Dimension på Kabel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dimension på Kabel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dimension på Kabel?

    Hej.
    Jag tänkte sätta in ett till batteri i fören på båten på ca 80 amh. Tanken är att dra sladd från batteriet till pulpeten, ca 3 m. Där sätta en kopplingdosa så jag kan koppla in ekolod, belysning och laddare till mobilen. Men räcker det med 2,5 mm2 kabel mellan batteriet och kopplingsdosan eller måste jag ha grövre kabel? Självklart tänkte jag sätta en säkring direkt efter batteriet. Tanken är också att dra kablarna i ett vp rör. Är det nått mer man behöver tänka på?

    mvh
    amatören

  • #2
    Du må nesten opplyse oss om totalt belastning på kabelen, dvs hvor mange A som skal gjennom den. Det finner du ut av ved å se i manualen til hver ting du skal koble inn og legge sammen. Til sammenlikning har jeg fem kvadrat til den ene koblingsboksen i båten min og 10 kvadrat til den andre. Den på 10 skal oppgraderes til 18-20 siden den er for tynn per i dag.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Du må nesten opplyse oss om totalt belastning på kabelen, dvs hvor mange A som skal gjennom den. Det finner du ut av ved å se i manualen til hver ting du skal koble inn og legge sammen. Til sammenlikning har jeg fem kvadrat til den ene koblingsboksen i båten min og 10 kvadrat til den andre. Den på 10 skal oppgraderes til 18-20 siden den er for tynn per i dag.
      Då jag inte har några manualer kvar vet jag inte hur många amper det blir tyvärr. Men det är ett ekolod, två lantenor och batteriladdare till mobilen. Förstår om det blir svårt att uppskatta dimensionen då...

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Amatören1 Visa inlägg
        Hej.
        Jag tänkte sätta in ett till batteri i fören på båten på ca 80 amh. Tanken är att dra sladd från batteriet till pulpeten, ca 3 m. Där sätta en kopplingdosa så jag kan koppla in ekolod, belysning och laddare till mobilen. Men räcker det med 2,5 mm2 kabel mellan batteriet och kopplingsdosan eller måste jag ha grövre kabel? Självklart tänkte jag sätta en säkring direkt efter batteriet. Tanken är också att dra kablarna i ett vp rör. Är det nått mer man behöver tänka på?

        mvh
        amatören
        I tidigare båtar som jag ägt har det hänt att batterikablarna blivit varma med spänningsfall som följd...

        För att undvika spänningsfall bör man inte dra kablar med alltför tunn area...
        Själv har jag dragit 16 mm2 mellan de båda parallellkopplade 12-volts marinbatterierna under aktertoften och säkringspanelen under styrpulpeten i min nuvarande Buster Magnum...

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Senast ändrad av Old Firehand; 2020-01-04, 18:29.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

          I tidigare båtar som jag ägt har det hänt att batterikablarna blivit varma med spänningsfall som följd...

          För att undvika spänningsfall bör man inte dra kablar med alltför tunn area...
          Själv har jag dragit 16 mm2 mellan batterierna under aktertoften och säkringspanelen under styrpulpeten i min nuvarande Buster Magnum...

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Det var en skaplig kabel.... Ja då känns det som man bör gå upp i dimension på kabeln mot vad jag tänkte på först.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Amatören1 Visa inlägg

            Det var en skaplig kabel.... Ja då känns det som man bör gå upp i dimension på kabeln mot vad jag tänkte på först.
            Har du exempelvis en elektrisk fiskemotor, länspump, dubbla ekolod med GPS-navigator som tillsammans drar mycket ström är det en klar fördel att överdimensionera kablarna mellan batterier och elmotor samt mellan batterier och kopplingsdosa...

            I framtiden vill du kanske montera flera andra strömkrävande instrument i båten....

            Med vänlig fiskehälsning!

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Ps. Att montera ett 80 Ah marinbatteri som väger 21 kilo i fören på båten kan vara riskabelt eftersom batteriet plus andra prylar i närheten kan gå sönder om batteriet inte är fastspänt ordentligt utan skakar loss när du kör snabbt i grov sjö. Om möjligt försök att montera batteriet (batterierna) längre bak i båten, midskepps eller närmare akterspegeln...Ds.

            https://www.google.se/search?q=Bilde...=1578227895364
            Senast ändrad av Old Firehand; 2020-01-08, 18:52.

            Kommentera


            • #7
              10mm2 bör vara mer än väl tilltagit , så kör på det .
              "HalvDan var här"

              Kommentera


              • #8
                Jag tycker nog att det bör räcka gott med en 6mm kabel, kanske t.o.m en 4mm.
                Det är inga jätteförbrukare du ska driva med kabeln och avståndet är inte så långt. Det är ju i stort sett bara ekolodet som kräver konstant ström. Mobilladdare och belysning speciellt om du använder LED kräver inga stora strömstyrkor.

                Ett tips är att inte köra enbart en säkring efter batteriet utan koppla matarkabeln till en kopplingsdosa/säkringsdosa där du kan ha en säkring till varje förbrukare. Detta eftersom olika förbrukare normalt sett kräver olika säkringar t.ex 5A och 10A.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Amatören1 Visa inlägg

                  Då jag inte har några manualer kvar vet jag inte hur många amper det blir tyvärr. Men det är ett ekolod, två lantenor och batteriladdare till mobilen. Förstår om det blir svårt att uppskatta dimensionen då...
                  Et godt moderne ekkolodd drar opp mot 3A med fult lys, en mobillader som ikke er av de nyeste hurtigladere drar 2-2,4A og en lanterne med LED under 0,5A. Dvs du har kanskje en totalt belastning på rundt 6A. Samtidig kan det være greit å tenke på at du kanskje vil legge til ting i fremtiden, og derfor heller dimensjonere opp på kabelen enn ned. Med dagens belastning og lengden du oppgir holder det med 2,5 kvadrat men gå gjerne opp. Prisforskjellen på 2,5 og feks 5-6 kvadrat er så liten at det ikke er noen vits i å spare der.

                  Ta en kikk på BlueSea sine sikringspaneler. Disse er dyre, men veldig bra:
                  https://www.seasea.se/säkringsbox-6-st
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag håller med Team Colibri (Erik?) till 100%. Det är mycket klokt att skaffa en bra säkringsbox och att gå upp i kabelarea redan från början om du ändå ska lägga kablarna i rör.

                    Med tanke på att det är en båt vi pratar om så behöver du ju även dra en jordkabel med samma kabelarea.

                    Jag har byggt elsystem till några båtar och även felsökt andra "installatörers" kabeldragningar och vis av det insett att man får verkligen vad man betalar för.

                    En båt är konstant fuktig även om den ligger på trailer så löd gärna alla kabelskor och se till så alla kablarna sitter väl förankrade hela vägen.

                    Så här tycker jag att en trygg installation ser ut.

                    Click image for larger version

Name:	Img_dubbla13x700.jpg
Views:	1405
Size:	117,1 KB
ID:	2531439

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 916 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 146 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X