Batteri till MinnKota Terrova 55lb? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri till MinnKota Terrova 55lb?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Batteri till MinnKota Terrova 55lb?

    Hej har köpt en MinnKota Terrova BT 55 54'' 12V IP. Och ska köpa batteri. Kommer fiska som mest 10 timmar som mest? Jag har tänkt köpa ett Agm batteri med Deep cynk på 110ah timmar. Kommer ladda batteriet mellan turerna.
    Vad rekommenderar ni med erfarenhet av fiske med elmotor? Kommer det räcka en hel dag med fiske. Kommer inte trolla med motorn. Kommer bli drift fiske och ankring.
    Mvh Anders

  • #2
    Jag kör ett 70ah rebelcell lithium till min terrova, funkar klockrent.

    Kommentera


    • #3
      110Ah låter hyfsat tilltaget om du enbart ska ankra även om 10 timmar är en lång tid. Beror dock mycket på båtstorlek och vindförhållanden, på Mälarens öppna vidder får batteriet inte sällan jobba hårt. Holden klarar sig med 70Ah LiFePO4 som nästan kan tömmas helt, mer än så bör du nog inte ta ur ditt 110Ah blybatteri alltför många gånger.

      Är batteriet stationärt och du inte är viktkänslig så funkar ett AGM, ska du plocka ut det inför laddning så är nog ett LiFePO4 att föredra.


      Kommentera


      • #4
        Precis, dock är Rebelcells lithium som jag kör inte LifePO utan nån annan teknisk förkortning som klarar många djupurladdningar.

        Kommentera


        • #5
          Jag kör med AGM på 105ah. Efter en tuff dag på havet med hårda vindar så är batteriet till hälften urladdat. Fick jag välja idag så hade jag valt litiumbatteri av flera anledningar. En som jag inte tänkte på var att vikten från 2 batterier gör båten framtung. Så placering är viktigt.

          Kommentera


          • #6
            Bra där gabbu, jag fiskar ofta själv eller med en gubbe till i båten med rorkult så sitter långt bak och då mår båten bra av 54 kg Gelbatterier i den förliga delen av båten, väldigt oilka hur man behöver vikta en båt...

            holden, ok jag chansade lite på batterikemin men poängen var den du nämnde, att många batterier av litumtyp förefaller klara att nästa tömmas helt (men helst inte alltför ofta) vilket inte gäller blybatterier.
            Senast ändrad av anteman; 2020-06-23, 18:48.

            Kommentera


            • #7
              Grymma svar allihopa tack för tips och info. Jag fiskar mycke själv och båten är baktung för tillfället så vikt i fören är att föredra. Jag kommer ladda batteriet i båten så hoppas bara på ett lyft . Så blir ett blybatteri på 110ah timmar vill va säker på att det räcker . Min båt väger 210kg jag 100kg ett 110ah 36kg. Vet inte vad en 30 hästars motor väger men 50kg, 20 liter bensin plus MinnKota o fiskeutrustning. Så mellan 400 till 500 kilo totalt och 4.30m lång.
              Då hoppas jag ett 110ah räcker. Batteriet kommer inte få någon laddning av båtmotor.

              Kommentera


              • #8
                Det kommer att funka
                Jag har en också en 55lb Terrova med spot lock. Mitt AGM batteri är på 80-90Ah. Båten väger 600 kilo. Det funkar. En blåsig dag med mycket ankring får jag vara lite varsam om jag vill att batteriet skall räcka hela dagen. Men min motor jobbbar garanterat hårdare för att hålla båten på plats än vad din motor kommer att behöva göra. Dessutom det går ju fortfarande utmärkt att använda bensinaren för kortare förflyttningar även om det ofta är bekvämt att låt elmotorn göra jobbet

                Kommentera


                • #9
                  Här https://www.autobatterienbilliger.de/Batterien hittade jag mina Exide gel-batterier och sparade drygt ett par tusen om jag minns rätt. (Hela 900Wh ur 80Ah för 147€ är prisvärt!)
                  Senast ändrad av anteman; 2020-06-24, 11:29.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                  1 216 svar
                  155 875 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HenkeW
                  av HenkeW
                   
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  12 svar
                  2 673 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                  27 svar
                  1 933 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                  13 svar
                  1 130 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg holden
                  av holden
                   
                  Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                  2 svar
                  160 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg fishmark  
                  Arbetar...
                  X