Är lowrance så mycket sämre än Garmin? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är lowrance så mycket sämre än Garmin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Är lowrance så mycket sämre än Garmin?

    Vem kan detta med Lowrance hds live 9"?
    Jag köpte enheten i Mars 2019 för ca 19k
    köpte till livesight för ca 12500kr i Mars för leverans i April
    Säljaren påstod sig skickat den i Maj, den har inte kommit ännu... och inga pengar tillbaks.
    enheten då
    Jag fick heller inte med de gratis kartorna,, detta fick jag tjata mig till i månader.
    Jag hade en Garmin echomap ej plus,, denna funkade klockrent , ALLTID, men blev nyfiken på livesight
    HDS startar alltid men aldrig att den fungerar med DV SV ekolod och plotter,, nej den säger byt ingång,, detta varje gång.
    sen får jag oftast igång ekolod och antingen DV eller SV,, aldrig hela systemet.
    När jag ringer återförsäljaren så har han aldrig tid, jag fiskar, ringer i morgon,, eller ungar sjuka så hörs nästa vecka.

    När jag runt jul tröttnade och ville lämna tillbaks allt, sa han att det går nog inte nu, du skulle sagt till direkt,,,, jag har messenger kontakt med honom och hans hjälpreda KALLE.

    denna Kalle har tydligen blåst återförsäljaren, men det är väl inte mitt fel?

    Just nu är det anmält till klarna angående livesighten som betalats men ej levererats,, men vad kan jag göra med HDS live enheten?
    Är det konsumentombudsmannen,, ej utförd utlovad support,, denne Kalle skulle komma och installera allting.

    Jag känner mig så jävla dum som bytte från alltid fungerande Garmin med support i världsklass.

    RÅD?

  • #2
    Vart är prylarna köpta? Låter som ett jäkla bluff o båg ställe..
    Om prylarna inte funkar är det ju reklamation som gäller, ska ju såklart inte va så som du beskriver det.
    Och ang reklamationen ska det ju inte va nått snack. Du ska ju bara ha en fungerande enhet förutsatt att du installerat allt rätt från början.

    Kommentera


    • #3
      Jag fick tips om att ta kontakt med lowrance sverige,, nja vill ej lägga ut säljaren här,, han är känd tävlingsfiskare så det kanske sabbar mer än det gör nytta för mig.

      och den delen som funkar just nu , ex ekolod och DW , så är det väldigt klart o tydligtt,,, men då allt ej funkar samtidigt så verkar det som att dom har stoppat i för mycket grejer utan att ha,,,, motor.

      Kommentera


      • #4
        Bara o hänga ut företaget.. Varför ska du va snäll mot dom när dom uppenbarligen inte är det mot dig..
        Där e " motor " så de räcker i liven..
        Kan tänka mig vilket företag det är rent gissningsvis.. Iaf så låter det exakt som ett företag jag skulle handla av men aldrig gjorde..

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
          Bara o hänga ut företaget.. Varför ska du va snäll mot dom när dom uppenbarligen inte är det mot dig..
          Där e " motor " så de räcker i liven..
          Kan tänka mig vilket företag det är rent gissningsvis.. Iaf så låter det exakt som ett företag jag skulle handla av men aldrig gjorde..
          Du är inte den Kalle som hjälpt säljaren då?

          Kommentera


          • #6
            Frågan handlar ju inte om Lowrance kontra Garmin utan att du stött på en oseriös säljare. Att du inte får ordning på ditt Lowrance-lod kan ju faktiskt bero på handhavandefel, alternativt att du haft oturen att få ett defekt exemplar som därmed omfattas av produktgarantin.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Frågan handlar ju inte om Lowrance kontra Garmin utan att du stött på en oseriös säljare. Att du inte får ordning på ditt Lowrance-lod kan ju faktiskt bero på handhavandefel, alternativt att du haft oturen att få ett defekt exemplar som därmed omfattas av produktgarantin.
              ok, men är det inte rätt att gå förbi återförsäljaren och gå direkt på lowrance sverige?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

                ok, men är det inte rätt att gå förbi återförsäljaren och gå direkt på lowrance sverige?
                Om det är en garantifråga, absolut. Du kan ju tipsa dom om den dåliga återförsäljaren så kanske det händer grejer med ditt supportärende.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

                  Du är inte den Kalle som hjälpt säljaren då?
                  Haha nä du. Skulle aldrig falla mig in o skitta ner mig eller mitt " rykte " för sånna småpengar / saker.
                  Menar inte att 19000+12000 är småpengar men du förstår vad jag menar

                  Kommentera


                  • #10
                    Som holden sier er det primære problemet her en selger som opptrer på en dårlig måte. LiveSight hadde en forsinkelse på levering, men den er borte nå så det er ingen grunn til at du ikke skal få levert ut det du har betalt for.

                    Så til de tekniske utfordringene dine. Jeg antar du har "Active Imaging 3 in 1" ekkoloddgiver. Denne skal plugges i den sorte porten på din HDS, og du vil finne den igjen på Kanal 2 i ekkoloddet (Kanal 1 er den blå porten, den skal du bruke til LiveSight eller en ren 2D-giver.) Pass på at du har oppdatert sofware på din HDS og tatt hard reset, opprinnelig software i HDS Live har problemer med å gjenkjenne 3 in 1-giveren. Lagre eventuell waypoints til minnekort eller Link-appen før hard reset, IKKE lagre innstillinger. Slik gjør du hard reset:

                    Slå av.
                    HOLD inne både zoom + og zoom -.
                    Mens du fortsatt holder på zoom-knappene, trykk og slipp Power.
                    Fortsett å holde inn zoom til du hører et høyt pip eller ser bakgrunnskartet.
                    Gå gjennom innstillingene på nytt, husk å sjekke at ekkoloddgiveren din er gjenkjent på Kanal 2 under Ekkolodd-Installasjon.

                    Som alle andre toppmodeller er HDS ekstremt følsom for dårlig strømtilførsel. Som et generelt råd, hent opp tilførselsspenning som skjermoverlegg (trykk Power, velg Endre skjermoverlegg og legg til). Uten lading (fra feks din motor) bør denne vise 12,5-12,7V med fulladet batteri. Viser den noe annet har du får dårlig batteri/ for dårlige koblinger/ underdimensjonerte ledninger eller alt sammen samtidig. Dårlig strømtilførsel er roten til alt ondt innen marin elektronikk.

                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 014 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 700 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 966 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    489 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X