Montera ekolodsgivare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montera ekolodsgivare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Montera ekolodsgivare

    Jag har nu gett upp idén om att montera med no drill fästet (har en annan tråd om detta).
    Så nu vill jag ha lite hjälp med vad ni tycker jag skall tänka på när jag monterar med skruv.

    Jag har tänkt att skruva fast en plast platta ca 150x150x30mm för att senare skruva fast givaren i.
    Mina frågor är:
    Vad skall jag använda för skruv?
    Vad skall jag använda för tätmedel?
    Skall jag limma plattan som extra säkerhet?

    Båten är en Ryds 486 bf.

    Jag välkomnar alla råd om detta då jag är mycket tveksam om att skruva under vattenlinjen.
    Mvh Ronnie

  • #2
    Tätningsmedel är väl sikaflex. Anser dock inte dess limnings förmåga är nåt att lita på. Är dock bättre än säg silikon. Gjord för blöta miljöer.
    seasea har minsta tuben enligt vad jag har hittat. Har en sån i fiskeväskan jämt utifall nåt händer ute på sjön.

    Skruven skall vara rostfri såklart. Skulle påstå att ju längre den är, desto mer finner den nåt att fästa i.
    Det beror ju dock på hur båten är gjord. Skulle ha frågat tillverkaren. Är det bara en 1 cm, så är det bättre att nita fast plattan!

    Lägg en sträng runt insidan av plattan (2 cm från kanten så det svarta inte trycks ut och blir synligt), plattan har du förborrade hål i. Tryck ner skruven i sikaflex tuben innan du skruvar på plats. Använd gärna en gummibricka.

    Finns i vitt också. Men då får du köpa mer än vad du någonsin behöver. Kanske nån på lokala båtklubben har en öppnad tub redan? Eller nån här?
    https://www.seasea.se/varum%C3%A4rke/sika

    Kommentera


    • #3
      Clas Ohlson har syrefaste skruer, bolter, skiver og muttere som er godt egnet. Du kan bruke Sikaflex eller Tec7 (for marin bruk), begge deler fungerer.
      Limet bak platen er først og fremst for å hindre at det står vann mellom platen og og skroget, dette kan gi frostspreng. Skruene/ boltene som går i skroget må selvfølgelig limes godt med Sika/ Tec7 for å hindra at de leder vann inn i akterspeilet på båten.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Casco har ett lim / fog som är grymt. Bauhaus har det. Svart tub. Själva limmet / fogen är vitt. Har en vidhäftning på 200kg / kvadratmeter direkt du trycker dit det. Funkar även att limma saker som befinner sig i vatten. Har satt en givarplatta med det på min plastbåt. Utan att skruva plattan. Sitter så in i helvete. Polarn har gjort det samma på sin båt fast limmat fast ett höj och sänkbart fäste. Hans har suttit benhårt i mer än ett år nu. Mitt i ett halvår och legat i hamn. Minns tyvär inte exakta namnet på limmet mer än att det är casco som gör det och att tuben e svart..

        Kommentera


        • #5
          Tack för svaren (kom gärna med mer synpunkter).
          Jag vill bara kolla så att jag har fattat rätt.

          Jag tar min platta (som jag senare skall skruva givarfästet i) och borrar 4st hål för skruvarna, förborrar i båten, fyller med sikaflex 292i både i hålen samt bakom plattan, skruvar sedan dit plattan med plåtskruv (ej för långa).

          Känns detta som ett förfarande som borde funka?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Siks Visa inlägg
            Tack för svaren (kom gärna med mer synpunkter).
            Jag vill bara kolla så att jag har fattat rätt.

            Jag tar min platta (som jag senare skall skruva givarfästet i) och borrar 4st hål för skruvarna, förborrar i båten, fyller med sikaflex 292i både i hålen samt bakom plattan, skruvar sedan dit plattan med plåtskruv (ej för långa).

            Känns detta som ett förfarande som borde funka?
            Låter kanon. Tänk bara på o använda rätt storlek på borr till skruven du tänker använda när du förborrar.
            Bauhaus har fint skruvsortiment med rostfria skruv. Lösvikt och A4 klassning. De har perfekta skruv med försänkt skalle till det du ska göra.
            Så kan du passa på o ta några till själva givaren med.

            Kommentera


            • #7
              Jag såg ditt inlägg i min andra tråd, om att limma fästet och länken om Stern pad var riktigt intressant. Så nu börjar jag fundera igen.

              Men om jag skruvar så är min fråga skall jag använda sika 291 eller 292, tätar dom lika bra och bara limfunktionen som skiljer produkterna åt eller är sika 292 bara ett lim.
              Många frågor, men jag vill att det skall bli så bra som möjligt.

              Kommentera


              • #8
                Använder massa sika i jobbet. Då kör vi fc11+. Tätar lock på tankar som det tillverkas lösningsmedelsbaserad färg, uv färg o annat i. Det sitter som fan.. Och håller tamigfan för nästan allt. Innehållet i dom där färgerna är allt annat än trevlig, och ångorna får det mesta att gå hädan.. Men inte fc11+. Oftast när locken demonteras får man slå in en huggmejsen mellan lock och tank. Sen e det bara att bända med koben och skära med rakbladskniv tills skiten e loss. Enda ggr det släpper hyffsat lätt är om det suttit där i 10år + eller är för liten sika sträng..
                Har av förklarliga skäl använt det på mina båtar till allehanda tätningar av skruvar, genomföringar och annat. Inte svikit mig än.

                Kommentera


                • #9
                  Mer funderingar.
                  Plattan som jag skall sätta fast är i acetal / pom material och efter vad jag har förstått (Kan vara helt fel) så går inte det att limma / täta med sikaflex 292i, är det så?
                  Om det är så så undrar jag om någon vet något annat lim / fogmassa som skulle funka.
                  Jag fick casco marin & teknik som förslag tidigare är det någon som vet om den skulle funka?

                  Kommentera


                  • #10
                    Är det någon som vet vilka plaster som funkar att limma med sika 292i eller casco marin & teknik?
                    Jag tänker att jag får försöka hitta något annat material att använda till plattan.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 011 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 700 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 965 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    489 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X