Klarar Garmins ekolodsgivare GT-52 saltvatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klarar Garmins ekolodsgivare GT-52 saltvatten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Klarar Garmins ekolodsgivare GT-52 saltvatten?

    Jag är på jakt efter ett ekolod och har bestämt mig för ett Garmin striker plus 7sv men när jag läser om givaren så står detta

    GT52HW-TM-givaren är perfekt för sötvattensfiskare som vill ha traditionellt CHIRP-ekolod samt CHIRP DownVü- och CHIRP SideVü-ekolod. Den här akterspegelgivaren visar konsekvent tydliga och skarpa fiskbågar med överlägsen objektseparation samt tydlig definition av strukturer under och på sidan av båten.

    Är det någon med erfarenhet av denna givaren?
    Jag har mejlat Garmin och frågat men de har inte svarat.
    Tack på förhand.

  • #2
    Grejen är väl att givaren inte är avsedd för djupt vatten.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
      Grejen är väl att givaren inte är avsedd för djupt vatten.
      OK.
      500 ft (150 meter) står det att max djupet är vid cv och sv .
      Stämmer det så är det inget problem för det är sällan att djupet är mer än 50 meter vid kusten och i sjöarna där jag fiskar.

      Kommentera


      • #4
        GT52 er som stefan1 sier en ekkoloddgiver beregnet for fiske på relativt grunt vann, typisk 0-30 meter. Til den bruken fungerer den utmerket. Fisker du ofte på 20+ meter ville jeg sett på en ekkoloddgiver mer egnet for dypere vann, feks GT51M. Denne har også noe lavere frekvenser for det skannende ekkoloddet, som igjen er en fordel både med tanke på dybde og saltvann.

        Vær litt obs på at hva som oppgis som maksimal dybde, som handler om hvor dypt du får bunnlinje under ideelle forhold, og hvilke dybder du rent praktisk ser fisk og bunnstruktur godt - det er to HELT forskjellige ting.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Garmin har hört av sig och svarat på mitt mejl angående om givaren GT-52 är lämplig för saltvatten .

          De skrev detta:
          GT52HW-TM är en givare med höga frekvenser optimerad för att ge tydliga bilder i grunt och klart vatten. Saltvattenmiljöer är ofta djupare och har mer partiklar i vattnet som kan störa givaren. För denna anledning skulle jag inte tro att GT52HW-TM är optimal för dina ändamål. Jag vill tipsa dig om GT51M-TM som är optimerad för havsmiljöer med mer störningar och tuffare förhållanden.
          Det är samma typ av plast i alla våra givare, och de klarar saltvatten utan problem.

          Till er som följer tråden.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
          1 216 svar
          156 026 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HenkeW
          av HenkeW
           
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
          12 svar
          2 704 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Piscantur stercore  
          Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
          27 svar
          1 974 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gabbu
          av gabbu
           
          Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
          2 svar
          493 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg profilnamnet  
          Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
          2 svar
          354 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Arbetar...
          X