Billig och enkel akterspegelsmontering? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billig och enkel akterspegelsmontering?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Hej igen
    Har du hunnit testa fästet ordentligt ännu?
    Har du haft givaren nere när du förflyttar dig och i så fall hur fort kör du (ca).
    Jag frågar för jag har inte kommit till något beslut ännu, har varit lite för mycket annat.
    Mvh Ronnie

    Kommentera


    • #12
      Colibri har en poäng men rätt lim/tejp, väl rengjorda/slipade ytor och eventuellt en säkring med ett snöre/wire skulle ge mig trygghet. Av de två fästen jag sett från JKB så skulle jag valt den med största anläggningsyta mot skrovet just där givaren sitter, dvs hellre bredd än höjd.

      UHB-tejp som JKB använder har inte samma höga hållfasthetsstyrka som 2-komponentslimmer av expoxi eller metakrylat men de ger en flexibel fog som kan hantera dynamiska krafter, nog så viktigt, d v s en fog som är gjord för att klara fluktuerande krafter, hårda limmer kan vara mycket starka men t ex känsliga för hastiga stötar.

      Det finns dock epoxi/MMA-limmer (modifierade/gummerade) med segastarka fogar, tyvärr och nästan obegripligt saluförs de sällan i vanliga butiker och vanliga limmers egenskaper som hårt alt. segt anges sällan för oss kunder.

      VHB-tejp används av Stern Pad och den förefaller vara mer beständig än man tror, faktiskt nyfiken på att pröva

      Click image for larger version  Name:	Screenshot_20200616-193531_Drive.jpg Views:	0 Size:	841,3 KB ID:	2552851

      Click image for larger version  Name:	Screenshot_20200616-193252_Drive.jpg Views:	0 Size:	803,1 KB ID:	2552852



      här i bild en given ögla till vänster för att fästa en säkring till givaren/plattan.. (om man nu vill ha givaren på den sidan...) om, när (?) det om flera år händer något så kommer den inte långt...

      Click image for larger version  Name:	IMG_20170925_173404-1024x578.jpg Views:	0 Size:	159,0 KB ID:	2552858
      Senast ändrad av anteman; 2020-06-26, 21:48.

      Kommentera


      • #13
        Hej igen vibir.
        Jag lyfter frågan igen.
        Har du hunnit testa fästet ordentligt ännu?
        Har du haft givaren nere när du förflyttar dig och i så fall hur fort kör du (ca).
        Jag frågar för jag har inte kommit till något beslut ännu, har varit lite för mycket annat.
        Mvh Ronnie

        Kommentera


        • #14
          Då jag själv känner mig mycket osäker på att borra under vattenytan valde jag att prova ett no drill-fäste för 149 kr från JKL. Håller det inte så håller det inte och då får man väl ta sig i kragen och skruva fast det på riktigt. 149 kr känns inte som nån katastrof om det inte skulle fungera. För att säkra upp så att inte givaren flyger iväg om det släpper borrade jag ett extra hål i fästet och fäste en karbinhake som jag sedan fäster i båten.

          Ska sätta fast det på båten imorgon så kan återkomma med en liten recension. Båten det ska sitta på är en Buster L som gör ca 27 knop.
          Bifogade filer

          Kommentera


          • #15
            Knappast rimligt att få ett tillräckligt svar på om lim/tejp funkar i det långa loppet och isf hur långt det loppet är... man får som holden sa värdera risker... med ett släpp eller hål i aktern...

            Det som förvånar mig är hur lätt man ser på hål i skrovet... som om det vore "vilket som" även om vi vet att flertalet hål där ofta ger förtida död för akterspegeln oavsett "klockrena" montage med silikon för ca 10 år sen.. vilket därmed ofta påverkar båtens ivslängd... ett s.k. ego-montage?

            Dvs OK så länge man äger båten några år men man slipper problemen med utfallet...

            Om du budar på en båt med akterspegel modell "Schweizerost", pruta!
            Senast ändrad av anteman; 2020-07-03, 19:33.

            Kommentera


            • #16
              Förstår att man inte kan recensera efter en dag men den sitter fortfarande kvar. Försökt bända loss den med händerna men dem rör sig inte mer än en halv mm vilket jag tycker verkar bra. Lite dämpning eller vad man ska kalla det kan inte vara dåligt. Tejpen sitter som fan. Kommer köra detta sommaren ut och sen låta någon som vet vad den gör skruva fast den på riktigt tror jag får väl återkomma efter sommaren.

              Svårt att se att tejpen håller en livstid. Är trots allt en tejp.

              Körde medföljande trasan för att rengöra och sandpapprade, men höll mig inte till instruktionens 72 timmar "torktid", snarare tre timmar. Men är som sagt rätt provisoriskt och ska bli kul att se om det håller.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av arvidolsn Visa inlägg
                Förstår att man inte kan recensera efter en dag men den sitter fortfarande kvar. Försökt bända loss den med händerna men dem rör sig inte mer än en halv mm vilket jag tycker verkar bra. Lite dämpning eller vad man ska kalla det kan inte vara dåligt. Tejpen sitter som fan. Kommer köra detta sommaren ut och sen låta någon som vet vad den gör skruva fast den på riktigt tror jag får väl återkomma efter sommaren.

                Svårt att se att tejpen håller en livstid. Är trots allt en tejp.

                Körde medföljande trasan för att rengöra och sandpapprade, men höll mig inte till instruktionens 72 timmar "torktid", snarare tre timmar. Men är som sagt rätt provisoriskt och ska bli kul att se om det håller.
                Jag hoppas det funkar länge! Lite synd att du inte gav tejpen 72 timmar så att den fick en Fair Chance... men ibland är det brått... Bra att du säkrar med karbinhaken, se till att ha den stramt hållen, helst åt akterns hörn! Att den flexar en halv mm är nog precis som tänkt, en seg fog tar ofta dynamiska stötar=varierande vattenströmmar bättre än ett helt hårt lim.

                Håller kanske inte en livstid men man kan ju byta, en silikontätad skruv under vattenlinjen är inte heller evig även om man vill tro det. Om jag får spekulera så tror jag att fästet sitter än bättre "liggande" givet att en längre yta då fäster mot akterspegeln där den "behövs" bäst d v s nära givaren...

                Kommentera


                • #18
                  @ Maxxim, snygg och smidig lösning och långt hellre hål ovan vattenlinjen än under... Vad är det för fäste och köpt var? Finns säkert många som gillar både hiss och hål på bättre ställen...

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                    Jag hoppas det funkar länge! Lite synd att du inte gav tejpen 72 timmar så att den fick en Fair Chance... men ibland är det brått... Bra att du säkrar med karbinhaken, se till att ha den stramt hållen, helst åt akterns hörn! Att den flexar en halv mm är nog precis som tänkt, en seg fog tar ofta dynamiska stötar=varierande vattenströmmar bättre än ett helt hårt lim.

                    Håller kanske inte en livstid men man kan ju byta, en silikontätad skruv under vattenlinjen är inte heller evig även om man vill tro det. Om jag får spekulera så tror jag att fästet sitter än bättre "liggande" givet att en längre yta då fäster mot akterspegeln där den "behövs" bäst d v s nära givaren...
                    Japp ibland är det bråttom haha. Tänkte precis som du säger ha den monterad liggande först men eftersom att det är första gången jag monterar en givare ville jag ha lite spelrum höjdmässigt för nya hål om det skulle bli helt tokigt.

                    Kommentera


                    • #20
                      Hej,

                      Har ändå hunnit testa fästet en del nu och so far inga problem. Råkade dra på maxfart (ca 25 knop) med givaren nere och fästet påverkades inte. Ska säkra upp det i dagarna innan jag glömmer bort för om det lossnar kommer det inte hända i närtid.

                      Viktor

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 916 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 687 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X