Vilket av dessa ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket av dessa ekolod?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilket av dessa ekolod?

    Tjena, en fråga som säkert frågats 1000 gånger, men jag frågar ändå lagom till Black friday

    Har i dag ett gammalt 2D-lod på båten men har länge varit på väg att uppdatera och är ff asugen på ett sidoseende.
    Jag vill ha nåt som är smidigt att använda och fungerar. Jag behöver inte se varje fisk utritad som ett högupplöst foto, men jag vill kunna se om där är fisk/fiskstim (åt sidorna också).

    Var först helt inne på ett Lowrance Hook Reveal 9 tripleshot, men efter att ha läst aldrig sinande trådar om problem med tripleshotgivaren så känns det tveksamt, sprang sen på Garmin Striker 9sv som folk verkar nöjda med. Men en del (på forum) antyder att just sidoseendet på det är dåligt.

    Ramlade därför in på Lowrance Elite 9 TI2 eller Garmin Echomap 92sv som verkar vara steget ovanför från samma märken.

    Men sammanfattningsvis så står det nog mellan Elite 9 TI2 , Echomap 92sv, eller Striker 9sv. Märke spelar egentligen ingen roll men dessa ligger i en prisklass som är rimlig för mitt fiskeintresse.

    Frågorna till forumet är:

    Är något såpass mkt sämre så att man inte ser t ex bytesstim på dem eller gör alla jobbet?
    Är Echomap och Eliten bättre även rent ekolodsmässigt än Striker, eller är det bara sjökortsstödet man betalar för i de dyrare? (behöver egentligen inte sjökort i enheten).


  • #2
    Singla slant :-) Jag har testat båda och anser att dom är likvärdiga. Jag kör lowrance och grabben garmin.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Singla slant :-) Jag har testat båda och anser att dom är likvärdiga. Jag kör lowrance och grabben garmin.
      Vilka av dem?

      Elite och Echomap eller Hook Reveal och Striker?

      Kommentera


      • #4
        Elite och Echoma

        Kommentera


        • #5
          Jag har elite ti2. Fattar nada av si när jag slår på den. Försökte leta löjstim nu i höst. Men slutade med att jag satt med downscan och 2d.
          Dock var det just för att leta löjstimmen på hösten som jag främst köpte den modelen. Hade nog klarat mig med en mycket simplare variant med facit på hand.

          Kommentera


          • #6
            Jag kör med echomap sv92 och är väldigt nöjd. Har dock ingen större erfarenhet av andra lod men är sjukt nöjd över hur enkelt det är att använda. Var mest ute efter autochart och har använt SI mest för att leta strukturer, inte så mycket för att leta fisk. Kör mest i en ganska grund sjö och har inte testat det på djupt vatten. Lycka till!
            Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

            Kommentera


            • #7
              Även jag har echomap 92sv och är väldigt nöjd. jag är inne på att skaffa ett lod till för att ha framtill i båten, har funderat på både striker och echomap fram och tillbaka och mina tankar går såhär:

              touch-skärm är väldigt smidigt när man ska navigera i enheten eller göra ändringar på inställningar mm. Har man inget sen innan så tror jag det kan kvitta, bekvämlighetsgrej tror jag.
              behöver du inte kart-funktionen så sparar du några tusen på att välja en Striker, denna kan du ändock skapa egna djupkartor med om det är av intresse.
              du har fler färgval att göra på echomap (tror jag)

              sammanfattningsvis, klarar du dig utan touch och utan kartfunktion så kommer du att klara dig fint på en striker serie, dessutom får du några lappar över till annat kul.
              välj en givare med SideVu iaf, likt andra här så använder jag den mest för att leta efter struktur och inte lika mycket efter fisk.

              edit: echomap har stöd för panoptix om du har tänkt ge dig på det framöver.
              Senast ändrad av Mattiaz; 2020-11-26, 22:36.

              Kommentera


              • #8
                Mattiaz; Du skriver att Striker inte har kartfunktion, vad innebär detta? Kan du inte sätta in ett minne med sjökort? Fungerar den inte som gps?

                Kommentera


                • #9
                  Ja, exakt, den saknar möjlighet till sjökort via minneskort. Jo, den fungerar som GPS så du själv kan plottra egna kartor över dina sjöar du bedriver fiske i.
                  Så har jag förstått det, annan får rätta mig om jag har fel.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för alla snabba svar! Alltid intressant med kommentarer från folk som använt enheterna.

                    Jag lutar nu helt åt echomap eller eliten även fast jag egentligen inte har något jättebehov av sjökortet just nu så är det lika bra att köpa något som har stödet iaf.

                    En fråga om specifikt Lowrance och Elite 9 ti2.

                    Har någon erfarenhet av om Fishreveal funkar bra?
                    På de videos och bilder jag sett så ser det ut att visa misstänkt fisk extremt tydligt även på downscanbilderna, som att separationen blir mkt bättre.

                    Upplever ni att det faktiskt funkar bra? Och ni som kör utan fishreveal, avslaget eller t ex Echomap. Upplever ni att det är svårt att hitta fisken utifrån bilderna eller blir separationen från t ex vegetation bra ändå?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 029 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 974 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    495 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X