Batterisnack. Behöver synpunkter eller annan tankegång tack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batterisnack. Behöver synpunkter eller annan tankegång tack

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Batterisnack. Behöver synpunkter eller annan tankegång tack

    Min setup är följande. En Haswing 5.0 24V till den har jag 2 ihopkopplade batterier på 100ah. Det var ett år sen dom var ny så lite mindre nu. Det kan jag köra fruktansvärt länge på. 3-5 timmar runt 2 knop. Beroende på vind och motstånd i vatten. Kan nog köra hela dagen om jag släpar wobbler men då får jag så ont i axeln.
    En frontmotor, motorguide Xi3 12V. Till den har jag 2 st batterier som är slut kan man säga. Ibland får jag en timmes körning, ibland 2 timmar per batteri. Brukar då ligga runt 1,5-1,8 knop. Byter batteri när jag märker den inte orkar hålla farten. Då dessa är kanske 7 år gamla så är det dessa jag plågar extra ibland. Om det t.ex är bara lite kvar att kartlägga. Ena batteriet är i mycket sämre skick än det andra. Följer mest med som reserv och balansvikt i båten. Som sämst en gång fick jag 35 minuters körning på det.

    Info. Just används det mest för att kartlägga. Brukar köra mellan 5-8 loggar ala 1GB styck. Det är vinden som tvingar hem mig. Använder en liten Oskwig 330 för att kartlägga. Liten båt så jag kan köra extra länge. Är det en lugn dag på sjön. Typ stiltje så släpar jag en par wobbler efter så jag inte ska köra för fort. Då räcker ju strömmen längre.

    Som ni alla förstår så skulle frontmotorn behöva en uppgradering av batteribank.
    Planen är ju att gå över till Rebelcell. Dom är väl bäst?


    Kruxet är valet. Finner deras outdoorbox väldigt lockande!
    https://www.kayakstore.se/collection...31518280482914
    Denna då. Till frontmotorn.
    Dock finns 24V 50ah till samma peng.

    Just nu räcker det så. Men en dag finns det inte nåt kvar att kartlägga som jag kommer åt. Har gjort runt 15 sjöar i princip komplett (saknas precisions körning vid kanter). Så det tunnas ut. Finns några kvar såklart. Men dom ligger så långt bort att ska jag köra så långt så måste jag ha 100% Rebelcell eller motsvarande. Ska jag köra 5 mil + enkel så ska jag få riktiga heldagar med kartläggning.

    Men som nämnt så tar kartläggningen slut en dag. Och jag kan få friheten att fiska på riktigt. Nu är inte jag avancerad. En dag blir ju Haswingen utbytt med en karvin elmotor.

    Ekonomiskt just nu är ju att köpa 24V 50Ah till haswingen och få 2 st 12V 100Ah till frontmotorn ledig.
    Men långsiktigt behöver jag nog en 100 Ah till den för längre transporter och min besatthet av outdoorbox då såklart. Speciellt för Norra Dellen då, eller enkomt kan man säga.

    Saknar säkert uppgifter. Men hoppas ni förstår och kan komma med en tanke.
    Lätt hänt man missar nåt.

    För att slippa frågan varför jag kartlägger så mycket. Jag äter mycket fisk, främst abborre och fiskar mest på vintern. På vintern ger en djupkarta en klar fördel om man är ute efter matfisk. Och då jag tar ut kanske ett stort uttag ur en sjö, enligt vissa. Så låter jag sjöar ligga i träda. Norra dellen påverkas såklart inte (ingen vidare is 2019). Stimmen där är övermäktigt stora för att lilla jag ska göra en skillnad. Men dom mindre sjöarna kan såklart påverkas.
    Sen är det ju roligare att åka till en sjö och ha en djupkarta! Vem tycker inte det liksom!

  • #2
    Vad gäller outdoorbox så tittade jag på den när jag köpte mitt rebelcell 12v70, tycker det är för dyrt att slå på femtusen för att montera batteriet i en väska. Köpte batteri + laddare för ca 8500 och en minnkota batterilåda för en tusenlapp istället.

    Kommentera


    • #3
      Mitt Rebelcell till lodet är 12,4 fulladdat och går ner till 9 nånting. Mitt har jag använt i ett år nu. Och jag skulle tro att jag ligger i topp på mängd pass det varit ute på. Arbetslös nämligen. Förra sommaren kartlade jag ca 30 kvadrat kilometer. Och vintern så var jag ute ca 5 dagar i veckan. I år har jag kartlagt ca 10 kvadrat kilometer. Siffran på genesis hemsida då.

      Outdoorboxen är mest för smidigheten om jag ska vara ärlig.Tankesättet att nåt ska man unna sig i livet etc.

      Kommentera


      • #4
        Jo jag resonerade väl ungefär likadant eftersom huvudanledningen till att skaffa rebelcell var viktreduceringen, nu väger batteri plus batterilåda 7,4 kg vilket sparade 25 kg att släpa på. Outdoorboxen med batteri väger 9 kg så den är faktiskt aningen tyngre än mitt ekipage.

        Sen är det ju inte fel att kunna djupurladda utan att batteriet tar stryk, ingen avmattning av effekt som mina gamla blybatterier hade under dagens gång samt att man laddar fullt från noll på 3,5 h vilket tog minst 12 h med bly.
        Senast ändrad av holden; 2020-06-26, 09:31.

        Kommentera


        • #5
          Jo jag bär ju 100 kg batterier till båten varje gång, oavsett båt. Är då inte kul att balansera ner för en stenbrant med ett 30 kg batteri på axeln och en elmotor i den andra.
          Hittade ett ställe där jag fick ner takbåten i en sjö. Vägen gick tillräckligt nära. Får dock tippa i båten då hela stranden består av sten bumlingar. Fördelen är att det går att binda båten så bra att jag kan lasta ut och i och båten står där den står inramad bland stenarna.

          Kommentera


          • #6
            Rebelcell är nog bra, bäst beror på hur man värderar pris kontra vikt och litiumteknologin, ja kemin bakom. Tror iaf de är lättare än andra vanliga litiumteknologier.

            Förr sa man väl att Li-ion är lite mer instabila och kräver noggrann laddning om jag inte minns fel, rätta mig i så fall. Sen har vi ju kört såna i mobilen i många år... den jag håller i nu när jag skriver är riktigt varm nu. Oavsett kemi så lär du uppskatta viktreduceringen så som du konkar!

            I LiFePO4 batteritråden har jag för mig att någon la ut en länk från youtube till en kille som köper hem olika cellpaket och bygger egna billigare batteripaket, kanske både billigast och bäst? Kanske kan va något att grotta i medan du söker arbete?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Rebelcell är nog bra, bäst beror på hur man värderar pris kontra vikt och litiumteknologin, ja kemin bakom. Tror iaf de är lättare än andra vanliga litiumteknologier.

              Förr sa man väl att Li-ion är lite mer instabila och kräver noggrann laddning om jag inte minns fel, rätta mig i så fall. Sen har vi ju kört såna i mobilen i många år... den jag håller i nu när jag skriver är riktigt varm nu. Oavsett kemi så lär du uppskatta viktreduceringen så som du konkar!

              I LiFePO4 batteritråden har jag för mig att någon la ut en länk från youtube till en kille som köper hem olika cellpaket och bygger egna billigare batteripaket, kanske både billigast och bäst? Kanske kan va något att grotta i medan du söker arbete?
              Det där med el är rena grekiskan för mig. Jag är glad jag kommer ihåg hur jag ska koppla ihop mina 2 12V så dom blir 24V varje gång. Ibland sitter jag där och får ringa en bättre kunnig.
              I min klass i gymnasiet. Vi gick en teknisk linje. 32 elever på 2 klasser. Tror alla utom 2-3 fick icke godkänt på el lära. Vi fick sommar kurs och grejer tillslut gav dom upp på oss hopplösa fall.
              Jag får intrycket när jag läser att Rebelcell är det bästa. Och då väljer jag det. För att jag inte förstår bättre.

              Kommentera


              • #8
                Ja bara att köpa då. Såg ovan att du körde ett batteri i taget på 12:an, dvs inte parallellkopplade vilket är en stor nackdel ur livslängssynpunkt ffa med blybatterier.

                Även om litium inte har den känsligheten för djupa urladdningar se till att du väljer med lite marginal, ett helt tomt batteri kan förkorta fiskedagen...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ja bara att köpa då. Såg ovan att du körde ett batteri i taget på 12:an, dvs inte parallellkopplade vilket är en stor nackdel ur livslängssynpunkt ffa med blybatterier.

                  Även om litium inte har den känsligheten för djupa urladdningar se till att du väljer med lite marginal, ett helt tomt batteri kan förkorta fiskedagen...
                  Dom var parallellkopplade tidigare till en motorguide aktermotor. När jag hade dom fastmonterade i sätet på en Ockelbo.
                  Men nu med allt bärande så kändes detta smidigare. Som regel när jag åker ut på Dellen för att verkligen fiska så har jag bara med ett batteri. Ankrar mest då.
                  Det här med att kartlägga är ett avslutande kapitel kanske nästa år.

                  Enda anledningen till att jag ens funderar på ett rebelcell i år är att Kayakstore erbjuder betalning genom wasa kredit. 600 kr månaden i 2 år. Och det är inte så farligt tycker jag. Man lever ju bara en gång så en liten del av mig funderar på att köpa allt direkt. Vad blir det då 1200-1500 kr i månaden. Men då kan jag bära alla batterier på en promenad. Nackdel är att fördela om vikten i båten.

                  Jo det är ju det som är det svåra. Om 3-4 år kanske jag fått smak på gös och åker bara runt med wobblers bakom båten. Men då kommer fördelen med att ha elmotor fram och bak. Det går att köra långsamt med haswingen också. Men det är svårare haha. Mycket lättare med front motorn att ligga på säg 1,3 knop. En fart som jag upplever abborren tycker om.

                  Kommentera


                  • #10
                    1200-1500 torde innebära mycket fisk på middagsbordet, men jag håller med dig, man lever faktiskt bara en gång och viktbesparingen blir avsevärd!

                    Har man inte pengarna så är ju kredit ett givet val, men tänk på att dessa "butikskrediter" brukar vara de dyraste av lån.
                    Finns det någon i kretsen av de närmaste att låna av med en motsvarande avbetalningsplan så bli det genast bättre eller ev ett topplån på bostaden...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 010 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 698 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 965 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    487 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X