Ekolodsfrågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolodsfrågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ekolodsfrågor

    Jag har uppdaterat mitt Garmin Echo 301c till ett Garmin Striker 7sv. Hade tankar att göra mitt gamla ekolod till en portabel enhet och ha hemma. Men tänker nu mig ha kvar båda ekoloden i båten. Har kunnat läst mig till att man kan ha två ekolod (givare) i båten bara de inte går på samma frekvens så stör de inte ut varandra. Så jag hoppas jag har uppfattat det grundläggande rätt iallafall. Så lite funderingar nu:

    - Ser att Striker har "Traditional: 50/77/200 kHz, CHIRP (mid and high), ClearVü and SideVü 260/455/800 kHz". Uppfattar jag det rätt borde jag kunna köra mitt enkla eklod på 77/200 kHz och på Striker CHIP och ClearVu utan det ska störa varandra? Vad menas med mid och high på CHIRP?

    - Behöver det vara något särskilt avstånd mellan givarna? Eller kan de princip vara bredvid varandra så länge de inte är på samma frekvens?

    - Tänkte ha ekoloden i fronten av båten men använda batteriet som är längs bak i båten. Går det bara skarva från sladden man fick med eller måste man flytta säkringen närmare batteriet? Har för mig jag har läst någonstans säkringen ska vara så nära batteriet som möjligt? Det kanske var till elmotorn jag läste om det?

    - Vad för dimension behöver det vara på kabeln om man skarvar elsladden från eklodets medföljande kabel? Jag har en liten båt som jag tror är 4.2m.

    /jonas

  • #2
    Var ett passande namn på din tråd så jag tar mig friheten att ställa en egen fråga relaterad till ämnet!

    Fick här om dagen en Garmin Striker plus 7sv i examenspresent och det är mitt första fishfinder/ekolod, mina kunskaper är således högst begränsade så frågorna lär hagla in över den närmsta tiden. Till frågan!

    Går det att se batteristatus på lodet i form av procent/dylikt?
    Det enda jag hittat är inställningen för att se volt-värdet på batteriet, men för en el-analfabet som mig säger den mig inte särskilt mycket. Om den sjunker från 12.3 till 12.2 har jag personligen ingen aning om vad det betyder, har jag 6 timmar eller 30 minuter kvar av ekolods-glädje?

    Bonusfråga:
    Till strikern fick jag "pimpel-setet" med GT8HW-givaren, som kommer vara till nytta nu över vintern. Till våren är det dock dags att införskaffa en ny givare, är det då två separata givare jag behöver för att nyttja lodet till max? En för Side-vu och en för Down/clear-vu?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av glada_amatören Visa inlägg
      Var ett passande namn på din tråd så jag tar mig friheten att ställa en egen fråga relaterad till ämnet!

      Fick här om dagen en Garmin Striker plus 7sv i examenspresent och det är mitt första fishfinder/ekolod, mina kunskaper är således högst begränsade så frågorna lär hagla in över den närmsta tiden. Till frågan!

      Går det att se batteristatus på lodet i form av procent/dylikt?
      Det enda jag hittat är inställningen för att se volt-värdet på batteriet, men för en el-analfabet som mig säger den mig inte särskilt mycket. Om den sjunker från 12.3 till 12.2 har jag personligen ingen aning om vad det betyder, har jag 6 timmar eller 30 minuter kvar av ekolods-glädje?

      Bonusfråga:
      Till strikern fick jag "pimpel-setet" med GT8HW-givaren, som kommer vara till nytta nu över vintern. Till våren är det dock dags att införskaffa en ny givare, är det då två separata givare jag behöver för att nyttja lodet till max? En för Side-vu och en för Down/clear-vu?
      Är absolut ingen ekolodsexpert, men bonusfrågan kan jag svara på eftersom jag själv är i färd med att köpa ett nytt ekolod.

      Det räcker med en givare för att få alla tre "vyer" (Down-, Clear- och SideVü). Givaren du då ska ha är Gt52-givaren (Gt50 ger bara Down-/SideVü).

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

        Är absolut ingen ekolodsexpert, men bonusfrågan kan jag svara på eftersom jag själv är i färd med att köpa ett nytt ekolod.

        Det räcker med en givare för att få alla tre "vyer" (Down-, Clear- och SideVü). Givaren du då ska ha är Gt52-givaren (Gt50 ger bara Down-/SideVü).
        Perfekt! Har du någon uppfattning vad som skiljer den från GT54UHD och GT56UHD, gällande frekvenserna? Jag kommer använda min uppsättning till mestadels insjöar (10-20m som djupast, möjligtvis) och klassiskt spinn/dropshot-fiske, ingen trolling.

        Min egna höftning är att ju fler/högre frekvenser att välja mellan, desto klarare bilder får jag fram, men kommer en amatör-nisse som jag själv, med det (grunda) fiske jag håller på med, ha någon nytta av de extra tusenlapparna GT56UHD går på?

        EDIT:
        Verkar som att GT 56an inte är kompatibel med Striker plus 7sv, vilket gjorde det mycket enklare att välja, GT52 blir det!
        Senast ändrad av glada_amatören; 2021-11-28, 14:54.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av glada_amatören Visa inlägg


          Går det att se batteristatus på lodet i form av procent/dylikt?
          Det enda jag hittat är inställningen för att se volt-värdet på batteriet, men för en el-analfabet som mig säger den mig inte särskilt mycket. Om den sjunker från 12.3 till 12.2 har jag personligen ingen aning om vad det betyder, har jag 6 timmar eller 30 minuter kvar av ekolods-glädje?

          Bonusfråga:
          Till strikern fick jag "pimpel-setet" med GT8HW-givaren, som kommer vara till nytta nu över vintern. Till våren är det dock dags att införskaffa en ny givare, är det då två separata givare jag behöver för att nyttja lodet till max? En för Side-vu och en för Down/clear-vu?
          Spenning (V - volt) er det du kan se. Det finnes muligheter for å få batteristatus basert på strøm (A - ampere), men det krever en dyrere enhet enn du har, og en sensor montert på batteriet ditt. Men spenning gir deg en god pekepinn på batteristatus for et blybasert batteri. Litt enkelt sagt:

          12,7 = 100%
          12,4 = 70%
          12,2 = 50%
          11,5 = 0%
          Hvis du har et batteri laget for dype utladninger skal du typisk ikke under 12,2V. Har du et kombinasjonsbatteri (start/ forbruk) skal du typisk ikke under 12,4V. Husk at et blybatteri ALLTID må lades etter bruk.

          Med Striker kan du bare bruke en ekkoloddgiver av gangen, og du vil da typisk ha en ekkoloddgiver som gir full funksjonalitet på båten. Forutsatt at du fisker relativt grunt (abbor, gjedde, gjørs) så skal du ha GT52HW.
          Team Colibri

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
          1 216 svar
          156 025 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HenkeW
          av HenkeW
           
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
          12 svar
          2 704 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Piscantur stercore  
          Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
          27 svar
          1 974 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gabbu
          av gabbu
           
          Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
          2 svar
          492 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg profilnamnet  
          Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
          2 svar
          354 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Arbetar...
          X