Nybörjare styrpulpet elekronik, basic? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare styrpulpet elekronik, basic?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nybörjare styrpulpet elekronik, basic?

    Click image for larger version

Name:	Namnlös.jpg
Views:	1168
Size:	22,7 KB
ID:	2539023Jag vill bara dra fram en "plint" eller "kopplingsdosa" till under styrpulpeten, så att jag i framtiden kan koppla i mätare och ström till ekolod/lanternor där istället för vid batteriet.
    Jag vill hålla det enkelt, max 6 uttag på plinten, (3 mätare, 1 ekolod och lanternor)
    Vill sätta en huvudbrytare vid batteriet som bryter rubbet.

    Säkringar?
    Behövs någon speciell area på kabeln som går från batteriet till kopplingsdosan?
    Motorn laddar ju batteriet, så kanske måste sitta något som tar bort den starkare strömmen till kopplingsdosan(jämnar ut till närmare 12,7v)?
    Det finns 4 kablar vid fjärreglaget, kan jag ta plus och minus där?

    Kan inte mycket el, och får mjäll av att titta på kopplingsschema via google.

    Jag kanske ritar ett eget schema för att göra det förståeligt.

    Jag vill sätta huvudbrytare vid minuspolen(blå stjärna, ska bryta allt, även startmotor)
    Jag vill sätta kopplingsplint och eventuell säkringsplint vid pulpeten (2 blåa blixtar)
    Senast ändrad av profilnamnet; 2020-03-09, 17:24.

  • #2
    Ett ganska enkelt sätt är att använda den här kombinerade säkringsboxen/kopplingsplinten från Biltema: https://www.biltema.se/bat/elutrustn...box-2000036339

    Då drar du bara 1 st kabel från batteriet som då ger ström åt hela hållaren. Arean på den kabeln beror på hur mycket ström du ska ta ut och hur långt från batteriet det är.
    Allt från 6mm till 16mm funkar. Är du osäker så använd grov kabel.

    Till plinten finns även passande minusskena så du kan göra likadant med jordkabeln. 1 st från batteriet till plinten. Area samma som pluskabeln.

    Förr var det vanligt att man satte huvudbrytaren på minussidan på båtar.
    På maskiner är det däremot vanligare att brytaren sitter på plussidan och även på nyare båtar gör man så.

    Huvudbrytaren bryter normalt sett all ström förutom till länspump om den har nivåvakt och bensinmotorn om den har eltilt. Dessa ska fungera även om båten står på trailer till exempel.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
      Ett ganska enkelt sätt är att använda den här kombinerade säkringsboxen/kopplingsplinten från Biltema: https://www.biltema.se/bat/elutrustn...box-2000036339

      Då drar du bara 1 st kabel från batteriet som då ger ström åt hela hållaren. Arean på den kabeln beror på hur mycket ström du ska ta ut och hur långt från batteriet det är.
      Allt från 6mm till 16mm funkar. Är du osäker så använd grov kabel.

      Till plinten finns även passande minusskena så du kan göra likadant med jordkabeln. 1 st från batteriet till plinten. Area samma som pluskabeln.

      Förr var det vanligt att man satte huvudbrytaren på minussidan på båtar.
      På maskiner är det däremot vanligare att brytaren sitter på plussidan och även på nyare båtar gör man så.

      Huvudbrytaren bryter normalt sett all ström förutom till länspump om den har nivåvakt och bensinmotorn om den har eltilt. Dessa ska fungera även om båten står på trailer till exempel.
      Ja en sån säkringsbox blir det, såg rejäl och smart ut.
      Jag fattar inte ens hur jag ordnar en separat jord? Eller ska minussidan på batteriet vara jordad? Hur gör jag?
      Jag kan sätta brytaren på plus, det var bara att den gamla brytarens hål är i samma hörn av batterilådan som minuspolen.
      Ska man dra in en kabel från motorns "jord"?
      Jag tror bara det är lanternorna som kan dra lite ström, sedan har jag varvräknare och voltmeter, och lowrance elite 7.
      Spänningen på batteriet var nästan 14,2V när motorn var igång, hur gör jag med det?

      Kommentera


      • #4
        Minuspolen på batteriet = jord
        Har du led eller vanliga lanternor? Stor skillnad i strömförbrukningen. Sen drar ekolodet en del.
        Att spänningen var 14,2v på batteriet när motorn är igång innebär ju att motorn laddar batteriet. Vilket ju är bra.
        Inte svar på allt men hoppas det hjälpte lite

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
          Minuspolen på batteriet = jord
          Har du led eller vanliga lanternor? Stor skillnad i strömförbrukningen. Sen drar ekolodet en del.
          Att spänningen var 14,2v på batteriet när motorn är igång innebär ju att motorn laddar batteriet. Vilket ju är bra.
          Inte svar på allt men hoppas det hjälpte lite
          Det var ett toppensvar, för jag visste inte att man kallade minuspolen för jord.
          Har inga lanternor än, men allt annat än LED vore väl dumt.
          0.9Ah tror jag lodet "drar" enligt lowrance
          Motorn tror jag laddar med 15A eller max 180w (OBS, jag har bara läst forum, kan ha missförstått)

          Kommentera


          • #6
            Click image for larger version

Name:	Elschema.jpg
Views:	4206
Size:	48,3 KB
ID:	2539057
            Har försökt mig på konsten att rita upp ett förenklat elschema på datorn. Ber om ursäkt för utförandet.
            Orsaken till att man vill använda kopplingsplintar till både plus och jord är för att inte behöva dra varenda kabel hela vägen till batteriet/huvudströmbrytaren. Man kan det om man vill men det är många gånger opraktiskt.

            Båtens elsystem utgår från batteriet.
            Från + polen går en grov kabel till huvudströmbrytarens ena kontakt. På strömbrytarens andra kontakt går pluskabeln som matar säkringshållaren/plinten med ström. Nu bryts båtens ström av huvudströmbrytaren.
            Från säkringshållaren går en pluskabel ut till varje förbrukare. Vill man ha en strömbrytare ska den kopplas in på den här kabeln.

            Från - polen på batteriet går en grov kabel till en jordskena/plint.
            Minuskabeln från varje förbrukare kopplas sedan på den här skenan och allt blir jordat.

            Från bensinmotorn kommer en + och en - minuskabel.
            Dessa kopplas direkt på batteriet och påverkas alltså inte när huvudströmbrytaren slås av. OBS! Här kan det finnas varianter beroende på vilken motor som används och vilken utrustning motorn har. Därför ska man alltid följa föreskrifterna för respektive motor.

            Hoppas detta kan ge en tydligare bild på hur man kan koppla upp elsystemet.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              Click image for larger version  Name:	Elschema.jpg Views:	3 Size:	48,3 KB ID:	2539057
              Har försökt mig på konsten att rita upp ett förenklat elschema på datorn. Ber om ursäkt för utförandet.
              Orsaken till att man vill använda kopplingsplintar till både plus och jord är för att inte behöva dra varenda kabel hela vägen till batteriet/huvudströmbrytaren. Man kan det om man vill men det är många gånger opraktiskt.

              Båtens elsystem utgår från batteriet.
              Från + polen går en grov kabel till huvudströmbrytarens ena kontakt. På strömbrytarens andra kontakt går pluskabeln som matar säkringshållaren/plinten med ström. Nu bryts båtens ström av huvudströmbrytaren.
              Från säkringshållaren går en pluskabel ut till varje förbrukare. Vill man ha en strömbrytare ska den kopplas in på den här kabeln.

              Från - polen på batteriet går en grov kabel till en jordskena/plint.
              Minuskabeln från varje förbrukare kopplas sedan på den här skenan och allt blir jordat.

              Från bensinmotorn kommer en + och en - minuskabel.
              Dessa kopplas direkt på batteriet och påverkas alltså inte när huvudströmbrytaren slås av. OBS! Här kan det finnas varianter beroende på vilken motor som används och vilken utrustning motorn har. Därför ska man alltid följa föreskrifterna för respektive motor.

              Hoppas detta kan ge en tydligare bild på hur man kan koppla upp elsystemet.
              Helt perfekt svar. Enkelt ritat och med utombordaren med. Utförligt och enkelt beskrivet.
              Men om jag vill bryta strömmen även till motorn på huvudströmbrytaren så sätter jag den på plus men innan batteriet?
              Strömbrytare tänkte jag mig en liten till lanternorna.
              Kabeln från motorn är grov, ser proffsinstallerat ut.
              Vad kan vara en lämplig mm2 på vidarematningen till plinten, alltså ej överdriven med tanke på varvräknare/voltmeter/LED?

              EDIT: Sen sa nån att vit kabel (gul i normalfallet, men min är vit, som jag ritat in på min ritning) från fjärrstyrningen är 'signal' till varvräknaren, och att jag kan dubbelkoppla plus och mätarbelysning så får jag ljus på mätaren

              EDIT 2: lika bra jag frågar vilken kvadrat det ska vara på de olika kablarna från plinten till instrument/lanternor?
              Senast ändrad av profilnamnet; 2020-03-09, 22:24.

              Kommentera


              • #8
                Personligen tycker jag att det är "bad practice" att sätta en huvudströmbrytare till motorn. Startmotorn kräver mycket ström (typiskt 40 A och uppåt) och har man inte en brytare av mycket god kvalitet så kommer brytaren att orsaka ett rejält spänningsfall. Detta leder i sin tur, i värsta fall, till en svårstartad motor. Vad är anledningen att du vill ha en huvudbrytare till motorn?

                2.5 kvmm räcker för det allra mesta till lanternor och instrument.

                Kommentera


                • #9
                  Du skal selvfølgelig ha en hovedstrømsbryter, også for motoren din. Bare kjøp en skikkelig hovedstrømsbryter, feks BlueSea. Mens du er i gang kan du se på sikringspanelet til BlueSea også. Du ser et eksempel på det nederst her:
                  http://teamcolibri.blogspot.com/2020...-unit.html?m=1

                  Der ser du også hvordan du beregner dimensjon på ledningen og sikringer.

                  Svart (jord) fra motoren rett på batteriet. Rød fra motoren skal ha egnet sikring (typisk et sted rundt 40-90Ah men det ser du i motorens spesifikasjoner) og så på hovedstrømsbryter. Rød fra batteriet til hovedstrømsbryter.

                  Svart fra panelet ditt rett på batteriet, rød fra panelet ditt til hovedstrømsbryter.

                  På denne måten klarer du deg med en skikkelig hovedstrømsbryter og får et enkelt oppsett i båten din. Skulle du en dag legge til et dedikert forbruksbatteri er det enkelt å få til.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                    Personligen tycker jag att det är "bad practice" att sätta en huvudströmbrytare till motorn. Startmotorn kräver mycket ström (typiskt 40 A och uppåt) och har man inte en brytare av mycket god kvalitet så kommer brytaren att orsaka ett rejält spänningsfall. Detta leder i sin tur, i värsta fall, till en svårstartad motor. Vad är anledningen att du vill ha en huvudbrytare till motorn?

                    2.5 kvmm räcker för det allra mesta till lanternor och instrument.
                    Okej, 2,5mm till lanternor och instrument.
                    Men vad för kvadrat mellan batteriet och kopplingsdosorna med säkringar (jag sätter strömbrytaren på plus här, för att slippa bekymra mig om motorn)? Under 2 meter dragen längd (troligtvis runt 170-180cm, bara grovt mätt.
                    Jag kan omöjligtvis behöva samma grovlek som kommer från motorn, uppskattar den till nästan 15mm yttermått.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 011 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 700 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 965 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    489 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X