Ytterligare en fråga om placering av totalscangivare 3-1... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ytterligare en fråga om placering av totalscangivare 3-1...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Nyfiken- varför? Du har monterat fler givare än jag men 4 hål i skrovet under vattenlinjen ser du alltså som ett mindre ingrepp än lite slipning på gelcoaten och lim? Har det med säker montering att göra eller att slipad gelcoat över tid skulle kunna ge vatteninträngning?

    Inte tokig fråga, jag kan så lite om vad man bör och skall göra i ett skrov/akterspegel. Skall jag returnera mitt nodrill fäste eller behålla det?

    Kommentera


    • #12
      Jag skulle absolut pröva no -drill och lägga en sträng silikon runt den. Blir nog en sån lösning på min alubåt.
      Senast ändrad av anteman; 2020-06-07, 10:24.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
        Personlig borrer jeg heller femti hull i båten enn å slipe ned gelcoaten under vann, men så er jeg sær.....
        Läste du som är från Norge om raset uppe i Altafjorden? Min svåger Nikolai Hammari funderar på att åka hem till Alta för att försöka hjälpa sina släktingar.. http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm ....
        Old Firehand
        Leif Engström
        Senast ändrad av Old Firehand; 2020-06-08, 08:52.

        Kommentera


        • #14
          Finns många som köpt en äldre båt med "rutten" akterspegel jag misstänker att dåligt tätade borrhål är huvudorsak men det drabbar sällan första eller andra ägaren.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Jag skulle absolut pröva no -drill och lägga en sträng silikon runt den. Blir nog en sån lösning på min alubåt.
            På alubåt har du ingen gelcoat som behöver slipas ned. Jag har en svetsad platta avsedd för givare på min större alubåt som jag skruvade fast ett ställbart givarfäste på, anledningen till att jag skruvade är helt enkelt att limma gör en permanent åverkan mer än två borrhål som kan paddas igen om jag tar bort fästet.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

              På alubåt har du ingen gelcoat som behöver slipas ned. Jag har en svetsad platta avsedd för givare på min större alubåt som jag skruvade fast ett ställbart givarfäste på, anledningen till att jag skruvade är helt enkelt att limma gör en permanent åverkan mer än två borrhål som kan paddas igen om jag tar bort fästet.
              Ibland tror jag nästan att du vill missförstå mig... Du läste nog inte mitt inlägg ovan om slipning av gelcoat? Självklart har jag ingen gelcoat på min alubåt, det bepriper både jag och TS. Den är dock lackad och får därmed slipas innan det limmas för jag har nog en annan uppfattning än du om borrhål i skrovet ffa under vattenlinjen, borra på du.

              Kommentera


              • #17
                Jag har inga borrhål i skrovet, hålen sitter i en svetsad plåt utanpå skrovet. Det ser ut så här:

                Click image for larger version

Name:	778210B5-85B2-46EC-81A2-28822C2739AB.jpeg
Views:	253
Size:	404,8 KB
ID:	2550987
                Senast ändrad av holden; 2020-06-07, 12:15.

                Kommentera


                • #18
                  Ojdå, det var inte meningen att det skulle bli tuppfäktning om detta.

                  jag provar nodrill och ser hur det går, tack för alla svar!

                  Kommentera


                  • #19
                    Ja då har du det bättre förspänt akterut än jag och TS. Finns fler här på FS som limmat fästskivor i aktern men var givaren ska sitta törs jag inte säga, den ser besvärlig ut som Colibri säger...

                    Till TS får du inget svar här pröva att googla, kanske hittar du nån bild med en akter som din där det beskrivs om en lyckad givarplacering...
                    Senast ändrad av anteman; 2020-06-07, 12:19.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                      Nyfiken- varför? Du har monterat fler givare än jag men 4 hål i skrovet under vattenlinjen ser du alltså som ett mindre ingrepp än lite slipning på gelcoaten och lim? Har det med säker montering att göra eller att slipad gelcoat över tid skulle kunna ge vatteninträngning?
                      Det er mye lettere å få to skruehull tett, enn å sikre seg mot glassfiberpest (eller korrosjon hvis det er et aluminiumsskrog).
                      Team Colibri

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 014 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 700 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 966 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      489 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X