Köptips första lod! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köptips första lod!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köptips första lod!

    Hallå!

    Tänkte jag skulle börja fiska abborre på lite mer seriös nivå. Har tidigare mestadels fiskat fluga i strömmande vatten så riktat fiske efter abborre blir nytt för mig.

    Funderar därför på att införskaffa mig ett ekolod. Tycker det är rätt intressant att se djup, botten osv. samtidigt som det är ett hjälpmedel till fisket.
    Det jag funderar på är vad man ska införskaffa.
    Har kollat på Lowrance hook reveal 7 eller 9" med trippelgivare.
    Spontant känns det som att det är för billigt.
    Vet att det finns många bra lod men det kostar.

    Skulle detta lod räcka för insjöfiske eller ska man gå upp i pris?
    Specarna säjjer inte mig något då jag aldrig ägt något lod.
    Har däremot använt lod men då endast 2d och ute på havet.

    Kommer att fiska på grunt, stilla vatten. Endast några meters djup.

    Tack på förhand!

  • #2
    Ursprungligen postat av MacOsX Visa inlägg
    Hallå!

    Tänkte jag skulle börja fiska abborre på lite mer seriös nivå. Har tidigare mestadels fiskat fluga i strömmande vatten så riktat fiske efter abborre blir nytt för mig.

    Funderar därför på att införskaffa mig ett ekolod. Tycker det är rätt intressant att se djup, botten osv. samtidigt som det är ett hjälpmedel till fisket.
    Det jag funderar på är vad man ska införskaffa.
    Har kollat på Lowrance hook reveal 7 eller 9" med trippelgivare.
    Spontant känns det som att det är för billigt.
    Vet att det finns många bra lod men det kostar.

    Skulle detta lod räcka för insjöfiske eller ska man gå upp i pris?
    Specarna säjjer inte mig något då jag aldrig ägt något lod.
    Har däremot använt lod men då endast 2d och ute på havet.

    Kommer att fiska på grunt, stilla vatten. Endast några meters djup.

    Tack på förhand!
    Hej Mac OsX;

    Jag har fiskat med Lowrance ekolod sedan sommaren 1965 då jag köpte min LFP-300 "Little Green Box" i Oklahoma av ägaren Carl Lowrance..
    Det ekolodet fungerar helt perfekt än idag. Du kan se min "Little Green Box" om du klickar på bildtexten här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm ...
    Sedan dess har jag varit Lowrance märkestrogen...

    Ju mer du vet om ekolod - därför LOWRANCE ombord!

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Kommentera


    • #3
      Hook Reveal er en bra innstegsmodell, men ikke med Tripleshot. Med 83/200-HDI er den bra.
      https://teamcolibri.blogspot.com/202...eveal.html?m=1
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Håll koll på begagnade marknaden. Finns säkert nån här som har ett bra lod åt dig. Då får du samtidigt nån att ställa frågor. En sån person är viktig!
        Det är ju mycket som skiljer märkena åt såklart. Men som jag uppfattar det så är plotter funktionen som ska styra. Om man nu har behov av djupkartor. För där är dom mest olika.

        Kommentera


        • #5
          Bra läsningTeam Colobri
          Så om man vill ha sideview så ska man välja ett annat lod.
          Eller komplettera med annan givare.
          Gör jag något med sideview för det fiske jag (idag) tänkt använda det till eller klarar jag mig lika bra utan?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av MacOsX Visa inlägg
            Bra läsningTeam Colobri
            Så om man vill ha sideview så ska man välja ett annat lod.
            Eller komplettera med annan givare.
            Gör jag något med sideview för det fiske jag (idag) tänkt använda det till eller klarar jag mig lika bra utan?
            Sidescan är ”nice to have” Och inte helt intuitivt, dvs man får träna en del på att förstå det, skulle jag vilja säga.
            Jag vill dock inte vara utan det, (och skulle jag glömma ekolodet hemma hade jag åkt hem igen
            men jag älskar prylar och teknik.

            Gillar du att fiska och tror du kommer fortsätta, och har du medlen att införskaffa ett lite mer avancerat lod med sidescan/downscan så slipper du åtminstone en uppgradering i närtid.
            Men du vet mest själv om du gillar teknik och vill lägga pengarna.
            Du klarar dig utmärkt med ett vettigt 2d lod.


            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av MacOsX Visa inlägg
              Bra läsningTeam Colobri
              Så om man vill ha sideview så ska man välja ett annat lod.
              Eller komplettera med annan givare.
              Gör jag något med sideview för det fiske jag (idag) tänkt använda det till eller klarar jag mig lika bra utan?
              Ja, hvis du vil a sidescan bør du velge noe annet enn Hook Reveal. Rent teoretisk kan du skifte Tripleshot-giveren til en TotalScan eller Active Imaging 3 in 1 og bruke adapter, men prismessig er du da så nære en Elite Ti2 med AI 3 in 1 at det vil være naturlig å kjøpe Elite Ti2.

              Som Bowen mener jeg at 2D-ekkoloddet er det desidert viktigste verktøyet du har, sammen med et godt dybdekart. SideScan er et nyttig verktøy i endel situasjoner, jeg bruker det særlig når jeg besøker et nytt vann eller et område jeg ikke er kjent i eller ikke har godt kart for, med SideScan finner jeg mye raskere struktur å fiske på, samt ser fort om det er byttefisk (og større fisk) der. Men det er en funksjon man må bruke litt tid på å lære seg, og i all ærlighets navn er det også en funksjon som gjør seg best på en litt større skjerm (9 og oppover) siden man ellers mister mye detaljer.

              Hvis opplastingen min lyktes så kan du se litt om hvordan jeg bruker ekkolodd og kartplotter ved abborfiske her:
              https://youtu.be/kM0RqgZwtL0

              Jeg skal lage en litt mer "avansert" video med sidescan etterhvert også.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

                Sidescan är ”nice to have” Och inte helt intuitivt, dvs man får träna en del på att förstå det, skulle jag vilja säga.
                Jag vill dock inte vara utan det, (och skulle jag glömma ekolodet hemma hade jag åkt hem igen
                men jag älskar prylar och teknik.

                Gillar du att fiska och tror du kommer fortsätta, och har du medlen att införskaffa ett lite mer avancerat lod med sidescan/downscan så slipper du åtminstone en uppgradering i närtid.
                Men du vet mest själv om du gillar teknik och vill lägga pengarna.
                Du klarar dig utmärkt med ett vettigt 2d lod.

                Jag är prylbög och tekniknörd så det räcker och blir över enligt sambon. Kommer nog inte ha några som helst problem att lära mig lodet. Har en del erfarenhet av lod men då ute på havet och helt andra djup och endast 2d.
                Däremot så är denna typ av fiske nytt för mig. Visst har jag provat på gädda och abborre men mest bara som lite tidsfördriv nångång då och då.
                Blev ny bekantskap förra sommaren som ledde till att jag fastnade för det mer riktade fisket. Har inga problem att handla prylar. Bara det är de rätta prylarna för mig.
                Hatar när jag konstaterar att jag snålat eller köpt fel.

                Lutar åt att jag ska välja ett annat lod då jag misstänker att jag kommer ångra mig om jag inte köper ett som har fungerade sidescan. Vill ju gärna ha en allt i ett lösning.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av MacOsX Visa inlägg

                  Jag är prylbög och tekniknörd så det räcker och blir över enligt sambon. Kommer nog inte ha några som helst problem att lära mig lodet. Har en del erfarenhet av lod men då ute på havet och helt andra djup och endast 2d.
                  Däremot så är denna typ av fiske nytt för mig. Visst har jag provat på gädda och abborre men mest bara som lite tidsfördriv nångång då och då.
                  Blev ny bekantskap förra sommaren som ledde till att jag fastnade för det mer riktade fisket. Har inga problem att handla prylar. Bara det är de rätta prylarna för mig.
                  Hatar när jag konstaterar att jag snålat eller köpt fel.

                  Lutar åt att jag ska välja ett annat lod då jag misstänker att jag kommer ångra mig om jag inte köper ett som har fungerade sidescan. Vill ju gärna ha en allt i ett lösning.
                  Är det så, så hade jag valt Lowrance HDS LIVE i så stor storlek du tycker du vill betala.

                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

                  Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                  -Okänd

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

                    Är det så, så hade jag valt Lowrance HDS LIVE i så stor storlek du tycker du vill betala.
                    Det hade inte varit dumt. Tror dock att det blir rätt mycket käft från sambon om det kommer fram vad det kostar. Hon är lite för "intresserad" för att det ska gå henne förbi!!!!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 915 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 684 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 143 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X