Bästa 2banks laddaren? minnkota, prosport eller nån annan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa 2banks laddaren? minnkota, prosport eller nån annan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bästa 2banks laddaren? minnkota, prosport eller nån annan?

    Ska slänga i laddare i båten. Kör vanliga hederliga batterier. Alltså inte gel eller agm.
    Letar efter en bra 2banksladdare men kan inte bestämma mig för vilken.. Mest kollat mk220d och prosports 2*12a.
    För / nackdelar på dessa?
    Ni som kör med ena eller andra får gärna ge ris eller ros.

    Mvh Calle

  • #2
    Har inte prövat någon av dem men fundera lite över vilka batterier du kommer köpa nästa gång vilket kan ge viss vägledning... säg att endast en av dem har ett laddläge för gel/ion och det kan bli din nästa batteribank så...

    Finns ingen sån avgörande skillnad så hade jag valt den billigaste eller tekniskt smidigaste eller mest avancerade eftersom båda tillverkare är väl etablerade och båda verkar göra bra skit...

    I mitt fall, 2×80 Ah parallellt (dvs 12V, 160 Ah) valde jag en Exide 15A eftersom den har temperaturkompensering, skulle inte välja en laddare utan den funktionen eftersom det påverkar batteribankens livslängd ffa om man laddar i skilda miljöer..
    Senast ändrad av anteman; 2020-04-03, 22:56.

    Kommentera


    • #3
      Dum fråga kanske men varför en laddare med två utgångar. Lär väl begränsa utbudet ganska rejält och dra upp priset då det blir en specialprodukt. Är det bekvämligheten att slippa stoppa i två kontakter eller har jag missat något?

      Är genuint nyfiken då jag själv kör två batteribanker men med två separata laddare.

      Kommentera


      • #4
        Jag använder denna. https://mojoshop.se/batteriladdare/5...port&results=3
        Prosports trebanksladdare. Ett för 24v-systemet för elmotorn och huvudbatteriet på 12v.
        Är inne på tredje säsongen och måste säga att jag är nöjd. Känns gedigen. Finns säkert många andra fabrikat som är lika bra men jag tycker att märket levererar för pengarna.
        Fördelen med prosport är att om ett batteri är fullt så används hela kapaciteten till att ladda de övriga batterierna vilket gör laddningen snabb.
        Senast ändrad av gabbu; 2020-04-03, 22:51.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
          Jag använder denna. https://mojoshop.se/batteriladdare/5...port&results=3
          Prosports trebanksladdare. Ett för 24v-systemet för elmotorn och huvudbatteriet på 12v.
          Är inne på tredje säsongen och måste säga att jag är nöjd. Känns gedigen. Finns säkert många andra fabrikat som är lika bra men jag tycker att märket levererar för pengarna.
          Fördelen med prosport är att om ett batteri är fullt så används hela kapaciteten till att ladda de övriga batterierna vilket gör laddningen snabb.
          Smidigt! Funderar lite på 3banks med då tanken är elmotor fram i framtiden..
          dock kör jag två separata batterier i nuläget.
          Blir inte klok på hur prosporten laddar.. 20a delat på 3 banker?
          Där ser jag fördel med mk:n då den ger 2x10a alt 3x10a..

          Kommentera


          • #6
            Den enda praktiska skillnaden är nog egentligen lite smidigare kabeldragning och att man enbart behöver en 220V kontakt... kan va värt hur man nu resonerar...

            Kommentera


            • #7
              Huvudbatteriet som används minst och även laddas av motorn under turen laddas snabbt upp och då kan kapaciteten användas till 24v. Över natten hinns det alltid med. Hade jag haft fri budget idag hade jag satsat på Lithiumbatterie med tanke på viktbesparingen och överkapaciteten. Men det är en annan fråga.
              Tror du blir nöjd vilket märke du än väljer. Är faktiskt väldigt smidigt att bara behöva stöpsla i en kontakt vilket jag ser som en fördel.

              Eftersom jag trailar i och ur båten och det är massa annat som ska packas in och ut innan och efter varje fisketur så är det skönt att hålla nere antalet moment.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
              1 216 svar
              156 010 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg HenkeW
              av HenkeW
               
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
              12 svar
              2 698 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Piscantur stercore  
              Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
              27 svar
              1 965 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gabbu
              av gabbu
               
              Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
              2 svar
              487 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg profilnamnet  
              Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
              2 svar
              353 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Arbetar...
              X