Tips på ekolod för nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på ekolod för nybörjare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på ekolod för nybörjare

    Tjena alla elektronikexperter!
    Har tänkt ta nästa steg i mitt fiske och köpa ett ekolod till min lilla båt inför kommande säsong. Vill kunna se bottenstrukturer, grynnor, djup, fiskstim, kanter osv. Bedriver mest fiske efter gädda och abborre i insjö.

    Vad skulle ni rekommendera för en hyfsat billig peng? Vilka funktioner är allra viktigast?

    Allt gott

  • #2
    Elite 7 eller 9 med 3 i 1 givare, beror av vad du menar med hyfsat billig peng. Billigare än dessa är skräp och dyrare innehåller funktioner nybörjare sällan efterfrågar.

    Kommentera


    • #3
      Det billigste jeg vil anbefale av nyere modeller er Garmin Striker Plus. Ellers er Lowrance Elite Ti2, Simrad GO xse/ xsr og Garmin Echomap Plus gode alternativer, som også har muligheter den dagen du ikke er nybegynner lengre og kanskje ønsker å gå litt dypere i innstillingene enn å bare slå av og på.

      Er målet å få mest mulig for pengene er bruktmarkedet verdt en kikk, men da bør du ha litt kontroll på både priser og alder på elektronikken. Ganske mange der ut ser ut til å mene at marin elektronikk blir bedre med alder, jeg ser stadig 2-3-4-5 år gamle modeller som ligger ute til priser over hva modellene ble solgt ut for da de gikk ut.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av MurkanGurkan Visa inlägg
        Tjena alla elektronikexperter!
        Har tänkt ta nästa steg i mitt fiske och köpa ett ekolod till min lilla båt inför kommande säsong. Vill kunna se bottenstrukturer, grynnor, djup, fiskstim, kanter osv. Bedriver mest fiske efter gädda och abborre i insjö.

        Vad skulle ni rekommendera för en hyfsat billig peng? Vilka funktioner är allra viktigast?

        Allt gott
        Lowrance Hook2-4X verkar både funktions- och prismässigt vara svaret på dina önskemål... https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...CABEgIdlvD_BwE ...

        Mitt eget allra första ekolod var en LOWRANCE Little Green Box LFP-300 som jag köpte år 1965 av Carl Lowrance i Oklahoma. Du ser min Green Box om du klickar på bildtexten här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm ..

        Ju mer du vet om ekolod - därför Lowrance ombord!

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Senast ändrad av Old Firehand; 2020-02-03, 19:20.

        Kommentera


        • #5
          Desto mer du vet om ekkolodd, desto lengre unna Hook2 er man. Og spesielt 4x som rett og slett er elendig, dette i drastisk motsetning til forgjengeren Hook 4 som var riktig bra.
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Ja du, nu har du alltså fått rekommendationer på ekolod i prisklasser från 1 400 kr till uppåt 10 000 kr, dessutom har du också fått ett utlåtande att allt under 7 000 kr är skräp :-)

            Jag är visserligen ingen elektronikexpert, långt därifrån, men vågar nog påstå att vill du bara se bottenstruktur, branter, grynnor, fiskstim och djup så duger i stort sett vilket ekolod som helst, även HOOK2-4x som jag själv har haft.

            Vill du å andra sidan redan nu ha funktioner som sidoseende, möjligheter att läsa in och skapa egna sjökort, stor skärm osv då åker förstås priserna upp i motsvarande grad. Då gäller det att du läser på lite grann om alla olika funktioner som finns på dagens ekolod så att du får en bild av vilka funktioner just du kan tänkas vilja ha och vilka som är ointressanta.

            Så det handlar till stor del om hur väl du känner dig själv. Är du som jag totalt ointresserad av elektronik och vet med dig att du kommer att nöja dig med de grundläggande funktionerna hos ett enklare ekolod, eller vet du med dig att det finns en "risk" att du ganska snabbt kommer att vilja ha ett ”häftigare" ekolod med fler funktioner?

            Kommentera


            • #7
              Alltid kul med sådana här trådar. Hade själv i min gamla båt ett humminbird helix 5. Funkade klockrent.. skulle kolla på något sådant.

              Kommentera


              • #8
                Hade under några år ett Garmin Striker 4 tror jag det hette. Kostade väl runt 1500:- när jag köpte det. Det var mitt första ekolod.

                Det var en ovärderlig hjälp för mig och utan det hade jag varit ett par 10+ gäddor fattigare kan jag lova. Nu har jag uppgraderat till ett Garmin med större skärm och möjligheten att logga egna djupkartor vilket ytterligare har effektiviserat mitt fiske.

                Kontentan är enligt mig att om du inte har haft ett ekolod sedan tidigare så kommer vad du än köper öppna en helt ny värld för dig och effektiviserad ditt fiske mer än någon annan pryl någonsin kommer göra.

                Kommentera


                • #9
                  Jag skulle köpt nåt billigt begagnat här på forumet. Du borde få nåt för en femhundring. Själv använder jag ett svartvitt Lowrance femtums och är supernöjd.

                  Kommentera


                  • #10


                    Det var vid mina kontakter som agent för i USA tillverkade Lowrance ekolod, Minn Kota elektriska fiskemotorer och fiskebeten som jag kom i kontakt med Tom Mann..https://www.humminbird.com/news/arti...n-and-his-bird ...

                    Redan på 1970-talet var jag mycket imponerad av Tom Mann, men mina tidigare, mycket positiva kontakter med Carl Lowrance och hans förnäma ekolod fick mig att vara märkestrogen och det är jag än idag....

                    Ju mer du vet om ekolod ...därför LOWRANCE ombord!

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 916 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X