Frågor ang parallellkoppling av batterier - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor ang parallellkoppling av batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Frågor ang parallellkoppling av batterier

    Hej fiskesnackare.

    Jag har precis köpt min första elmotor, en 12v minn kota terrova och nu har jag några frågor ang batteribanken.
    Jag har 2 st 75 ah batterier som jag tänkte använda.

    1. När jag parallellkopplar är det plus till plus och minus till minus. Då har jag fortfarande 12v?

    2. Det ena batteriet ligger i en minn kota Batterilåda med en 60A säkring. Behöver jag någon säkring på det andra batteriet?

    3. Hur kopplar jag kablarna från elmotorn. Plus på ena batteriet och minus på andra?

    4. Kan jag ladda båda batterierna samtidigt? Plus på ena och minus på andra?

    Tacksam för svar
    //Christoffer
    ​​​​​

    Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

  • #2
    Grattis

    1. Yes.
    2. Ja, du ska helst säkra av båda två tillsammans med lite högre Ampere-tal på säkringen än din maxeffekt delat med 12v.
    3. Se till att ha så grova kablar du kan som också är lika långa och av praktiska skäl så är det enklast att se till att den ena kabeln som ska mata motorn då sitter mot ena batteriets plus och den andra mot det ANDRA batteriets minus för att få jämnast fördelning och du ser till att dra ut bäst ur båda batterier och så att de går jämnt.
    4. Ja, du MÅSTE t o m göra det för att få max livslängd. Du kopplar laddningen på samma sätt som under 3. INNAN du kopplar ihop dem måste du också se till att ha laddat varje enskilt batteri helt fullt så att du sen drar ut jämnt från två fulladdade.

    Lycka till!

    Kommentera


    • #3
      Förutsatt att båda batterierna är av samma märke & modell & nya då kan du parallellkoppla.

      Batterierna kopplas + till + & minus till minus.

      Om du kan koppla det ena batteriet till batteriet i lådan & elmotorns + kopplar du till säkringen & elmotorns - till det andra batteriet - pol.
      Personligen hade jag inte satt någon säkring mellan batterierna om dom står bredvid varandra, men känns det osäkert så gör det inget att ha en säkring.

      Båda batterierna går att ladda samtidigt, se till att ha en ordentlig laddare som orkar, 10% av batteri kapaciteten är en bra tumregel på styrkan.

      Kommentera


      • #4
        Tack så mycket båda två för snabba och utförliga svar

        En fråga till ang laddaren. Ska jag välja en som är 10% av 75ah eller 10% av 150ah (totala kapaciteten)?
        Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

        Kommentera


        • #5
          Ta en 20-25ah laddare på en gång så går det snabbare att ladda... I alla fall de första 80%...
          En 7,5ah laddare blir alldeles på tok för liten...
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av -Braw- Visa inlägg
            Tack så mycket båda två för snabba och utförliga svar

            En fråga till ang laddaren. Ska jag välja en som är 10% av 75ah eller 10% av 150ah (totala kapaciteten)?
            10% av 150ah & som rudberg skrev ladda batterierna separat första gången.

            Batteritillverkarna rekommenderar 10% medans laddtillverkarna ca 5%.
            Jag köpte enligt vad ctek rekommendera & tyckte det tog lång tid & det kändes som batterierna aldrig blev riktigt fulla.
            Träffa jag en som hade koll på batterier & laddare & då köpte jag en större 15amp ctek , det blev jätte stor skillnad, batterierna laddades mkt snabbare & det märktes att dom blev fulla .

            Kommentera


            • #7
              Med moderna laddare som ger riktigt ren laddström är det inga problem att gå upp i storlek på laddare betydligt över de gamla rekommenderade 10% för äldre laddare som lika mycket värmde som laddade batterierna... En del tillverkare av laddare rekommenderar ända upp till 50% av batteri kapaciteten, vilket dock kanske är väl mycket för batterierna bästa...
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #8
                Finns också en regel som säger ladda inte fortare än du behöver... inget blybatteri tjänar livslängd på höga laddströmmar men det går (lite) fortare.
                Hade ett par år 160Ah 12V och en 7A laddare som förutom en gång, alltid hann ladda fullt till nästa fisketur.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Finns också en regel som säger ladda inte fortare än du behöver... inget blybatteri tjänar livslängd på höga laddströmmar men det går (lite) fortare.
                  Hade ett par år 160Ah 12V och en 7A laddare som förutom en gång, alltid hann ladda fullt till nästa fisketur.
                  Jag har ett sådant år i år anteman... Lååångt mellan fisketurerna....
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                  1 216 svar
                  155 915 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HenkeW
                  av HenkeW
                   
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  12 svar
                  2 684 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                  27 svar
                  1 936 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                  13 svar
                  1 143 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg holden
                  av holden
                   
                  Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                  2 svar
                  161 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg fishmark  
                  Arbetar...
                  X