Strulande Lowrance och MotorGuide Xi5 nätverk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strulande Lowrance och MotorGuide Xi5 nätverk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Strulande Lowrance och MotorGuide Xi5 nätverk

    Hej!

    Helt ny installation av en ny MotorGuide Xi5 och en Lowrance Elite FS 9" som jag behöver lite felsökningstips kring. Båten är tyvärr 25 mil hemifrån och 2 veckor bort till nästa fisketur så jag kan inte testa något snabbt utan behöver mer råd om vad jag ska testa när jag väl är på plats nästa gång. Xi5 och lodet är ihopkopplat med ett normalt NMEA2000 nätverk med en den svindyra MG gateway kit som ansluter motorn till (världens dyraste kabel?)

    På land vid installation funkade allt perfekt. Lodet uppdaterade motorn som förväntat enligt instruktionen och seden fick jag upp motorkontrollen i lodet som förväntat och jag kunde ankra osv från lodet. Inga issues med RX/TX Errors på NMEA2000 utan allt såg bra ut. Kunde använda lodet som fjärrkontrollen.

    På första turen på vattnet så har jag följande problem med allt ihopkopplat:
    - Vid inkoppling av elmotorn på vattnet fick jag direkt upp en ruta med "du behöver uppdatera elmotorns mjukvara" med OK/Cancel som alternativ, vid val OK händer inget. Vad jag ser
    får jag bara upp den en gång om jag inte kör en reset på lodet)
    - Lodet känner inte av elmotorn utan visar bara "ingen autopilot dator"
    - Motorn vägrar ankra, jag kan köra manuellt med fjärr/fotpedal utan problem men även om GPS-lampan mestadels är tänd så vägrar den ankra (utan errorsignal, bara tystnad och inget resultat)

    Kopplar jag isär Xi5 från gatewaykitet så har jag givetvis ingen kontakt med motorn från lodet men däremot
    kan jag med fjärr och fotkontroll ankra utan problem och likaså använda motorn manuellt som innan.

    När allt är ihopkopplat ser jag motorguiden som en enhet i enhetslistan på lodet så uppenbarligen finns någon slags kontakt där i mellan.

    Lodets mjukvara är 20.1 om jag förstår det rätt.

    Har testat att köra reset på lodet med samma slutresultat
    NMEA2000-nätet är strömsatt, ordentligt terminerat på båda sidorna. De enda enheterna är Xi5, lodet och ett T för strömförsörjning. NMEA nätet
    testades med exakt samma uppsättning som i båten och det fungerade. Det fungerade på land efter montering i båten.
    Allt nytt ur box i princip,

    Vad borde jag göra för att ta mig vidare? Köpte just denna kombinationen för att de skulle kunna nätverka så även om de funkar separat känns ju detta
    fult surt speciellt när de funkar under uppriggning och sedan strular direkt på sjön.

    Jag lutar åt att koppla isär alla NMEA kopplingar och sätta ihop igen bara för att utesluta något där
    Eftersom jag inte kommit så långt att jag han göra en kompasskalibrering på motorn tänkte jag göra en sådan bara för att utesluta detta

    Sedan behöver jag er hjälp med med ideer på vad jag ska testa härnäst

    Diverse trådar online har ju tyvärr en liknande problembild och det talas om olika kombinationer av i vilken ordning du kraftar på saker
    vilket jag antar jag får testa mig igenom (även om jag fick det att funka först med en slumpvald kombination av motorn, lod och NMEA först)
    Om det är "lösningen" på problemet kommer jag dock bli besviken, för mig ska detta funka oavsett om jag slår på lod eller motorn först

    Alla prylar från sportfiskeprylar.se


  • #2
    Låter inte roligt det där, har undvikt nätverk tills nu då jag kommer köra NMEA för motordata från bensinmotorn till lodet - räknar med att det inte kommer att funka out of the box. 20 år gammal teknik för dataöverföring säger en del om marinelektronikens underbara värld.

    Kommentera


    • #3
      Sannsynligvis trenger din Xi5 en oppdatering som bare kan gjøres via en «update-dongle», ikke via din Lowrance. Kontakt importøren (Thermoprodukter), ha serienummer fra din Xi5 tilgjengelig når du kontakter de.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Pratade med Thermoprodukter idag. Fick lite tips även om den experten de normalt skickar fram verkade ha några dagars fiske planerat denna veckan och mao var ledig. Får man väl ha förståelse för och han som tog samtalet kändes solid att prata med.

        Tipset jag fick var i alla fall att först testa med att göra en reset på elmotorn (tydligen ska man dra minuspolen till elmotorn och vänta 30 sekunder) och efter det starta elmotorn, NMEA men vänta med att starta ekolodet förrän motorn har startat upp och fått GPS-signal. När man fått GPS-signal ska man starta lodet och de påstår att det finns chans då att grejerna hoppar igång. Om inte så är det update-dongle som gäller tydligen

        Bara att vänta in nästa tur till båten och hålla tummarna antar jag...

        Kommentera


        • #5
          En uppdatering! (och för den som inte orkar läsa mer så problemet löste sig)

          Under påskhelgen när jag var vi båten igen gjorde jag som Thermoprodukter rekommenderade dvs:
          1) Starta upp XI5 utan lodet igång och vänta på GPS-fix
          2) Ryckte minuspolen till motorn och väntade +30 sekunder
          3) Startade upp Xi5 samt NMEA och vänta på GPS-fix
          4) Starta Lowrance lodet

          Direkt efter att jag gjort detta funkar kopplingen mellan lodet och motorn igen och jag kan styra den från lodet, ankra osv utan issues. Fick en halv eftermiddag på sjön efter detta med "normal" användning av lod och motor utan att upptäcka några direkta konstigheter på sammankopplingen och jag verkade inte behöva någon speciell ordning jag startar upp saker. Får hoppas att det var en engångsgrej som buggade

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
          1 216 svar
          156 014 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HenkeW
          av HenkeW
           
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
          12 svar
          2 700 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Piscantur stercore  
          Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
          27 svar
          1 966 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gabbu
          av gabbu
           
          Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
          2 svar
          489 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg profilnamnet  
          Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
          2 svar
          353 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Arbetar...
          X