Hjälp med nytt lod till Crescent 405 inkl tillbehör och tillhörande frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med nytt lod till Crescent 405 inkl tillbehör och tillhörande frågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp med nytt lod till Crescent 405 inkl tillbehör och tillhörande frågor

    Hej,

    Fiskar idag med en Crescent 405 med 6hk snurra med hjälp av Eniro sjökort, funderar på att utöka med ett ekolod (vill vertikala gös, lära mig hur botten ser ut där jag fiskar samt göra egna djupkartor mm).
    Jag har kikat på en Lowrance Elite-9 Ti² med givare (3-in-1) inkl ett fäste och karta.

    Vill gärna ha tips av er som har liknande båt och saker ni gärna hade vetat om innan ni installerade lod.

    Jag har lite frågor jag inte lyckas hitta svar på Internet.
    1. Behöver ett batteri, aldrig jobbat med stora batterier närmsta är fjärrkontrollen till TVn, vad ska man tänka på? Jag vill gärna kunna köra 15-20 timmar utan problem. (Tyckte jag såg att lodet drar 1Ah så köper man ett batteri på 80Ah kan jag köra 80 timmar då? El-lära var inte mitt starkaste ämne).
    2. Finns det något smidigt att installera för att se batteristatus (typ 50% batteri kvar).
    3. Vad behöver man för att ladda batteriet (har el vid båtparkeringen).
    4. Hur känslig är givaren för när det är lite vågor, är optimala placeringen där bak? (Har sett folk som verkar ha en stång vid sidan de slänger i, men antar det är en givare de roterar och söker av med?)
    5. Hur känslig är givaren för om man är 1 eller 2 i båten, bör man tänka på något spec gällande det?
    6. Rekommenderar ni att sätta givaren på en sådan: https://mojoshop.se/hallare-faesten/...ar-platta.html
    7. Är det något annat man bör köpa med?
    8. Det vore rätt spännande att ladda batteriet med solceller, någon som gjort snygg lösning för det?
    (9. Kommer byta till en 15hk snurra till våren, om det är något som påverkar ovan får ni gärna tipsa om det.)

    Tack så jätte mycket.
    Senast ändrad av dankfrotto; 2020-08-29, 21:04.

  • #2
    1. Se her: https://teamcolibri.blogspot.com/201...-ekkolodd.html
    2. Det enkleste er utvilsomt å kjøpe et batteri som har innebygget batteriovervåkning med Blåtann så du kan følge med på batteriets status via en app i din smarttelefon. Alternativt kan du montere batteriovervåkning.
    3. Det kommer veldig an på typen batteri. Velg lader etter hva slags batteri du vil ha. Ender du med det jeg anbefaler, et LiFePo4, så er denne laderen et billig og bra alternativ: https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...4-a-2000037465
    4. Ikke veldig. Bare pass på at den monteres såpass lavt at den ikke får luft.
    5. Ikke veldig.
    6. Ja. Jeg bruker det samme prinsippet selv.
    7. Du trenger sannsynligvis noen kabelsko, krympeslange, en avbiter og kanskje litt ekstra ledning.
    8. Snygg løsning for solceller i en 405? Skeptisk. : )

    9. Nja. Hvis du planlegger elstart på den større motoren, så kan det være greit å tenke litt på det ved valg av batteri nå. Her har du noe å tenke på: https://teamcolibri.blogspot.com/202...d-lifepo4.html
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      tjenare,

      Update,

      Slog på ett Elite-9 Ti2 i slutet av förra veckan när de blev nedsatta i pris. Köpte den lite dyrare rejälare Minnkota Transducer pole för att fästa givaren på, fungerar väldigt bra och jag var slapp skruva i båten. Köpte snabbkoppling för batteriklämma och allt var enkelt att installera.

      Väldigt nöjd än så länge!

      Kommentera


      • #4
        Kul med uppföljning. Vad blev det för batteri?

        Kommentera


        • #5
          Utan vidare efterforskning så köpte jag Tudor Dual Marin batteri 12v 80Ah, fanns i lager i lokal butik och var bra pris. Av det jag kom fram till (Google) drar mitt lod cirka 1Ah per timme, och man ska inte bruka batteriet under 50% verkade folk överens om - vilket ger mig 40 timmar drift innan jag behöver ladda, vilket kändes bra så man slipper ladda efter varje körning.

          Det andra alternativet var att köpa ett svindyrt litium batteri, men det var ju runt 8-12.000;- då kände jag att ett blybatteri var bättre - gör inte så mycket om jag hanterar det dåligt och den tappar kapacitet, då kan man bara köpt nytt!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av dankfrotto Visa inlägg
            vilket kändes bra så man slipper ladda efter varje körning.
            Du må sørge for at du topplader batteriet ditt hver gang det er i bruk, hvis ikke vil det sulfatere og ødelegges raskt. Blybatterier skal ALLTID topplades etter bruk, uansett hvor kort eller liten bruken har vært.
            Team Colibri

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
            1 216 svar
            156 010 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg HenkeW
            av HenkeW
             
            Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
            12 svar
            2 699 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Piscantur stercore  
            Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
            27 svar
            1 965 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gabbu
            av gabbu
             
            Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
            2 svar
            488 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg profilnamnet  
            Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
            2 svar
            353 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Arbetar...
            X