Batterisnack. Behöver synpunkter eller annan tankegång tack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batterisnack. Behöver synpunkter eller annan tankegång tack

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    1200-1500 torde innebära mycket fisk på middagsbordet, men jag håller med dig, man lever faktiskt bara en gång och viktbesparingen blir avsevärd!

    Har man inte pengarna så är ju kredit ett givet val, men tänk på att dessa "butikskrediter" brukar vara de dyraste av lån.
    Finns det någon i kretsen av de närmaste att låna av med en motsvarande avbetalningsplan så bli det genast bättre eller ev ett topplån på bostaden...
    Om det vore så väl. Jag är en dålig sommarfiskare. I år verkar jag mest få gäddor dessutom. Knappt fått nån matabborre, en per sjö ungefär. Mest så man får ett smakprov. Eller i en av dom 5 sjöarna,åkte jag rakt på jagande abborre så jag fick en 10 st innan såklart det kom en gädda och stängde av jakten. Inge små gäddor heller konstigt nog. Utan dom är i snitt på 3-5 kg. Har dock haft tur att dom suttit dåligt, en behövde jag bara ge slaklina till så hoppade den av.
    Jag har ju dock skogsjön. Den ger mig mest mat under hela året utslaget. En mask burk och 5 meters metspö så har man alltid en middag där.

    Pengarna har jag. Mer att är man husägare så kan vad som helst hända och man bör ha en slant för akuta fall.
    Visst man får betala nån tusenlapp för att låna den krediten i administrativa avgifter. Men jag tycker vasa är bra. Det är raka ord, ingen ränta att fundera på. Utan man vet exakt från start vad det kommer kosta.
    Huset är dock aldrig belånat så för att fixa sånt så kostar det mer. Det är ju nånting man köper konstigt nog.

    Kommentera


    • #12
      När vi ändå är OT, min starka rekommendation är att aldrig låna till konsumtion. Spar ihop slantarna eller låt bli att köpa, det är alternativen som jag ser det.

      Kommentera


      • #13
        Paniken sprider sig. Tror mitt rebelcell har gett upp!
        Stått över en timme nu och inte tagit emot nån laddning. suck!

        Kommentera


        • #14
          Oj vad tråkigt! Det nya 12V70Ah? Den har väl lågspänningsskydd fast även då måste väl laddning ske snarast...? Vilken vilospänning har du på batteriet nu?

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Oj vad tråkigt! Det nya 12V70Ah? Den har väl lågspänningsskydd fast även då måste väl laddning ske snarast...? Vilken vilospänning har du på batteriet nu?
            Nej 12v18.
            Tog 3 timmar innan nåt hände. Mycket ovanligt.

            Kommentera


            • #16
              Hvis et batteri med BMS lades helt ut eller står ubrukt lenge, har jeg opplevd at det går i en slags hvilemodus med 0V på polene. Da kan det ta lang tid før det «våkner» igjen og laderen må bare stå tilkoblet til det skjer.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                Hvis et batteri med BMS lades helt ut eller står ubrukt lenge, har jeg opplevd at det går i en slags hvilemodus med 0V på polene. Da kan det ta lang tid før det «våkner» igjen og laderen må bare stå tilkoblet til det skjer.
                Så var dock inte mitt fall. I förrgår använde jag ekolodet några timmar. Men stod 11.8v nånting när jag stängde av det. Så normalt klarar det en sväng till. Men igår. Jag slog på ekolodet när vi klev ur bilen. Tänkte dock inte vad det stod för v då. Men 5 minuter senare så dog det. Bar då tillbaka allt till bilen och fiskade på. Satte lodet på laddning när jag kom hem 5-6 timmar efter.

                Kommentera


                • #18
                  Jag laddar alltid batteriet fullt när jag kommer hem, oavsett hur mycket eller lite jag använt det - tror det är en bra disciplin för det har aldrig strulat.

                  Kommentera


                  • #19
                    Blybaserte batterier skal alltid topplades etter bruk, mens de fleste lithiumsbatterier skal lagres 70-80% oppladet. (Ved lengre lagring.)
                    Team Colibri

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                      Blybaserte batterier skal alltid topplades etter bruk, mens de fleste lithiumsbatterier skal lagres 70-80% oppladet. (Ved lengre lagring.)
                      Japp, jag fiskar så pass ofta så det är aldrig fråga om någon längre förvaring.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 915 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 687 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 143 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X