Ekolod i väldigt grund sjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod i väldigt grund sjö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ekolod i väldigt grund sjö?

    Har skaffat stuga vid en sjö som är ca 20 km². Problemet är att den är 10 meter som djupast med ett medeldjup på bara ca 3 meter... Enligt andra stugägare finns det massvis med stenar över hela skön som ligger ett par dm från vattenytan och det är är inte ovanligt att man får byta propeller oftare än man vill. Det finns ingen kartläggning av sjön vad jag känner till så jag funderar på att skaffa ett ekolod för att åtminstone få koll på, och kartlägga, vanliga rutter. Men fungerar det ens med ekolod om det är så grunt? Käglan borde ju bli extremt smal tänker jag. Några tips?

  • #2
    Några decimeter är inte direkt optimalt men 3 meter är verkligen inget problem. Hur mycket botten du täcker vid kartläggning beror på konvinkeln för den frekvens du kör med och hur givaren fungerar.

    Kommentera


    • #3
      Kanske kartläggning inte är det mest intressanta. Men en karta med alla stenar markerade borde vara värd en del i det långa loppet.
      Låter som en grovabborrsjö det!

      Vet inte hur man länkar till sjöar på genesis så jag tog en screenshoot.
      Denna sjö är grund och helt utan djuphål.

      Länk till samma sjö på Navionics.
      https://webapp.navionics.com/?lang=e...key=s~oxJkaqcB

      En sak jag märkt. I en del sjöar på vissa små fläckar så hoppar djupet. Det går upp ner på en lite fläck. Det är enligt mina gissningar en kallkälla som kommer fram i sjön.
      Bifogade filer

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av johnnur Visa inlägg
        Har skaffat stuga vid en sjö som är ca 20 km². Problemet är att den är 10 meter som djupast med ett medeldjup på bara ca 3 meter... Enligt andra stugägare finns det massvis med stenar över hela skön som ligger ett par dm från vattenytan och det är är inte ovanligt att man får byta propeller oftare än man vill. Det finns ingen kartläggning av sjön vad jag känner till så jag funderar på att skaffa ett ekolod för att åtminstone få koll på, och kartlägga, vanliga rutter. Men fungerar det ens med ekolod om det är så grunt? Käglan borde ju bli extremt smal tänker jag. Några tips?
        ------------------------------------------------------

        Hej Johnnur;

        Du får försöka hitta en karta där din sjö ingår som exempelvis här... https://kartor.eniro.se/?c=58.619777,4.163818&z=4

        När du sitter i båten och har kartan framför dig kan du med hjälp av det nyinköpta ekolodet och kartan rita in grynnor och djup över hela sjön....

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Kommentera


        • #5
          Skulle det räcka med en sådan här? Jag tänker att jag dels kan skapa kartor som jag kompletterar manuellt med större stenar. Hur bör jag tänka gällande konvinkel och frekvens på givaren? Vad anses vara bra / dålig konvinkel liksom https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...l-givare-.html eller klarar jag mig med en enklare Striker från Garmin? De har ju också någon sorts kartfunktion.

          Kommentera


          • #6
            Men du husbehov !! Jag hittade min sjö på Navionics. Nu låter jag som en idiot men.. kan jag på något sätt föra över kartan från Navionics till ett ekolod och och ha som stöd, som jag sedan finlirar på, och märker ut stenar manuellt? Ser att den ägs av Garmin, då kanske en av deras Striker är ett bättre val?

            Kommentera


            • #7
              Ja det fungar utmärkt med det där lodet/kartplotter. Kom ihåg att köpa till själva autochart kortet så att du kan spara din karta.

              Du kommer att ha stor hjälp med att hitta djuphålor/kanter i sjön när du väl ritat upp en karta.

              ​​​​​​

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av johnnur Visa inlägg
                Men du husbehov !! Jag hittade min sjö på Navionics. Nu låter jag som en idiot men.. kan jag på något sätt föra över kartan från Navionics till ett ekolod och och ha som stöd, som jag sedan finlirar på, och märker ut stenar manuellt? Ser att den ägs av Garmin, då kanske en av deras Striker är ett bättre val?
                Du behöver inte ens ett ekolod för Navionics. 350 kr om året så kan du ha kartorna i mobilen eller surfplattan. Boating HD heter appen
                Då kan du även göra ändringar för alla i kartan. Markera alla stenar etc.
                Dom flesta Navionics kartor ska du dock ta med en väldigt stor nypa salt. Ofta är dom grundade på äldre kartor som är handlodade med sten och snöre.

                En genesis social map karta är alltid kört med ett ekolod, oftast flera.
                Enda sättet att förstöra en sån djupkarta är med hds live och sidescan på under kartläggning.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                1 216 svar
                155 915 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HenkeW
                av HenkeW
                 
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                12 svar
                2 687 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Piscantur stercore  
                Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                27 svar
                1 936 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gabbu
                av gabbu
                 
                Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                13 svar
                1 143 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg holden
                av holden
                 
                Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                2 svar
                161 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg fishmark  
                Arbetar...
                X