Billig och enkel akterspegelsmontering? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billig och enkel akterspegelsmontering?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Billig och enkel akterspegelsmontering?

    Hej,

    Som rubriken lyder söker jag en billig och enkel lösning för att montera min nya 3 in 1 - givare på min Buster RS. Efter vad jag läst mig fram till så är det att limma fast nån typ av monteringsplatta på akterspegeln som verkar både billigast och enklast. Så, har ni några tips på vad denna monteringsplatta skulle kunna vara och på ett bra (och inte allt för dyrt) lim. Övriga saker att tänka på vid denna typ av montering mottages gärna!

    Mvh
    Viktor

  • #2
    Det går bra att ta en sådan plastskärbräda för några tior och såga till i lagom storlek och limma ihop 2 bitar så den blir lite tjockare så har skruvarna mera att dra i, sedan limma fast plattan på akterspegeln med något vattenfast montagelim kolla med färgaffären de kan sådant.

    Kommentera


    • #3
      Du kan løse dette omtrent som du skriver, men sannsynligheten for at det slipper er stor, det er et spørsmål om "når", ikke et spørsmål "om". Bruk gjerne en plastbit slik du tenker, og lim den slik du tenker. Men bruk OGSÅ to skruer inn i akterspeilet så den sitter skikkelig.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
        Du kan løse dette omtrent som du skriver, men sannsynligheten for at det slipper er stor, det er et spørsmål om "når", ikke et spørsmål "om". Bruk gjerne en plastbit slik du tenker, og lim den slik du tenker. Men bruk OGSÅ to skruer inn i akterspeilet så den sitter skikkelig.
        Tack för svar!

        Det blev en "no-drill"-lösning från JKB som använder sig av någon typ av marin dubbelhäftande tejp. Känns lite läskigt när man är ute och åker men jag håller tummarna för att den håller.

        Jag var i alla fall ut för första gången igår med ekolodet (har ingen tidigare erfarenhet av ekolod) och skulle uppskatta lite hjälp med att tolka vad jag såg (se två bifogade bilder). Platsen är Stockholms skärgård ute på en mindre fjärd i anslutning till en grundare vik. Strömmingen har ju kommit in nu så det skulle vara min gissning men hade inte förväntat mig att få enskilda ekon på strömming utan snarare att de skulle avbilda sig som man kan se närmast botten på den nedre bilden. Men vad är i så fall de ekon man ser över detta stim? Ja, frågorna är många så alla åsikter är välkomna! Om det är något annat som ni spontant tänker på när ni ser bilderna gällande inställningar som kan förbättra bilden så säg gärna till!

        Med vänlig hälsning
        Viktor


        Click image for larger version

Name:	IMG_1399.jpg
Views:	1212
Size:	2,07 MB
ID:	2551368 Click image for larger version

Name:	Bild1.jpg
Views:	1096
Size:	515,9 KB
ID:	2551369

        Kommentera


        • #5
          Här har du en bra början till självstudier!
          https://www.fiskesnack.com/forum/fis...h-diskussioner
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #6
            Bildene dine er fine de, men hvis du setter ned scrollspeed (bildframmating) ett hakk vil du få bedre definerte buer. Buene du ser nå er nok mye sild/ strømming men når de står veldig tett blir det "grøt".
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Är du nöjd med no drill fästet, känns det som om det sitter även efter båten har varit i vatten?
              Har du det justerbara eller det fasta fästet?
              Ronnie

              Kommentera


              • #8
                Okej, tack för tipset!

                Jag har det justerbara och än så länge känns det stabilt. Det är dock lite tidigt att utvärdera hur väl det håller då den bara legat i nån vecka nu. Under snabbare transporter justerar jag dessutom givaren så att den är ovanför ytan för att minska belastningen, sen sänker jag ner den igen när jag kommit till ett område jag vill börja ”söka” av. Kanske onödigt men är lite nojig så här i början.

                Kommentera


                • #9
                  Jag förstår din "nojighet" det är på grund av min egna nojja som jag inte har beställt ännu. Jag är intresserad av det fasta fästet, men är som sagt lite fundersam.
                  Det verkar tyvärr inte som om någon här på forumet har testat det ännu, jag har iallafall inte fått något svar i min tråd.
                  Håll oss gärna uppdaterade på hur det fungerar under tid.
                  Ronnie

                  Kommentera


                  • #10
                    Hittade inte heller några recensioner eller någon med erfarenhet av fästet. Men återkommer absolut med en uppdatering när jag testat det ordentligt!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 915 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 684 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 143 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X