Motorguide Xi5 galen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorguide Xi5 galen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Motorguide Xi5 galen?

    Hej

    Jag har till i år tagit mig råd att montera en Motorguide Xi5 55/12v på båten. Tyvärr så beter den sig inte alls som jag önskar. När man kör långsamt framåt och trycker ankring så börjar den ofta med att snurra motorn ett varv och sedan gasa fram och tillbaka, ofta rullar den upp hela sladden på riggen. Har jag fått den att ankra och trycker Jogg framåt några gånger så kan den köra full fart i sidan. I lätt strömmande vatten ankrar den ibland perfekt en stund för att sedan vrida huvudet 90 grader och gasa och sedan försöker den hitta tillbaka till position.

    Jag har provat att köra den med Fabriksinställningar. Jag har provat att bara kalibrera vinkeln på motorn. Jag har också provat att göra kompasskallibrering, både i vatten och på trailer. Det som fungerar minst dåligt är att göra en fabriksinställning och sedan bara kalibrera vinkeln.

    Jag har några filmer i mobilen på hur den beter sig men vet inte hur jag kan dela dem med er.

    Har ni några ideer? Den är inköpt på Sportfiskeprylar. Ska jag ta detta via dom eller gå direkt på generalagenten?

    MVH, PM

  • #2
    Säljaren är ansvarig mot kund, dvs kontakta dem och säg att du behöver en fungerande motor skyndsamt och en lånemotor eller ny om det tar tid - det är ju högsäsong nu!

    Kommentera


    • #3
      Hur beter sig era motorer om ni på en sjö sakta kör framåt med elmotorn och direkt trycker ankra? Stannar den mjukt och ankrar?

      Är det svårare för den på en lugn sjö än i strömmande vatten? De gånger jag har fått den att stå ankrad har varit i strömmande vatten, även om det inte fungerar varje gång där heller...

      Hur bra är GPSen på dessa enheter?
      Senast ändrad av Peter M; 2020-05-31, 15:36.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Peter M Visa inlägg
        Hur beter sig era motorer om ni på en sjö sakta kör framåt med elmotorn och direkt trycker ankra? Stannar den mjukt och ankrar?

        Är det svårare för den på en lugn sjö än i strömmande vatten? De gånger jag har fått den att stå ankrad har varit i strömmande vatten, även om det inte fungerar varje gång där heller...

        Hur bra är GPSen på dessa enheter?
        Om du kör framåt, och trycker ankra så kommer ju motorn vända helt om och backa tillbaka till där du tryckte. Så gör min motorguide xi3.

        Kommentera


        • #5
          Generellt tips är att ligga i princip stilla innan ankring, blir ofta ryckigt annars oavsett märke av motor.

          Kommentera


          • #6
            Jag förstår att den vill backa lite men att den snurrar upp kabeln kan jag inte förstå.

            Kollar lite Minnkota filmer på Youtube och de är mycket lugnare. Tror iofs inte att det är någon skillnad mellan Minnkota och Motorguide, det är bara det att det finns många fler filmer på Minnkota.

            Om det är någon som vill kolla på filmerna som jag har för att se om min uppför sig normalt så vore jag tacksam. Skicka i så fall PM så kan jag maila eller whatsappa filmerna.

            Kommentera


            • #7
              Verkar ju vara nåt strul med just din motor, vad gäller minnkota blev det ett stort lyft med BT-modellerna som har heading sensor, min gamla powerdrive v2 är väldigt besvärlig från och till.

              Kommentera


              • #8
                Har dock en Xi3.
                Jag försökte spela in min förra sommaren. Över just jogg funktionen. Den åker mest sidledes. Vad var det 5 foot per tryck? 1.5 meter ungefär. Kan jag inte säga att min gör. Sen tror jag nästan den går mot norr, inte rakt fram för båten.

                https://photos.app.goo.gl/U914tjXB8gp4ai3r6

                Ankringen funkar bäst i motstånd. Var ute en dag förra sommaren då det gick gäss på sjön, getter säger en del vet ja. Blåser så vågorna bildar vitt skum eller vad man ska säga. Då stod den som gjuten. Är det vindstilla så är det tämligen meningslöst finner jag det.
                Med ankringen ska man helst driva med vinden, då åker den iaf framåt. Annars kan den snurra både hit och dit innan den är nöjd.

                Kommentera


                • #9
                  Provar att dela via Google Photo

                  https://photos.app.goo.gl/bpZQtXGh6UmXmj9k7

                  Kommentera


                  • #10
                    Det där ser inte redigt rätt ut. Jag har haft en Xi5 i flera år och den har aldrig åbäkat sig sådär. Jag skulle säga att något är galet med din maskin förutsatt att du kalibrerat både motorns vinkel i båtens längdriktning och gjort kompasskalibrering samt fått kvittenssignalen på båda dessa, d.v.s. följt installationsanvisningarna.
                    Att den snurrar upp kabeln på det sättet är inte OK vilket som. Min snurrar aldrig kabeln mer än ett drygt varv, sedan roterar den tillbaka.
                    Ett snack med försäljningsstället är nog på sin plats...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 915 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 684 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 143 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X