Lowrance HDS Live skärm och CPU - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS Live skärm och CPU

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lowrance HDS Live skärm och CPU

    Hallå alla Lowrance nördar!
    Jag har en specifik fundering som jag inte hittat svaret på då jag sökt, antagligen finns det men jag hittar det inte, sedan Lowrance näst senaste firmware (har ej hunnit testa den senaste som kom i veckan) så har man efter loggning av djupkarta fått upp valet att konvertera till högupplöst fil, jag testade göra det med mitt Elite 9 Ti2 men har man loggat i 1h så tar konverteringen 2h, det känns i alla fall så, och under tiden den gör det så ser man inget annat än konverteringsprocessen så ekolodet blir oanvändbart under den tiden, så jag har slutat med det.
    Men HDS Live har en betydligt kraftfullare CPU, speciellt Live 12 och 16 som har 4 kärnor, de mindre Live har 2 kärnor så det är en anledning till varför jag funderar på att byta till en HDS Live 12, men vad har Carbon 12 för CPU?
    Och skärmen på HDS Live är betydligt bättre än Elite 9 Ti2, har Carbon likadana skärmar som Live?
    Tackar på förhand!

  • #2
    Konverteringen er for StructureMap, den har ikke noe med Genesis eller sonarloggen din å gjøre. Konverteringen tar lang tid nå, den var mye raskere før. Jeg mistenker at det har noe med Active Imaging å gjøre, for hvis du bruker StructureMap som overlegg på kartet går det fint, det er konverteringen som går tregt. Men vil du virkelig konvertere loggene dine i sin helhet til StructureMap? Jeg bruker SM endel selv, men da på mindre områder, ikke på en hel sjø.

    Så til ditt egentlige spørsmål. Du må inn i "Om"-menyen på HDSen for å se noe om hardvare. Det oppgis ikke i spesifikasjonene på nett. Jeg har ikke opplysningene for 12, bare for 9. Som du ser er Live omtrent det dobbelte av Carbon.

    Click image for larger version  Name:	Screenshot_2019-09-12_21.07.15.png Views:	0 Size:	61,6 KB ID:	2559322

    Click image for larger version  Name:	Screenshot_2019-09-12_21.07.28.png Views:	0 Size:	62,0 KB ID:	2559323
    Senast ändrad av Team Colibri; 2020-09-10, 10:20.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Tack för svar!
      Det klargjorde en hel del, i alla fall gällande konverteringen och upplösning!
      Perfekt att det verkar vara samma upplösning på Carbon och Live, det är det på dina 9" så jag förutsätter att Caron 12 har samma upplösning som Live 12.
      Dock hade Live mer minne vilket säkert gör en del för prestanda, CPU specifikationen syns tyvärr dock inte under "om" vad jag kan se.

      Kommentera


      • #4
        Lowrance er, i likhet med de fleste andre merker, ikke så villige til å si noe om hardvaren de bruker.
        Ja, selve skjermen på Carbon og Live er 100% identisk på alle størrelser så oppløsningen er den samme.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Tack så otroligt mycket för svar!
          Hittade information om antalet CPU cores på HDS Live på Lowrance hemsida, men inte på de övriga modellerna.
          Kanske Live har fått mer minne (och ev. mer CPU) p.g.a. Live Sight?
          Nu har jag fått svar på det viktigaste funderingarna i alla fall = skärmen!
          Konvertera Structuremap lär jag inte göra så ofta, och om jag gör det så blir det för mindre områden.

          Kommentera


          • #6
            Vid lanseringen av hds live läste jag att de fyrkärniga processorerna i 12- och 16-tummarna behövdes för att de större skärmarna krävde mer processorkapacitet. Jag fattar det som att man inte kommer uppleva 12- och 16-tummarna som snabbare.

            Kommentera


            • #7
              Tackar för svaret!
              Jag tror dock inte att all CPU kraft skulle gå till den högre upplösningen på skärmarna, viss del går givetvis till att rita upp skärmen då det är fler linjer på de större skärmarna, men skulle båda extra kärnorna nyttjas till skärmen att gå från 9" till 12" så skulle inte en 9" HDS Live gå att använda då den endast har 2 kärnor.
              Dock så är det säkert så att det endast är ett fåtal tillfällen man märker de snabbare cpu'erna, uppstart av loden kanske, och konvertering av strukturdata?
              Det är endast vid dessa tillfällen jag upplever Elite 9 Ti2 som seg.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
              1 216 svar
              156 011 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg HenkeW
              av HenkeW
               
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
              12 svar
              2 700 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Piscantur stercore  
              Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
              27 svar
              1 966 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gabbu
              av gabbu
               
              Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
              2 svar
              489 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg profilnamnet  
              Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
              2 svar
              353 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Arbetar...
              X