Nya batterier till elmotor. Vilka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya batterier till elmotor. Vilka?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nya batterier till elmotor. Vilka?

    Har köpt mig en Terrova 12 V och tänkte även köpa nya batterier då dom gamla börjar ge upp.

    Jag har tidigare kört med ett Deka Marine 105 ah men känner att det inte räcker till en hel dag ibland, så jag tänkte därför köpa två st 105 ah.

    Jag är helt oinsatt vad gäller batterier och undrar vad ni mer kunniga rekommenderar för batterier? Budget ligger väl på ca 4-5000.

    Undrar även om det går att koppla samman dom två batterierna så det dras jämnt med ström från bägge, och slippa behöva flytta över kabeln mellan dom två?

  • #2
    Hej,

    Har kommit flera frågor och svar på sistone om vilka batterier man ska, kan eller bör välja härnäst, t ex denna https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ll-frontmotorn
    Sök på FS eller på vafri sökmotor för fler träffar... Två blybatterier 12V kan du enkelt parallellkoppla (12V) för jämn belastning och längre livslängd.
    Senast ändrad av anteman; 2021-04-27, 18:14.

    Kommentera


    • #3
      Om du promt ska köra med bly så är det tudor batterier.

      Tycker du dock du ska satsa på detta.
      https://www.seasea.se/b%C3%A5tel/bat...ium-dual-110ah

      Kommentera


      • #4
        Lånar tråden lite..
        https://www.hab.se/elektronik-batter...o4-battery-9kg

        Tror ni denna räcker?
        Kommer oftast endast ankra och brukar fiska max i 3-4 timmar per gång. Har en Haswing

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Maxxim

          De där är bara ett dummy batteri utan BMS(battery management system) så det blir enkelt att förstöra batteriet on du tömmer den för mycket(spänningen går under 11V). Haswing drar också 50Amp på full fart så då går urladdning strömmet över 1C(40A).​​​​​
          Aha tack.
          https://www.batterinet.se/shop/lithi...olt-5038p.html då blir det detta batteri

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
            Lånar tråden lite..
            https://www.hab.se/elektronik-batter...o4-battery-9kg

            Tror ni denna räcker?
            Kommer oftast endast ankra och brukar fiska max i 3-4 timmar per gång. Har en Haswing
            Det är riktigt bra batterier, men som nämns redan är att dom saknar BMS & det kan göra att dom inte håller lika länge som ett batteri med BMS.
            Men det är samtidigt en sak mindre som kan gå sönder.

            Har själv kört med 90ah batteriet i min HR 532 som jag starta min Evinrude Etec 115hk & då hade jag både elmotor & ekolod kopplat till den & för att vara säker på att man inte tömmer batteriet satte jag dit en batterivakt som klippte strömmen till elmotor & ekolod när späning sjunk under 11,7v & då finns det gott om kräm för att starta motorn.

            Har man inte massa elektronik som drar massor av ström kan det vara en fördelen med en enbanks-lösning. Har kört med den här lösningen i ca 1,5 år & jag har laddat batteriet endast inför tävling annars har laddningen räckt som kommer från bensinmotorn

            Köpte min på https://shop.gwl.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/
            Följer man dom så verkar dessa batterier hålla väldigt bra så jag är inte orolig att mitt batteri kommer dö snabbare än någon annat.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Hej,

              Har kommit flera frågor och svar på sistone om vilka batterier man ska, kan eller bör välja härnäst, t ex denna https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ll-frontmotorn
              Sök på FS eller på vafri sökmotor för fler träffar... Två blybatterier 12V kan du enkelt parallellkoppla (12V) för jämn belastning och längre livslängd.
              Tycker mest det bara är dividerande om man ska ha litium/agm/gel/ vanliga blybatterier.. Vad tycker du är det bästa för pengarna, som man lätt klarar sig en hel dag i 10 m/s?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av fasse Visa inlägg

                Tycker mest det bara är dividerande om man ska ha litium/agm/gel/ vanliga blybatterier.. Vad tycker du är det bästa för pengarna, som man lätt klarar sig en hel dag i 10 m/s?
                LiFePo4 er både best og billigst på sikt som forbruksbatterier. Som startbatteri velger de fleste et blybatteri da litiums-baserte batterier tilpasset dette (dvs uten BMS) er kostbart.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av fasse Visa inlägg

                  Tycker mest det bara är dividerande om man ska ha litium/agm/gel/ vanliga blybatterier.. Vad tycker du är det bästa för pengarna, som man lätt klarar sig en hel dag i 10 m/s?
                  Ja det är nog för att ”facit” saknas enligt mig, kan inte jämföra då jag inte kört den nya batterikemin än. LiFePO4 t ex har uppenbara fördelar jämfört med bly och då menar jag inte våta Tudor...

                  Nackdelen med den nya kemin är den oklara livslängden vilket kan göra det dyrare än man förväntat sig. Marin miljö är tuff för känslig elektronik i batterier, hur länge lever li-ion mobilbatterier om det kan ge nån indikation här? Ett par tre år men de får jobba varje dag iaf hos mig... Säljuppgifter om 3000-5000 laddcyckler låter kanon, klarar verkligen BMS:en lika mkt som cellerna...?

                  Tudor har nog inga blybatterier av traktionstyp, dvs speciellt gjorda för förbrukning och djupurladdning. Så därför har jag 2017 valt 2 Exide Gel 80Ah i parallellkoppling som du kan få tag i för ca 3500 inkl frakt. Alltid funkat för mig hela dagar med ankring och viss trolling även om den mixen och vindstyrkan avgör.

                  Det jag läst gör att jag inte skulle köpa ett "Lithiumbatteri" utan bra BMS, knappast Li-Ion som är dyra och som vissa anser mer farliga/osäkra men ffa är de dyra och mkt lätta.
                  Ska man få ihop den ekonomiska kalkylen på totalen så vill det sig att de har många laddcykler i sig i realiteten vilket torde gälla även LiFePO4 även om de är mindre dyra.

                  Jag är ännu inte övertygad om det medan t ex är Holden det, inget fel i det, vi kanske helt enkelt prioriterar och värderar olika vad gäller ekonomi och risk, bekvämlighet och vikt.

                  Även Cosmoz08 och T Colibri har lämnat bly till fördel för annan teknik till elmotorn men jag vill nog "veta" läsa att flera fått ut i vart fall 4-5 år helst mer innan jag "köper" övriga fördelar med t ex LiFePO4.

                  Att lägga 6000-12000kr för 80-100Ah säg vart 3:e år lockar inte och "problemfritt" ägande i säg 2 år säger inget om att de kommer funka ytterligare 2-3 år. Många hoppas på det, jag med så jag är glad över dessa "early adopters"!
                  Senast ändrad av anteman; 2021-04-28, 22:52.

                  Kommentera


                  • #10
                    För 2 somrar sedan köpte jag 12v 80ah 1 st exide till frontmotorn. Det är märkbart sämre nu. Hade tudor förut och dom höll längre. Hade 2 st ihopkopplade för mer drifttid i en låda i 5 år. Dock sporadisk använt. Det ena är dock kvar och är i nivå med exide batteriet jag köpte för 2 sommrar sedan.
                    Köpte även 2 st 12v 100 ah Yuasa, dom kopplades ihop till 24 v för aktermotorn. Enligt batterimättaren på affärn jag köpte dom i höstas så var dom slut. Och då har jag varit noga med laddningen och 2 gånger kört dom under 50%. Skulle dock klara det då dom såldes som förbrukningsbatteri.
                    Rebelcell 12v 18ah köptes samtidigt har mer än dubbla drifttiden och klarar fortfarande av en hel dag på isen. Av nån anledning klarar den inte av 2 halv dagar. Men en hel dag är inte ett problem efter 2 år och tjänstgöring under både sommar som vinter och temperaturer ner till minus 20.

                    Nu är ett lilead 24v 50 ah på ingång. Billigaste jag hittade i närheten. Hade beställt från kina ännu billigare om jag förstått mig på att betala säkert. Lite för feg.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 915 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 143 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X