Lowrance Hook Reveal 7 tripleshot/Hummingbird Helix 5 SI/Garmin striker 7sv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance Hook Reveal 7 tripleshot/Hummingbird Helix 5 SI/Garmin striker 7sv?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lowrance Hook Reveal 7 tripleshot/Hummingbird Helix 5 SI/Garmin striker 7sv?

    Jag ser att det redan finns ett flertal trådar som delvis behandlar mitt ämne, men jag önskar Sveriges samlade ekolodsexpertis inputs på just mina frågor:

    Jag har börjat fundera lite smått på att uppgradera mig vad gäller ekolod. För tillfället använder jag mig av en Deeper Chirp+, vilket funkar helt okej. Jag har en kajak (uppblåsbar) samt hyr eller lånar olika båtar lite här och var, så en liten deeper är ju smidigt att ha. Med deepern paddlar/ror jag runt och letar betesstim för det mesta, men även växtlighet och grynnor. Tycker dock att deeperns batteri har blivit sämre med tiden, samt att appen man använder inte riktigt funkar som den skall. Jag får också för mig att ett ”riktigt” ekolod skulle vara bättre, samt detta med Clear/Down-Scan och framför allt SideScan/vü är lite frestande. Tillför de mycket? Utan ekolod känner jag mig naken på vattnet, men ger dessa 2 funktioner såpass mycket extra att de är värda några tusenlappar? Eller måste man upp i svindyra prisklasser för att de skall bli riktigt bra?

    Det är en rejäl djungel att ta sig igenom, men jag har nu fastnat för tre alternativ som ligger inom den prisklassen där jag inte känner att jag spenderar alltför mycket pengar: Lowrance Hook Reveal 7 tripleshot, Hummingbird Helix 5sv & Garmin Striker 7sv. Så vitt jag förstått borde samtliga av dessa alternativ klara sig bra med ett batteri på 12V18AH, vilket ligger i prisklass runt 2-3000. Som längst är jag ute och fiskar ca 10-12h om dagen på sommaren, så antar att ett 7ah batteri då blir i underkant för dessa alternativ?

    ”Portabiliteten” vill jag ha kvar, dvs jag vill kunna nyttja lodet i olika båtar och kajak. Har kollat in olika lösningar, det finns olika typer av givarfästen för detta. Sedan om det fungerar bra är en annan sak, så någon här som har erfarenhet av detta? Tänker då framför allt på SideScan funktionen. Om man inte kan placera givaren bak på båten tex, då antar jag att givaren måste ligga ganska djupt i vattnet, annars är väl båtens köl i vägen?

    Sedan har jag ju läst väldigt blandade omdömen om de 3 ekolod jag har som alternativ. Lowrance Tripleshot-givare verkar en del vara missnöjda med, medan andra tycker det är rena himmelriket. Hummingbird Helix 5 verkar enligt en del amerikanska omdömen i allmänhet inte fungera särskilt bra, enheten stängs av och kvaliteten tycks vara tveksam. Dock tänker jag mig att 5-tums skärm är smidigt med tanke på att jag inte skall ha det fast monterat. Kring Garmin Striker 7 har jag inte direkt läst så mycket, annat än att denna är den enda jag tittat på fysiskt i butik och knappat mig runt i menyerna osv. Någon som kan ge mig rekommendation här på vilket ni skulle föredra utifrån mina syften?

    Det här med kartfunktioner osv är inte viktigt för mig, inget jag bryr mig så mycket om. På sin höjd ser jag det som ett plus om man kan få fram djupkartor man kan gå tillbaks till och kika på. Men absolut inget nödvändigt.


  • #2
    Ligg unna Hook Reveal Tripleshot, den har et elendig 2D-element og er ikke bedre der enn din Deeper. skal du ha Lowrance og sidescan så er Elite FS i praksis den rimeligste. Ligg unna modeller med 5-toms skjerm, det er alt for lite uansett type ekkolodd, widescreen-formatet gjør disse skjermene svært lave, og for både kart og 2D vil du ha en høy skjerm. Skal du få noe fornuftig ut av sidescan må du ha minst 7-toms skjerm, helst 9. Striker har ikke kartplotter, men i småvann fungerer Quickdraw uansett så godt at det spiller mindre rolle.

    Et LiFePo4-batteri rundt 18Ah drifter disse modellene aldeles utmerket. Tenker du på et blybasert batteri, så pass på at det har 50%DOD og juster gjerne ned skjermens lysstyrke mot slutten av dagen siden det reduserer strømforbruket betydelig.

    For å bruke sidescan må nødvendigvis ekkoloddgiveren være montert i båtens fartsretning, og uten hindringer til siden for den.
    Senast ändrad av Team Colibri; 2021-04-20, 07:53.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Jag har ett Helix 5 i min minsta båt, kan bara hålla med Team Colibri att det är för litet för SI/Sidescan, minst en 7:a om det ska gå att använda i praktiken.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
        Ligg unna Hook Reveal Tripleshot, den har et elendig 2D-element og er ikke bedre der enn din Deeper. skal du ha Lowrance og sidescan så er Elite FS i praksis den rimeligste. Ligg unna modeller med 5-toms skjerm, det er alt for lite uansett type ekkolodd, widescreen-formatet gjør disse skjermene svært lave, og for både kart og 2D vil du ha en høy skjerm. Skal du få noe fornuftig ut av sidescan må du ha minst 7-toms skjerm, helst 9. Striker har ikke kartplotter, men i småvann fungerer Quickdraw uansett så godt at det spiller mindre rolle.

        Et LiFePo4-batteri rundt 18Ah drifter disse modellene aldeles utmerket. Tenker du på et blybasert batteri, så pass på at det har 50%DOD og juster gjerne ned skjermens lysstyrke mot slutten av dagen siden det reduserer strømforbruket betydelig.

        For å bruke sidescan må nødvendigvis ekkoloddgiveren være montert i båtens fartsretning, og uten hindringer til siden for den.
        Tack för tipsen, jag lär nog sikta på Garmin Striker 7sv då. Du jobbar inte åt Garmin hoppas jag? Oberoende synpunkter är bäst

        En 9-tums skärm tror jag blir lite för stor då jag kör från kajak och vill hålla saker hyfsat smått samt att priset skjuter iväg en del. Jag vill ju också ha en portabel lösning, så jag tror på att minsta möjliga är bäst för mig. Jag behöver ju skaffa batteri, batteriladdare och fästen för ekolod/batteri också, så börjar jag slå på stort så kommer snart ekolodspaketet vara dyrare än min kajak...Jag har inte tänkt mig blybatteri, då jag tror det blir för tungt.

        Jag blir lite nyfiken på vad det är som är så dåligt med Tripleshot-givaren? Alltså hur man märker av det? Blir bilden grötig, syns inte fisken? Eller är det något med att den inte når djupt nog? Skall påpekas att jag inte direkt fiskar i norska fjordar, utan till 99,9% i vatten där maxdjupet är 20-25 meter.

        Kommentera


        • #5
          Nei, jeg jobber ikke innen marin elektronikk.
          9-toms skjerm er helt perfekt i kajakk, men kanskje ikke for lommeboken. Nettopp fordi du da kan plassere skjermen såpass langt frem at den ikke er i veien under padling og fiske. : ) Her kan du se hvordan teamkompis Lars har gjort det i sine to kajakker: https://teamcolibri.blogspot.com/201...-i-kajakk.html

          Kombinasjonen dårlig kvalitet på det kjeramiske elementet, stor konevinkel og (relativt) lav effekt gjør at du får 2D-bilder som er vanskelige å tyde, det blir vanskelig å si hvor fisken egentlig er i forhold til ekkoloddgiveren og du får dårlige bilder av bunnstruktur/ bunnkomposisjon. Siden den store konevinkelen også gir unøyaktig dybde, blir eventuelle kart man lager på bakgrunn av den mindre nøyaktige enn de blir med en ekkoloddgiver med smalere konevinkel. Problemet forverres med økende dybde, og blir særlig tydelig på dypere vann enn 10-ish meter. Det er stor forskjell på Tripleshot (solgt med Hook2 og Hook Reveal) og Active Imaging 3 in 1 (solgt med Elite FS og HDS Live).
          Team Colibri

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
          1 216 svar
          156 017 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HenkeW
          av HenkeW
           
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
          12 svar
          2 700 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Piscantur stercore  
          Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
          27 svar
          1 966 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gabbu
          av gabbu
           
          Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
          2 svar
          489 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg profilnamnet  
          Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
          2 svar
          353 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Arbetar...
          X