5" plotter med Nmea2000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5" plotter med Nmea2000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 5" plotter med Nmea2000

    Min gamla lowrence 5" pajade och jag funderar på att bara hitta en ny kompatibel och behålla kablaget (nmea2000). Men det verkar vara lite krångligt. Lowrances små verkar ha något annat nätverk, men är iofs billiga. Jag erkänner glatt att jag är helt kass på de här grejerna och ville bara bespara mig själv jobbet att installera nya prylar. Jag hoppas någon mer insatt kan hjälpa en okunnig.

    Min fråga: Finns det (små) plottrar som stödjer mitt gamla kablage att köpa nya, eller ska jag söka begagnat? Funkar alla märken med mitt gamla kablage, eller har Lowrance egna kontakter? Jag har ekolod och bränslegivare etc och båten är gammal, så vill inte köpa några fancy prylar och göra nya installationer helst.

  • #2
    Simrad Go5 kan nog vara ett alternativ.

    Kommentera


    • #3
      Har en lowrance hds5 gen2 du kan få köpa. Pm vid intresse.

      Kommentera


      • #4
        Alle Lowrance som er NMEA2000-kompatible de siste 12 årene har bransjestandard på NMEA2000-kontakten, teknisk heter den standarden NMEA2000 Micro-C. De senere årene har de fleste merkene gått over til denne standarden, men du kan måtte bruke adapter mot feks Raymarine fortsatt.

        Simrad GO er som Rima sier et alternativ, og som esox sier er HDS 5 (både Gen 1 og Gen 2) kompatible. Så vidt jeg vet er det ingen av de 5-toms modellene som selges i dag som har NMEA2000 bortsett fra GO. Bortsett fra GO er er det 7-tom og oppover som har NMEA2000. Fra Lowrance betyr det Elite Ti2 eller HDS, innstegsmodellene (Hook2 og Hook Reveal) har ikke NMEA2000 uansett skjermstørrelse.

        Jeg bruker selv en Go (xse) i 7-tom som dedikert NMEA2000-skjerm hvor jeg har motordata og ymse sensorer så jeg ikke tar opp skjermplass på HDSene mine for dette. GO i 5 er ellers identisk med 7.

        Click image for larger version  Name:	IMG_7262.jpg Views:	0 Size:	438,6 KB ID:	2550118
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Ok. Tack alla, precis den info jag behövde! Då har jag koll på vilka jag kan kolla på nya/beg. Esox har PM.

          Kommentera


          • #6
            https://www.fiskesnack.com/forum/ann...-3-in-1-givare

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
            1 216 svar
            156 029 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg HenkeW
            av HenkeW
             
            Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
            12 svar
            2 704 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Piscantur stercore  
            Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
            27 svar
            1 974 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gabbu
            av gabbu
             
            Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
            2 svar
            495 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg profilnamnet  
            Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
            2 svar
            354 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Arbetar...
            X