Att koppla in flera enheter på samma batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att koppla in flera enheter på samma batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Att koppla in flera enheter på samma batteri

    Jag har precis köpt min första lilla fiskebåt och är verkligen nybörjare. Till båten har jag köpt en Minn Kota elmotor samt ett Garmin striker 4 ekolod.
    Min fråga är: hur gör jag för att koppla in elmotorn och ekolodet på samma marinbatteri? Sökt runt men hittar ingen vettig lösning.

    Bifogar bild på batteriet.

    Tacksam för hjälp!
    / Jonas
    Bifogade filer

  • #2
    Man bör inte ha elmotor och lod på samma batteri. Jag har dock det på en av mina mindre båtar utan bensinmotor och då har jag batteriet i en batterilåda med separata automatsäkringar för motor respektive lod, säkringen för lodet slår ibland ifrån när jag drar full gas på motorn. Så om du har startbatteri till bensinmotor kopplar du lodet på det istället och kör elmotorn på separat batteri.

    Kommentera


    • #3
      Har du ingen bensinmotor?

      Då förslår jag ett litet extra till ekolodet....

      Kommentera


      • #4
        Jag har en bensinmotor men utan elstart. Båten är en liten 4 meters och jag skulle gärna vilja undvika att ha två batterier med mig i båten pga vikten.

        @holden: Hur har du satt fast två automatsäkringar på ett och samma batteri?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av lespionage Visa inlägg
          Jag har en bensinmotor men utan elstart. Båten är en liten 4 meters och jag skulle gärna vilja undvika att ha två batterier med mig i båten pga vikten.

          @holden: Hur har du satt fast två automatsäkringar på ett och samma batteri?
          Använder Minnkotas batterilåda som har en 60 A säkring på huvudpolerna och en 10 A säkring på cigguttaget så kör lodet på cigguttaget. Funkar ok men slår som sagt ifrån ibland.

          Kommentera


          • #6
            Okej. Så bästa lösningen vore ändå att ha typ ett litet MC-batteri att köra lodet på?

            Kommentera


            • #7
              Japp.

              Kommentera


              • #8
                Tusen tack för hjälpen!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av lespionage Visa inlägg
                  Jag har precis köpt min första lilla fiskebåt och är verkligen nybörjare. Till båten har jag köpt en Minn Kota elmotor samt ett Garmin striker 4 ekolod.
                  Min fråga är: hur gör jag för att koppla in elmotorn och ekolodet på samma marinbatteri? Sökt runt men hittar ingen vettig lösning.

                  Bifogar bild på batteriet.

                  Tacksam för hjälp!
                  / Jonas
                  ----------------------------------------------------------

                  Hej Jonas;

                  Det är helt OK att koppla ekolodet till samma 12-volts marinbatteri som driver elmotorn...
                  De vanliga 12-volts ekoloden idag är normalt avsedda för en spänning mellan 10,5 volt och 15 volt likström (VDC).. Sjunker spänningen under 10 volt då brukar ekolodet slockna. Stiger spänningen över 15 volt är risken stor att "trafon", dvs transistorn i ekolodets slutsteg bränns varvid ekolodet slocknar och måste repareras....

                  Det du därför bör undvika är att koppla ekolodet till ett 12-volts batteri som är startbatteri till en äldre utombordsmotor som saknar spänningsregulator.. Idag är det flesta moderna utombordsmotorer försedda med inbyggd spänningsregulator....

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm

                  Kommentera


                  • #10
                    Det finns risk för störningar från elmotorn till ekolodet men det behöver inte bli det så innan du köper ett extra batteri prova om det funkar att ha allt på samma.
                    Dom flesta jag känner har ekolodet på samma batteri som elmotorn vet ingen som har några problem.

                    Batteriet i en låda 60 amp säkring till elmotorn & en mindre säkring till lodet, borde stå i manualen vad som är lämpligt, det viktiga är att säkringarna är nära batteriet.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 011 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 700 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 966 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    489 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X