Nybörjare styrpulpet elekronik, basic? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare styrpulpet elekronik, basic?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Du skal selvfølgelig ha en hovedstrømsbryter, også for motoren din. Bare kjøp en skikkelig hovedstrømsbryter, feks BlueSea. Mens du er i gang kan du se på sikringspanelet til BlueSea også. Du ser et eksempel på det nederst her:
    http://teamcolibri.blogspot.com/2020...-unit.html?m=1

    Der ser du også hvordan du beregner dimensjon på ledningen og sikringer.

    Svart (jord) fra motoren rett på batteriet. Rød fra motoren skal ha egnet sikring (typisk et sted rundt 40-90Ah men det ser du i motorens spesifikasjoner) og så på hovedstrømsbryter. Rød fra batteriet til hovedstrømsbryter.

    Svart fra panelet ditt rett på batteriet, rød fra panelet ditt til hovedstrømsbryter.

    På denne måten klarer du deg med en skikkelig hovedstrømsbryter og får et enkelt oppsett i båten din. Skulle du en dag legge til et dedikert forbruksbatteri er det enkelt å få til.
    Nähä du Norrmannen, jag kör med biltemagrejer.
    (Såvida inte jag skulle vinna på Eurojackpot, så får jag nöja mig med att vara en 'bollare på budget')

    Jag lämnar motorn/startmotorn utanför huvudströmbrytaren.

    Så från pluspolen på batteriet till huvudströmbrytaren (på väg mot panelen) ska jag ha en säkring?
    Vilken typ av säkring? Hängsäkring? Hängsäkring med samma grova kabelanslutning som en batterikabel?

    Jag har en lödkolv som jag nästan aldrig använt, jag ska löda och crimpa den grövre batterikabeln, kul att pröva och det kan inte bli sämre än bara crimpa.

    Kommentera


    • #12
      Dubbelpost, men nu behöver jag hjälp att konfirmera vilka kablar på varvräknaren som gäller?
      Lila är plus?
      Svart är minus/jord?
      Grå är signal?
      Bifogade filer

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av profilnamnet Visa inlägg
        Dubbelpost, men nu behöver jag hjälp att konfirmera vilka kablar på varvräknaren som gäller?
        Lila är plus?
        Svart är minus/jord?
        Grå är signal?
        Ofte er:
        Lilla -tenning
        Rosa - drivstoff
        Blå - LT
        Grå - Tach
        sort/ sort med lilla - Jord

        Men du må sjekke manualen på det du har.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av profilnamnet Visa inlägg

          Nähä du Norrmannen, jag kör med biltemagrejer.
          (Såvida inte jag skulle vinna på Eurojackpot, så får jag nöja mig med att vara en 'bollare på budget')

          Jag lämnar motorn/startmotorn utanför huvudströmbrytaren.

          Så från pluspolen på batteriet till huvudströmbrytaren (på väg mot panelen) ska jag ha en säkring?
          Vilken typ av säkring? Hängsäkring? Hängsäkring med samma grova kabelanslutning som en batterikabel?

          Jag har en lödkolv som jag nästan aldrig använt, jag ska löda och crimpa den grövre batterikabeln, kul att pröva och det kan inte bli sämre än bara crimpa.
          Det er mye som er bra på Biltema, men panelene deres er ikke egnet i en åpen båt. Inne i en kabinbåt, javisst.
          ALT i en båt skal via bryter, ALLTID og uten unntak. Men hvis du vil ødelegge batteriet ditt og legge deg åpen for problemer med krypstrøm, er det bare å la være.
          Hvis du bruker grov nok kabel til å håndtere panelets totale belastning (noe du skal) så trenger du ikke sikring mellom panel og batteri/ hovedstrømsbryter. Det gir deg bare en unødvendig feilkilde. Fra panelt sikres den enkelte tingen du skal koble på med egnet sikring som beskrevet i artikkelen. Som nevnt over vil jeg sterkt anbefale paneler med flatsikringer, hengsikringer og glassikringer er ikke noe jeg vil ha i min båt.
          I artikkelen skriver jeg nettopp at for folk flest er det bedre å crimpe enn å lodde, nettopp fordi "folk flest" lodder så lite at resultatet blir dårlig. Men du kan selvfølgelig være unntaket som bekrefter regelen.
          Team Colibri

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

            Det er mye som er bra på Biltema, men panelene deres er ikke egnet i en åpen båt. Inne i en kabinbåt, javisst.
            ALT i en båt skal via bryter, ALLTID og uten unntak. Men hvis du vil ødelegge batteriet ditt og legge deg åpen for problemer med krypstrøm, er det bare å la være.
            Hvis du bruker grov nok kabel til å håndtere panelets totale belastning (noe du skal) så trenger du ikke sikring mellom panel og batteri/ hovedstrømsbryter. Det gir deg bare en unødvendig feilkilde. Fra panelt sikres den enkelte tingen du skal koble på med egnet sikring som beskrevet i artikkelen. Som nevnt over vil jeg sterkt anbefale paneler med flatsikringer, hengsikringer og glassikringer er ikke noe jeg vil ha i min båt.
            I artikkelen skriver jeg nettopp at for folk flest er det bedre å crimpe enn å lodde, nettopp fordi "folk flest" lodder så lite at resultatet blir dårlig. Men du kan selvfølgelig være unntaket som bekrefter regelen.
            Nej, jag är förstås inget undantag. Men jag är samtidigt beredd att acceptera mina begränsningar, och mina ekonomiska gränser.

            Sjukpensionär.

            Blå = LT?? Är det trimvinkel? Eller 'light'? Jag kopplar via plus/tändning, lila, minus på svart, och signalen på grå. Tyvärr har min Tohatsumotor grön röd vit svart...

            I manualen finns inget elektriskt specificerat. Kanske på elektriska sprängskisser via boats net?

            Kommentera


            • #16
              LT = Low tension. Du må sjekke manualen her for å vite om LT skal mot coil.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                LT = Low tension. Du må sjekke manualen her for å vite om LT skal mot coil.
                Efter mycket letande hittade jag elschema i servicehandboken för årsmodell 2006 (jag har 2015) Och bilderna är ganska krångliga för en lekman:
                Bifogade filer

                Kommentera


                • #18
                  Click image for larger version

Name:	Screenshot_2020-03-13 2006 MFS25B 30B 003-21054-1a pdf.png
Views:	225
Size:	79,8 KB
ID:	2539498 Och i närbild ser man helt andra färger på kablarna:
                  Bifogade filer

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                  1 216 svar
                  155 915 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HenkeW
                  av HenkeW
                   
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  12 svar
                  2 684 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                  27 svar
                  1 936 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                  13 svar
                  1 143 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg holden
                  av holden
                   
                  Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                  2 svar
                  161 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg fishmark  
                  Arbetar...
                  X