Att koppla in flera enheter på samma batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att koppla in flera enheter på samma batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Okej, jag har för närvarande ingen säkring alls på elmotorn. Är det en nödvändighet.
    Jag tänker mig att man skulle köpa ett sådant här batteri till ekolodet: https://fiska.nu/produkt/ekolodsbatteri/

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Man bör inte ha elmotor och lod på samma batteri. Jag har dock det på en av mina mindre båtar utan bensinmotor och då har jag batteriet i en batterilåda med separata automatsäkringar för motor respektive lod, säkringen för lodet slår ibland ifrån när jag drar full gas på motorn. Så om du har startbatteri till bensinmotor kopplar du lodet på det istället och kör elmotorn på separat batteri.
      ---------------------------------------

      Hej Holden;

      LOWRANCE ekolod och MINN KOTA elmotorer har jag använt och kört på TUDOR marinbatterier sedan slutet av 1960-talet när LEF Sport & Marinprodukter AB var svensk och norsk generalagent för båda fabrikaten. Batterilådor och automatsäkringar sålde jag också några få av förr i tiden....

      Idag, dvs år 2020 använder jag LOWRANCE ekolod med inbyggd GPS på min BUSTER MAGNUM båt när jag är ute och fiskar på Mälaren efter Abborre, Gädda och Gös samt på Östersjön vid fiske efter Lax och Havsöring....




      TILLBEHÖR
      Artikelnr Beskrivning Pris Lagerstatus Kundvagn

      M 1865106 MKR-19 Automatsäkring 60A med manuell återställning.
      Passar alla 12V, 24V och 36 volt elektriska fiskemotorer.
      591:- Slutsåld

      M 1820175 Power Center, Batterilåda för 75-115Ah batterier med indikator för batteristatus. Idealisk för mindre båtar som inte har fast installerat batteri. Snabb anslutning för motor på utsidan samt två 12V "cigg"-uttag. Säkringar 2x15A och 1x60A är inkluderade. 895:- Slutsåld

      M 1865106
      Automatsäkring 60A
      M 1820175
      Batterilåda
      Senast ändrad av Old Firehand; 2020-06-24, 06:07.

      Kommentera


      • #13
        Hej Old Firehand, även jag kör på samma batteri i en av båtarna men det är såklart bättre av flera skäl att använda separata batterier om man har möjlighet till det. Dels kräver det separata automatsäkringar att köra på samma batteri och dels blir det svårare att beräkna förbrukningen och man vill ju inte få slut i batteriet om elmotorn är den enda motorn i båten. Nu har jag visserligen digital batterimätare på själva batteriet men jag orkar aldrig gräva fram det ur batterilådan..

        Kommentera


        • #14
          Å koble en elmotor og et ekkolodd på samme batteri er å be om problemer.
          Bortsett fra potensielle problemer med forstyrrelser, vil spenningen på batteriet med elmotoren variere mye med belastningen på elmotoren, og dette vil ofte føre til ymse "bugger" på ekkoloddet som ikke er særlig glad i store variasjoner i spenning. Desto mer avansert ekkolodd du har, desto kraftigere elmotor og desto mindre (Ah) batteri, desto større sannsynlighet for problemer.

          Team Colibri

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
          1 216 svar
          156 010 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HenkeW
          av HenkeW
           
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
          12 svar
          2 699 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Piscantur stercore  
          Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
          27 svar
          1 965 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gabbu
          av gabbu
           
          Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
          2 svar
          488 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg profilnamnet  
          Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
          2 svar
          353 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Arbetar...
          X