Nya batterier till elmotor. Vilka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya batterier till elmotor. Vilka?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Mitt ene LiFePo4 (et Topband 20Ah) ble kjøpt april 2017. Det brukes i min portable løsning så det er ikke det batteriet jeg har som får "hardest" bruk, men da jeg sjekket det sist hadde det fortsatt 97% kapasitet kontra hva det hadde som nytt. De tre prosentene tapte batteriet seg på den første sesongen, noe som er helt normalt med litium-baserte batterier da kjemien i batteriet "setter seg" i løpet av de første 1-30 syklusene.

    Li-ion i den varianten som brukes i mobiltelefoner, RC-biler etc tåler ekstremt mange sykluser, men har begrenset levetid kjemisk. Alle som har eid en mobiltelefon vet at disse batteriene taper seg merkbart fra de er 2-3 år gamle, det er helt normalt med 30% tap på 2-3 år. Den typen batteriteknologi er i mine øyne (subjektivt siden jeg er en gjerrig gammel gubbe) helt uegnet i en båt, nesten uansett hva man skal drifte. Dette er batterier som egner seg i/ for elektronikk som har antatt kort levetid, ala en mobiltelefon som folk (statistisk sett) skifter annet hvert år uansett.

    LiFePo4 av den typen som selges i Skandinavia i dag er basert på snart 30 år gammel teknologi, de første kom på 1990-tallet, så dette er absolutt ikke noe nytt. Det finnes få tester av eldre batterier på nett, men noen tyder på at LiFePo4 taper seg fra de er 5-6 år gamle og er "døde" når de er rundt 20 år gamle.

    Hovedårsaken til at blybaserte batterier "dør" er typisk at brukeren ikke gjør det som skal til for at batteriene skal ha et langt liv. Dvs holder seg godt innenfor %DOD, og lader batteriet så fort som mulig etter bruk. Som den nerden jeg er (og gjerrig, ikke glem det) har jeg hatt batteriovervåkning i båten i mange år, også med blybaserte batterier, og har brukt batteriene mine innenfor hva de tåler. Da jeg solgte mine fem år gamle AGM-batterier fra elmotoren min, viste belastningstest at de hadde over 90% av opprinnelig kapasitet. Det er sulfatering som "dreper" blybaserte batterier, og sulfatering kommer i all hovedsak fra over-utladning og for sen lading.
    Senast ändrad av Team Colibri; 2021-04-30, 08:10.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #12
      Man måste väga in de faktorer som är viktiga utifrån sina egna förutsättningar, det går inte bara att säga att det ena eller andra är ”bäst”. Jag valde dyraste alternativet Rebelcell som är Li-ion för jag bär mitt batteri mellan olika båtar och de batterierna är oöverträffat lättast, har vikten ingen betydelse hade jag kanske valt LiFePO4 och sparat lite slantar. Jag är grymt nöjd med vikten, batteriets drifttid som räcker gott och väl för hur jag fiskar, kort laddtid och att det inte likt ett blybatteri tappar effekt under dagen. Den inbyggda BMSens kvalitet är för mig omöjlig att bedöma, likaså om jag faktiskt kommer upp i 1000-2000 laddcykler innan batteriet ska vara slut enligt spec. Tilläggas kan också att jag oavsett detta skulle välja bort de allra billigaste no-name prylarna eftersom det finns en säkerhetsaspekt att ta hänsyn till när det gäller batterier, särskilt om de ska ingå i en fast installation i en båt - jag har en löst stående batterilåda som enkelt kan kastas överbord vid eventuell brand.
      Senast ändrad av holden; 2021-04-29, 11:27.

      Kommentera


      • #13
        Ja fasse nu vet du lite mer varför vi idag väljer olika. I "morgon" kanske litiumbatterier är allmängods? LiFePO4 må vara en mogen teknik men kanske relativt oprövad i tuff, salt och stötig småbåtsmiljö i Norden så vitt jag känner till. Nån som läst om någon som inte är sponsrad som kört samma LiFePO4 50-120 Ah i 4-5 år eller mer?

        Vad gäller frågan om Tudor och Exide t ex så blir det lätt anekdotiskt av ett exempel. Vilka typer av batteri var det? Laddades de likadant direkt efter fisketuren var slut med samma laddare och rätt laddprogram? Tyvärr finns det också handlare som säljer dåligt underhållna hyllvärmare...

        Om ett batteri är ett startbatteri, ett annat Dual, AGM, GEL och/eller förbrukningsbatteri så blir det äpplen och päron. Ett startbatteri kan tekniskt aldrig slå ett förbrukningsbatteri till en elmotor om det inte är fel på det senare.
        Senast ändrad av anteman; 2021-04-29, 15:40.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ja fasse nu vet du lite mer varför vi idag väljer olika. I "morgon" kanske litiumbatterier är allmängods? LiFePO4 må vara en mogen teknik men kanske relativt oprövad i tuff, salt och stötig småbåtsmiljö i Norden så vitt jag känner till. Nån som läst om någon som inte är sponsrad som kört samma LiFePO4 50-120 Ah i 4-5 år eller mer?
          Jeg har forsøkt å svare på det opptil flere ganger i denne tråden. ; ) I tillegg til et Topband har jeg også et 24V 50Ah batteri fra Ali som ble kjøpt i februar 2017 som jeg bruker til elmotoren i front. Det har også tapt seg noen få prosent, igjen kom det tapet på de ti første syklusene. Jeg bruker jevnlig utstyret mitt i saltvann (og da i skikkelig saltvann, ikke brakkvann).
          Team Colibri

          Kommentera


          • #15
            Tesla har kört lithium i sina bilar sedan 2012, dessa gamla men fullt fungerande batterier har Björn Nyland mätt upp 8 procents minskad kapacitet på efter 9 år så kemin i batterierna är nog i vart fall inget man behöver oroa sig över.

            Kommentera


            • #16
              Ja det var ju bra för TS och oss andra att även det om större Ali-batterier framkom ;-) Kan om jag minns rätt, vara första exemplet, gången jag läst om ett större marinbrukat litiumbatteri med så så pass många år på nacken.

              Ja har också läst en del om Tesla och taxibatterier även om min ingång med marin miljö och ev känsliga BMS var en annan än cellernas hållbarhet... klart är att vi valde olika senast vi köpte (2017 för mig) och jag har för TS försökt beskriva mina bevekelsegrunder och ni era, bra så anser jag. Nästa gång jag behöver byta elmotorbatteri så kommer jag att läsa på och sannolikt har vi mer hard-data relaterat till tufft bruk i småbåt i marin miljö då!

              Kommentera


              • #17
                Elektronik och saltstänkt miljö är ju i grunden en dålig kombination men är den bara ordentligt inkapslad borde det inte vara någon skillnad mot om batterierna sitter t.ex. i en bil. Sett bilder på hemmabyggen med lösa battericeller med löst kablage emellan dessa och elektroniken, det skulle jag aldrig våga installera i en öppen båt.
                Senast ändrad av holden; 2021-04-30, 09:54.

                Kommentera


                • #18
                  Jeg tok en belastningstest og kapasitetstest på mitt 20Ah Topband nå i helgen. Det har fortsatt hvilespenning på 13,4V men kapasiteten var nå 18,4Ah (etter å ha kjørt det helt tomt til BMSen kutter, og så lade det helt opp igjen). Originalt var det 19,7Ah så det har tapt seg 1,3Ah siden 2017, dvs ca 7%.

                  Under utladingen noterte jeg meg forresten noe annet interessant. Maksimal strøm ut fra batteriet under utladingen var 28Ah, mens i spesifikasjonene fra selger stod det maks 20Ah utlading.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #19
                    Har inte kommit till skott och köpt några nya än, men jag hittade dom här som jag funderar på

                    https://www.batterionline.se/exide-m...BoC2FcQAvD_BwE

                    Ser väldigt billigt ut, men vad menas med ”dual”?

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av fasse Visa inlägg
                      Har inte kommit till skott och köpt några nya än, men jag hittade dom här som jag funderar på

                      https://www.batterionline.se/exide-m...BoC2FcQAvD_BwE

                      Ser väldigt billigt ut, men vad menas med ”dual”?
                      Att de funkar till såväl start om förbrukning men som förbrukningsbatteri ligger ett billigt Dual vanligen långt efter kapaciteten ett riktigt förbrukningsbatteri har. Kolla vilken Wa de levererar, det säger något. Mitt Gelbatteri 80 Ah har 900Wh.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 916 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 687 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X