Placering av givare Lowrance elite ti2. Båt Buster L 2011 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Placering av givare Lowrance elite ti2. Båt Buster L 2011

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Placering av givare Lowrance elite ti2. Båt Buster L 2011

    Hej!
    Har en Buster L 2011 med nytt ekolod Lowrance elite ti2. Har placerat givaren på samma ställe som min förra garmin givare satt på. Men jag får ingen bra bottenkontakt alls vid högre hastigheter. Provat att justera givarens höjd vid flera tillfällen. Ska också nämna att jag får motorskugga på sidescan vid trollinghastighet. Ska de här totalscan givarna placeras längre till höger? Någon med erfarenhet? Bifogar bild.

    tacksam för svar!
    Bifogade filer

  • #2
    Hej,

    Delar bilder på hur givaren är placerad på min båt, har inga problem med att den tappar vattenkontakt vid hög fart och det blir ingen motorskugga vid trolling.
    Spontant så bör givaren placeras lägre, d.v.s. mer till vänster för att den ej ska tappa vattenkontakt vid hög fart, d.v.s. under kavitationsplattan.
    Och för att undvika motorskugga så får ej motorn täcka hela givaren i sidled, delvis gör ingen men täcks för mycket så blir det skugga, men flyttar du givaren mer åt vänster så kan det räcka att du tiltar upp motorn något vid trolling så täcker inte riggen givaren lika mycket.
    Bifogade filer

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av EnKlassiskAtom Visa inlägg
      Hej!
      Har en Buster L 2011 med nytt ekolod Lowrance elite ti2. Har placerat givaren på samma ställe som min förra garmin givare satt på. Men jag får ingen bra bottenkontakt alls vid högre hastigheter. Provat att justera givarens höjd vid flera tillfällen. Ska också nämna att jag får motorskugga på sidescan vid trollinghastighet. Ska de här totalscan givarna placeras längre till höger? Någon med erfarenhet? Bifogar bild.

      tacksam för svar!
      ---------------------------------------------------------
      Om du flyttar givaren på akterspegeln närmare båtens köllinje (centrumlinjen) och ser till att givarens kontaktyta både vid låga och höga farter ligger i turbulensfritt vatten bör du inte ha några problem att få bra bottenkontakt vid högre hastigheter...

      Själv har jag en Buster Magnum med dubbla Yamaha motorer på akterspegeln varav en 15 hkr 4-takts trollingmotor och en 150 hkr 2-takts transportmotor.
      Vid maxfart med två personer ombord gör båten 46 knop i relativt vågfritt vatten. .



      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
      1 216 svar
      156 011 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg HenkeW
      av HenkeW
       
      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
      12 svar
      2 700 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Piscantur stercore  
      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
      27 svar
      1 966 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg gabbu
      av gabbu
       
      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
      2 svar
      489 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg profilnamnet  
      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
      2 svar
      353 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Old Firehand  
      Arbetar...
      X