Carbon vs live - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carbon vs live

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Carbon vs live

    Jag har i dagsläget tre ti2 på olika ställen i båten. Men tycker att det är meckigt att få till det när man ska dela karta, logga osv med minnesplats wireless och nmea 2000 till motorguide. Jag vill kunna logga smidigt och ändå se sjökortet, därför som jag köpte två ti2 9" till konsollerna. För att dela kartan wireless och även kunna logga botten i mottagarenheten. Men det känns som att allt man ska göra blir kompromissat. Så jag funderar på att köpa en carbon 12 eller en live 9 för typ samma peng, då det reas ut carbon nu. Så frågan är, är jag dum om jag köper en carbon 12 när jag kan få en live 9 för samma pengar nästan?
    Skulle ju föredra 12 storleksmässigt eftersom jag tänkte klara mig med bara en enhet vid konsollen.

    Det verkar inte gå att koppla ihop carbon med ti2, men går det med liven? Dvs kan live dela karta och lod wireless till min ti2 i fören? Har den kopplad till motorguiden. Vore kul att se strukturen i fören med. Tyvärr ingen givare i min xi3

  • #2
    Forskjellene på Carbon og Live: https://teamcolibri.blogspot.com/201...n-and-hds.html

    Det desidert største forskjellen for de aller fleste, er at Live kan bruke LiveSight uten modul, mens Carbon må ha modul for å bruke LiveSight. Men jeg går gjennom øvrige detaljer i linken over.

    Du kan dele waypoints mellom HDS og Elite Ti/Ti2 over NMEA2000 så lenge begge enhetene er på når waypointet lagres. Men du kan ikke dele kart eller ekkolodd over NMEA2000, NMEA2000 har ikke nok båndbredde til så "tunge" data. (Dette gjelder alle merker og modeller.)

    Et lite tips: For Live-mapping kan du bruke dybde over NMEA2000. Dvs på enheten du bruker til kart, kan du hente dybde fra enheten du har ekkoloddgiver i via NMEA2000, og få Live-mapping. Så kan du heller bruke WIFI til frontenheten din for å ha ekkolodd delt til den.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Forskjellene på Carbon og Live: https://teamcolibri.blogspot.com/201...n-and-hds.html

      Det desidert største forskjellen for de aller fleste, er at Live kan bruke LiveSight uten modul, mens Carbon må ha modul for å bruke LiveSight. Men jeg går gjennom øvrige detaljer i linken over.

      Du kan dele waypoints mellom HDS og Elite Ti/Ti2 over NMEA2000 så lenge begge enhetene er på når waypointet lagres. Men du kan ikke dele kart eller ekkolodd over NMEA2000, NMEA2000 har ikke nok båndbredde til så "tunge" data. (Dette gjelder alle merker og modeller.)

      Et lite tips: For Live-mapping kan du bruke dybde over NMEA2000. Dvs på enheten du bruker til kart, kan du hente dybde fra enheten du har ekkoloddgiver i via NMEA2000, og få Live-mapping. Så kan du heller bruke WIFI til frontenheten din for å ha ekkolodd delt til den.
      Tack för svar.

      Bra guide som du länkade till. Om jag förstår den rätt så gör jag ett bättre val i att köpa en 12 carbon för en tusenlapp billigare än en 9" live, då live 9" har dual processor med. Och eftersom jag inte lär köpa någon live sight-givare för 12000 så har jag ingen nytta av hds live förberedelse för just live sight.

      Jag tänker att jag kör med 12" carbon kopplad till en 3-1 givare och använder den för navigering - lodning - mappning i styrkonsollen. Och så har jag en 9" ti2 i fören kopplad till en egen 3-1 givare. Så får jag sälja min 7" ti2.

      Tänk om dom kunde gjort ti2 med två sdkortplatser. Så underbart det varit. Då hade jag sluppit allt detta strul.

      Beställde en hds carbon 12" på sportfiskeprylar precis. 16990, tog utan givaren eftersom jag redan har två st 3-1 ai givare 9pins. Ska väl funka?

      Mvh. Niklas

      Kommentera


      • #4
        Det blir nok bra det. : )
        Neste generasjon HDS kommer i løpet av vinteren, så på litt sikt faller prisen på Live også så du kan skifte ut enda en Elite Ti2 uten nytt huslån. (Da kommer jeg nok til å skifte min egen Gen 3 i front med en ny HDS jeg også.)

        Jeg kan ikke komme med noen detaljer enda, men det er en ny generasjon LiveSight på vei, som igjen vil føre til fallende pris på dagens modell.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          Det blir nok bra det. : )
          Neste generasjon HDS kommer i løpet av vinteren, så på litt sikt faller prisen på Live også så du kan skifte ut enda en Elite Ti2 uten nytt huslån. (Da kommer jeg nok til å skifte min egen Gen 3 i front med en ny HDS jeg også.)

          Jeg kan ikke komme med noen detaljer enda, men det er en ny generasjon LiveSight på vei, som igjen vil føre til fallende pris på dagens modell.
          Hej,

          Hur verifierat är det, d.v.s. hur säkert är det att det kommer en ny generation av HDS?
          Jag är som bekant i färd med att uppgradera min elektronik (+ elmotor) och jag har försökt få handlarna att bekräfta om det kommer en ny generation men de vill inte göra det p.g.a. att dom vill sälja det de har på lager!
          Det smartaste är kanske att vänta till våren, men då köpsuget är stort så är det svårt att vänta!

          Mvh: Janne

          Kommentera


          • #6
            Det finner du ut av i november....
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              Det finner du ut av i november....
              Tackar för svar!
              Jag hade hoppats att det skulle släppas tidigare, men då vet jag i alla fall när det blir officiellt, d.v.s. då handlarna har den informationen och man kanske kan få bra pris på enheter i lager.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av JanNilsson Visa inlägg

                Tackar för svar!
                Jag hade hoppats att det skulle släppas tidigare, men då vet jag i alla fall när det blir officiellt, d.v.s. då handlarna har den informationen och man kanske kan få bra pris på enheter i lager.
                Oavsett när du köper kommer det alltid komma ut något bättre med funktioner du inte visste att du behövde året efter..

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                  Oavsett när du köper kommer det alltid komma ut något bättre med funktioner du inte visste att du behövde året efter..
                  Håller fullständigt med, men jag är inte ute efter "det senaste" denna gång, det är ren snålhet som styr mig "för en gångs skull", jag vill köpa nuvarande HDS Carbon / Live så billigt som möjligt, och kommer det ut en ersättare till dom så hoppas jag att dom kommer sänkas i pris något!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av JanNilsson Visa inlägg

                    Håller fullständigt med, men jag är inte ute efter "det senaste" denna gång, det är ren snålhet som styr mig "för en gångs skull", jag vill köpa nuvarande HDS Carbon / Live så billigt som möjligt, och kommer det ut en ersättare till dom så hoppas jag att dom kommer sänkas i pris något!
                    Jag har inte sett någon rejäl prissänkning på tidigare modeller när det kommer nytt, de brukar bara utgå vilket jag gissar betyder att tillverkarna köper tillbaka dom för att inte kannibalisera på sin egen affär med billiga ekolod. USA har ju monopol på allt med en GPS i och har en närmast sovjetisk möjlighet att styra vad vi européer kommer att önska oss i julklapp inom området marinelektronik.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 915 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 143 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X