Laggande ekolod Lowrance - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laggande ekolod Lowrance

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Laggande ekolod Lowrance

    Vart och köpt mig en begad alumacraft 165cs från 2019. Med båten följde det med ett elite 9ti som jag fick uppdaterat till ett ti2. Väl hemma i garaget bytte jag ut givaren och lät strömkabeln sitta kvar eftersom det var samma kabel som till den äldre ti9an.

    Vid torrkörning av ekolodet mot betongplattan i garaget tycker jag bilden laggar väldigt mycket. Snabb respons när jag klickar runt i menyer men bilden på structurescan laggar fram både på SI och DI. Vad kan det bero på? Kört helix 7 på förra båten och där flöt allt fram betydligt renare. Det är två batterier i båten, endast elmotorn är kopplat till det ena, så all annan elektronik går på startbatteriet.

    Sen när jag klickar upp 2Dn så är skärmen helt vit? Tycker jag borde få ekon mot betongplattan ändå?

  • #2
    När inte givaren är i vattnet får du inte grejerna att funka rätt över huvudtaget.
    Testa i sjön först så ska du se att det blir skillnad.

    Sen är det lite olika uppfattningar om en givare tar skada av att köras "torrt" eller inte. Men för säkerhets skull gör jag aldrig det.

    Kommentera


    • #3
      Som tre sa, du må teste ting på vannet for å si noe med sikkerhet. Men her er et par tips på veien:
      - Oppdater siftware, original SW har noen bugger og problemer med gjenkjenning av ekkoloddgiver er en av disse (som igjen kan forklare din hvite skjerm).
      - Etter oppdatering ta hard reset. (ikke soft reset, ikke gjenopprett fabrikkinstillinger men hard reset)
      - Etter hard reset, sett opp Eliten på nytt og sjekk spesielt under Installasjon-Ekkolodd at ekkoloddgiveren din er gjenkjent.
      - Trykk Power og skjermoverlegg. Legg til tilførselsspenning på skjermen din. Med fulladet batteri og ikke noe annet på bør denne være minst 12,4V. Er den ikke det har du et problem med det elektriske anlegget eller batteriet ditt (eller begge deler).
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Hard reset gjorde att 2Dn började fungera. Så ingen vit skärm längre vilket är bra. Däremot kvarstår problematiken med lagg. Mätte upp batteriet som gav 12,3V. Laddar det inatt så får vi se om det blir någon förändring med ett fulladdat batteri

        Kommentera


        • #5
          Provade som sagt ladda upp batteriet som nu visade 12,9V. Samma visa med laggande ekolod. Man hör tydligt på givaren att den skickar ut signaler i ojämn takt vilket reflekteras på skärmen som "lagg"

          Provade byta startbatteri i båten, samma problem.

          Provade ta en helt ny strömkabel till ekolodet och kopplade den till ett löst batteri separerat från båtens elektronik, samma problem.

          Provade byta till en totalscangivare från gamla elite ti. Samma problem där. Den givaren skickade också ut signalerna ojämnt.

          För skojs skull provade jag mitt gamla helix g2 7 mot betonggolvet. Där flyter det på hur fint som helst. Vad kan problemet vara?


          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
          1 216 svar
          156 029 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HenkeW
          av HenkeW
           
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
          12 svar
          2 704 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Piscantur stercore  
          Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
          27 svar
          1 974 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gabbu
          av gabbu
           
          Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
          2 svar
          495 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg profilnamnet  
          Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
          2 svar
          354 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Arbetar...
          X