Billig och enkel akterspegelsmontering? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billig och enkel akterspegelsmontering?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • arvidolsn
    replied
    Då jag själv känner mig mycket osäker på att borra under vattenytan valde jag att prova ett no drill-fäste för 149 kr från JKL. Håller det inte så håller det inte och då får man väl ta sig i kragen och skruva fast det på riktigt. 149 kr känns inte som nån katastrof om det inte skulle fungera. För att säkra upp så att inte givaren flyger iväg om det släpper borrade jag ett extra hål i fästet och fäste en karbinhake som jag sedan fäster i båten.

    Ska sätta fast det på båten imorgon så kan återkomma med en liten recension. Båten det ska sitta på är en Buster L som gör ca 27 knop.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Siks
    replied
    Hej igen vibir.
    Jag lyfter frågan igen.
    Har du hunnit testa fästet ordentligt ännu?
    Har du haft givaren nere när du förflyttar dig och i så fall hur fort kör du (ca).
    Jag frågar för jag har inte kommit till något beslut ännu, har varit lite för mycket annat.
    Mvh Ronnie

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Colibri har en poäng men rätt lim/tejp, väl rengjorda/slipade ytor och eventuellt en säkring med ett snöre/wire skulle ge mig trygghet. Av de två fästen jag sett från JKB så skulle jag valt den med största anläggningsyta mot skrovet just där givaren sitter, dvs hellre bredd än höjd.

    UHB-tejp som JKB använder har inte samma höga hållfasthetsstyrka som 2-komponentslimmer av expoxi eller metakrylat men de ger en flexibel fog som kan hantera dynamiska krafter, nog så viktigt, d v s en fog som är gjord för att klara fluktuerande krafter, hårda limmer kan vara mycket starka men t ex känsliga för hastiga stötar.

    Det finns dock epoxi/MMA-limmer (modifierade/gummerade) med segastarka fogar, tyvärr och nästan obegripligt saluförs de sällan i vanliga butiker och vanliga limmers egenskaper som hårt alt. segt anges sällan för oss kunder.

    VHB-tejp används av Stern Pad och den förefaller vara mer beständig än man tror, faktiskt nyfiken på att pröva

    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20200616-193531_Drive.jpg Views:	0 Size:	841,3 KB ID:	2552851

    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20200616-193252_Drive.jpg Views:	0 Size:	803,1 KB ID:	2552852



    här i bild en given ögla till vänster för att fästa en säkring till givaren/plattan.. (om man nu vill ha givaren på den sidan...) om, när (?) det om flera år händer något så kommer den inte långt...

    Click image for larger version  Name:	IMG_20170925_173404-1024x578.jpg Views:	0 Size:	159,0 KB ID:	2552858
    Senast ändrad av anteman; 2020-06-26, 21:48.

    Lämna en kommentar:


  • Siks
    replied
    Hej igen
    Har du hunnit testa fästet ordentligt ännu?
    Har du haft givaren nere när du förflyttar dig och i så fall hur fort kör du (ca).
    Jag frågar för jag har inte kommit till något beslut ännu, har varit lite för mycket annat.
    Mvh Ronnie

    Lämna en kommentar:


  • vibir001
    replied
    Hittade inte heller några recensioner eller någon med erfarenhet av fästet. Men återkommer absolut med en uppdatering när jag testat det ordentligt!

    Lämna en kommentar:


  • Siks
    replied
    Jag förstår din "nojighet" det är på grund av min egna nojja som jag inte har beställt ännu. Jag är intresserad av det fasta fästet, men är som sagt lite fundersam.
    Det verkar tyvärr inte som om någon här på forumet har testat det ännu, jag har iallafall inte fått något svar i min tråd.
    Håll oss gärna uppdaterade på hur det fungerar under tid.
    Ronnie

    Lämna en kommentar:


  • vibir001
    replied
    Okej, tack för tipset!

    Jag har det justerbara och än så länge känns det stabilt. Det är dock lite tidigt att utvärdera hur väl det håller då den bara legat i nån vecka nu. Under snabbare transporter justerar jag dessutom givaren så att den är ovanför ytan för att minska belastningen, sen sänker jag ner den igen när jag kommit till ett område jag vill börja ”söka” av. Kanske onödigt men är lite nojig så här i början.

    Lämna en kommentar:


  • Siks
    replied
    Är du nöjd med no drill fästet, känns det som om det sitter även efter båten har varit i vatten?
    Har du det justerbara eller det fasta fästet?
    Ronnie

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Bildene dine er fine de, men hvis du setter ned scrollspeed (bildframmating) ett hakk vil du få bedre definerte buer. Buene du ser nå er nok mye sild/ strømming men når de står veldig tett blir det "grøt".

    Lämna en kommentar:


  • Bowen
    replied
    Här har du en bra början till självstudier!
    https://www.fiskesnack.com/forum/fis...h-diskussioner

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
1 216 svar
155 915 visningar
0 gillar
Senaste inlägg HenkeW
av HenkeW
 
Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
12 svar
2 684 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Piscantur stercore  
Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
27 svar
1 936 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gabbu
av gabbu
 
Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
13 svar
1 143 visningar
0 gillar
Senaste inlägg holden
av holden
 
Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
2 svar
161 visningar
0 gillar
Senaste inlägg fishmark  
Arbetar...
X