Montering / placering av TripleShot 3-in-1 givare på Uttern 4300 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montering / placering av TripleShot 3-in-1 givare på Uttern 4300

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Montering / placering av TripleShot 3-in-1 givare på Uttern 4300

    Hej, funderar på att köpa min första plotter och vill då såklart att själva ekolodsgivaren ska monteras på bästa plats för att undvika turbulens och störningar. (Ska meddelas att jag aldrig monterat en givare förut)

    Tänkte höra om någon kan peka ut bästa placering utifrån bild på aktern. (Såg nyligen ett liknande inlägg på en Flipper 470).

    Ha googlat runt mycket och försökt kolla hur andra placerat sina givare.. verka alltid vara krångligt att hitta bästa placering, skiljer sig alltid från båt till båt...

    Jag ha markerat ut vad jag själv tror att givaren skulle placeras bäst, ska väl oftast placeras ca 30 centimeter från motorn för att undvika störningar. Rätta gärna mig om ni har
    någon invändning eller bekräfta om det verka vettigt vad jag ritat. Ha även markerat ut hur långt upp vattenytan bruka ligga på skrovet. Motorn är inte påhängd på bilden, men det är en äldre 2-taktare yamaha 9.9D ....

    ...ha även haft fundering på köpa en portabel givarehållare som man sätter på sidan av båten. Vet inte hur bra det skulle fungera...


  • #2
    Där funkar säkert, eller Ytterligare lite till, till vänster om den lilla förhöjningen.
    Se till att den hamnar halvvägs under skrovet, och i ”våg” med hur båten ligger vattnet.
    Sätter du givaren på en justerbar platta kan du efterjustera lite sen om du behöver, när du testat i vatten.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #3
      Tack så mycket för svaret Bowen.

      Fundera på om det är möjligt att limma på ett sådant justerbart givarefäste med någon typ av fogmassa (sikaflex).. vill helst inte skruva i skrovet.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Strandberget Visa inlägg
        Tack så mycket för svaret Bowen.

        Fundera på om det är möjligt att limma på ett sådant justerbart givarefäste med någon typ av fogmassa (sikaflex).. vill helst inte skruva i skrovet.
        Du kan ju limma på en skiva nåt slag och skruva i den.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #5
          Plasseringen din ser bra ut, pass på at du setter ekkoloddgiveren midt mellom de to listene under skroget ditt.
          Du kan lime, men det krever betydelig forarbeid med sliping. Min soleklare anbefaling er å skru fast det justerbare stativet eller platen man skal montere på, godt med sika eller Tec7 i skruehull og bak platen for å hindre at det blir stående vann bak platen.
          Team Colibri

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
          1 216 svar
          156 011 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HenkeW
          av HenkeW
           
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
          12 svar
          2 700 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Piscantur stercore  
          Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
          27 svar
          1 966 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gabbu
          av gabbu
           
          Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
          2 svar
          489 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg profilnamnet  
          Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
          2 svar
          353 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Arbetar...
          X