      mvh
      Amatören
      Hej "Amatören";

      Det kan inte skilja många kronor i inköpspris att gå upp några steg vid dimensionering av strömkabel mellan batterier och elmotor eller säkringsbox...

      Min personliga rekommendation är att du överdimensionerar kabeln, eftersom du idag inte vet vilka strömkrävande motorer och instrument du kommer att ha i båten om några år...https://www.legoelektronik.se/kabelarea ....

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera


      • #13
        Jag utförde likvärdig operation nyligen. Ca 6m kabel tor och beräknade att jag inte kommer över 10A på överskådlig tid. Gick på 6 kvadrat vilket ger lite margnal. Spänningsfallet blir nästan försumbart vid 10A belastning(0,36v) - vilket dock dubblas vid 20A till mer irriterande ca 1v.
        __________________________________________________ _____________________________

        Covfefe

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
          Jag utförde likvärdig operation nyligen. Ca 6m kabel tor och beräknade att jag inte kommer över 10A på överskådlig tid. Gick på 6 kvadrat vilket ger lite margnal. Spänningsfallet blir nästan försumbart vid 10A belastning(0,36v) - vilket dock dubblas vid 20A till mer irriterande ca 1v.
          Hänger inte riktigt med vad du menar på slutet... Vad som är irriterande?

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            Hej "Amatören";

            Det kan inte skilja många kronor i inköpspris att gå upp några steg vid dimensionering av strömkabel mellan batterier och elmotor eller säkringsbox...

            Min personliga rekommendation är att du överdimensionerar kabeln, eftersom du idag inte vet vilka strömkrävande motorer och instrument du kommer att ha i båten om några år...https://www.legoelektronik.se/kabelarea ....

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Det är inte så mycket priset det hänger på, men givetvis ju billigare ju bättre.
            6 mm2 måste vara överdimensionerad till min användning. Då elmotor går på ett separat batteri

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Amatören1 Visa inlägg

              Hänger inte riktigt med vad du menar på slutet... Vad som är irriterande?
              Belastar man min installation med 20A så sjunkar spännngen ned till teoretiska 11v. Lär väl i verkligheten ligga något över den siffran trots allt. Viss elektronik är ju känsligt för låg spänning.
              __________________________________________________ _____________________________

              Covfefe

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg

                Belastar man min installation med 20A så sjunkar spännngen ned till teoretiska 11v. Lär väl i verkligheten ligga något över den siffran trots allt. Viss elektronik är ju känsligt för låg spänning.
                Aha ja då fattar jag. Jag för förklaringen.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                1 216 svar
                156 012 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HenkeW
                av HenkeW
                 
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                12 svar
                2 700 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Piscantur stercore  
                Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                27 svar
                1 966 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gabbu
                av gabbu
                 
                Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                2 svar
                489 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg profilnamnet  
                Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                2 svar
                353 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Arbetar...
                X