Nybörjare, hjälp sökes med trippelshot givare! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare, hjälp sökes med trippelshot givare!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nybörjare, hjälp sökes med trippelshot givare!

    Som rubriken lyder så har jag precis införskaffat mig ett trippelshot lod med sidescan osv!
    Jag har lite problem med att fästa detta på båten för att uppnå optimal effekt. Min båt är en gammal sportbåt som jag byggt om nu till fiskeracer och är väldigt Vbottnad med bärplan.
    På bilden är det första försöket till att montera givaren, men kan det va så att motorn kommer att blockera sidescan funktionen då den sitter för nära motorn?
    Jag hade en idé om att sätta givaren precis brevid badstegen men tänkte att den kanske kommer för högt upp då istället ?
    Några förslag?
    Lägger till en bild från andra sidan med
    Senast ändrad av Hilmer95; 2021-04-12, 12:07.

  • #2
    Jag har oxå köpt en sån givare men jag hade en tanke på att sätta den på en ställning som jag kan dra upp och ner. Kanske fel av mig men jag är nybörjare på detta med ekolod så kommer testa mig fram :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
      Jag har oxå köpt en sån givare men jag hade en tanke på att sätta den på en ställning som jag kan dra upp och ner. Kanske fel av mig men jag är nybörjare på detta med ekolod så kommer testa mig fram :-)
      Hade de i tanken med! Men är rätt lat så om de går så är det skönt att ha den fastsittandes annars kommer jag glömma lyfta upp den nångång o bryta av det :P

      Kommentera


      • #4
        Det ser ut som du har montert ekkoloddgiveren din noen centimeter fra en skroglist? Denne vil generere turbulens og ødelegge sidescan-bildet ditt. Sannsynligvis bør giveren flyttes lengre fra motoren så du kommer lengre fra listen.

        dette kan være verdt en kikk: https://teamcolibri.blogspot.com/202...ik-gjr-du.html
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          Det ser ut som du har montert ekkoloddgiveren din noen centimeter fra en skroglist? Denne vil generere turbulens og ødelegge sidescan-bildet ditt. Sannsynligvis bør giveren flyttes lengre fra motoren så du kommer lengre fra listen.

          dette kan være verdt en kikk: https://teamcolibri.blogspot.com/202...ik-gjr-du.html
          typ där?
          Bifogade filer

          Kommentera


          • #6
            Så fattar jag det också sen ”tror” jag höjden spelar roll för turbulensen också men är som du nybörjare på det där

            Kommentera


            • #7
              Men min fundering är, lyckas sidescanen ta sig förbi motorns drev och visa bra värden? motorn är på bilden ställd så som den är i vattnet. Känns som att drevet borde blockera signalen åt sidan men kanske har fel
              Bifogade filer

              Kommentera


              • #8
                Det kommer den göra till viss del. Men om du smyger runt och letar är det inga problem att tilta ut motorn lite så får du genast mycke bättre bild.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                  Det kommer den göra till viss del. Men om du smyger runt och letar är det inga problem att tilta ut motorn lite så får du genast mycke bättre bild.
                  Om motorn ändå hade tilt Johnsson 70hk från 1989 så hand tilt gäller

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Hilmer95 Visa inlägg

                    typ där?
                    Ja. : )

                    Ursprungligen postat av Hilmer95 Visa inlägg
                    Men min fundering är, lyckas sidescanen ta sig förbi motorns drev och visa bra värden? motorn är på bilden ställd så som den är i vattnet. Känns som att drevet borde blockera signalen åt sidan men kanske har fel
                    Du må sannsynligvis tilte ut motoren din når du bruker sidescan. (Det må de fleste av oss, eltilt er kjekt å ha....)
                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 010 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 698 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 965 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    487 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X