hur många batterier kör ni i båten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur många batterier kör ni i båten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Cocosone Visa inlägg
    Hallå!

    Har en Silver Fox som jag monterat motorguide på som jag kör en separat 100ah, sedan ett startbatteri på 100ah till motor och ekolod.
    Men batteriet till motorn börjar bli dåligt så ska byta ut detta till ett likvärdigt.

    Men till min fråga ska jag köra ett separat batteri till ekolodet också, eller går de att köra på startbatteriet?

    Båten kommer användas till spinnfiske och trolling och då kommer jag enbart utnyttja elmotorn.
    Du skal bytte batteriet til hvilken motor?
    Om du tenker på batteriet til elmotoren, så bør du se etter et LiFePo4-batteri i passende størrelse. Typisk 50-100Ah. 50 for spinnfiske, 100 om du troller mye. Ser du på et blybasert batteri så sørg for at det har 50%DOD, så må du ha dobbel Ah kontra LiFePo4.

    Om du tenker på batteriet til forbrenningsmotoren, så skal du ha et blybasert batteri til den, typisk AGM eller Gel. Biltemas AGM-serie (den gule) er et meget godt alternativ og det jeg bruker selv. Dobbeltsjekk i manualen til din motor hva den skal ha av minimum CCA og Ah. Du kan godt velge et batteri med mer CCA/Ah, men ikke et med mindre.

    Ekkolodd (og annen følsom elektronikk) kobler du enten til startbatteriet, eller til et tredje batteri, et forbruksbatteri. Om du kobler det til forbrenningsmotorens startbatteri, så må du passe på at ikke strømforbruket til ekkoloddet over-utlader startbatteriet. Om du skal ha ekkoloddet til startbatteriet, bør du ikke velge et "rent" startbatteri (slik som AGM-batteriet til Biltema), men et kombinasjonsbatteri som tåler noe mer utladning før det sulfaterer. Hvis du ønsker å ha ekkoloddet mot et eget batteri, er igjen LiFePo4 det beste alternativet.

    Kan være verdt å lese:
    Fordeler og ulemper med LiFePo4.
    Der går jeg gjennom LiFePo4

    Valg av batteri for ekkolodd
    Der går jeg gjennom strømforbruk og litt andre ting du bør tenke på.
    Team Colibri

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
    1 216 svar
    156 026 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg HenkeW
    av HenkeW
     
    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
    12 svar
    2 704 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Piscantur stercore  
    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
    27 svar
    1 974 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg gabbu
    av gabbu
     
    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
    2 svar
    493 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg profilnamnet  
    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
    2 svar
    354 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Old Firehand  
    Arbetar...
    X