Hur länge ska sikaflexen i skruvhålen torka innan jag vågar sjösätta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge ska sikaflexen i skruvhålen torka innan jag vågar sjösätta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur länge ska sikaflexen i skruvhålen torka innan jag vågar sjösätta?

    Hej på er!

    Köpte mig ett ekolod och monterade aktergivaren igårkväll. 2st 3mm hål med 4mm skruv genom plast under vattenlinjen, la en rejäl klick sikaflex (291i) både på skruvarna och i hålen.

    Hur länge tror ni det behöver torka innan jag vågar sjösätta? När båten väl ligger i kommer den upp först till hösten igen så det är inte att den bara är ute en kortis liksom.

    Lite sugen på att slänga i henne ikväll men det kanske är för tidigt?

  • #2
    24h i rumstemp

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av vbownswow Visa inlägg
      Hej på er!

      Köpte mig ett ekolod och monterade aktergivaren igårkväll. 2st 3mm hål med 4mm skruv genom plast under vattenlinjen, la en rejäl klick sikaflex (291i) både på skruvarna och i hålen.

      Hur länge tror ni det behöver torka innan jag vågar sjösätta? När båten väl ligger i kommer den upp först till hösten igen så det är inte att den bara är ute en kortis liksom.

      Lite sugen på att slänga i henne ikväll men det kanske är för tidigt?
      ----------------------------------------------
      Fråga vidare här:

      https://swe.sika.com/sv/fritidsbatar/taetning.html

      Old Firehand
      Leif Engström

      Kommentera


      • #4
        Det beror på hur tjockt lager det är som ska härda. Brukar stå på tuben vad det är som gäller, annars kan du kolla på Sika:s hemsida.

        Kommentera


        • #5
          Hmm enligt hemsidan så härdas det enligt bild.

          Det betyder att det borde härda ca 2mm på 24 timmar om det är 10 grader ute, men det har varit ca 2 grader ute under natten. Däremot så har det småregnat hela tiden så luftfuktigheten är högre (ca 85% as we speak) och det är luftfuktigheten som härdar vad jag förstår.

          Undrar om de räknar härdningen från ett håll eller samtliga håll, men om det är från ett håll så borde ca 2mm härdning räcka då det gissningsvis bara ligger ett ca 2mm tjockt lager inkletat runt skruvarna och pressat mellan hållaren och båten.

          Kanske borde satsa på sjösättning lördag förmiddag istället, då har det hunnit torka i 38 timmar. Tror ni det räcker?

          Kommentera


          • #6

            Kommentera


            • #7
              Har aldrig väntat så länge på att det ska härda och jag har monterat åtskilliga givare och annat under åren, jag börjar med givaren och sedan får sikan härda/torka medans jag monterar resten av grejorna sedan åker båten i och det har aldrig orsakat läckage eller andra problem.

              Så mitt tips lägg i båten när Du tänkt Dig och tänk på att det som tillverkarna skriver är utformat för att de ska friskriva sig från ansvar vid ev anmälningar eller stämningar och ofta inte har så mycket med verkligheten att göra, alltså de överdriver kraftigt för att vara på säkra sidan.

              My 2 Cent

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Har aldrig väntat så länge på att det ska härda och jag har monterat åtskilliga givare och annat under åren, jag börjar med givaren och sedan får sikan härda/torka medans jag monterar resten av grejorna sedan åker båten i och det har aldrig orsakat läckage eller andra problem.

                Så mitt tips lägg i båten när Du tänkt Dig och tänk på att det som tillverkarna skriver är utformat för att de ska friskriva sig från ansvar vid ev anmälningar eller stämningar och ofta inte har så mycket med verkligheten att göra, alltså de överdriver kraftigt för att vara på säkra sidan.

                My 2 Cent
                Låter rimligt, vid vilken temperatur har du fäst grejorna? Tänker att det kanske spelar lite roll.

                Lutar mot att sjösätta imorgon förmiddag, så har jag lite säkerhetsmarginal ifall att.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av vbownswow Visa inlägg

                  Låter rimligt, vid vilken temperatur har du fäst grejorna? Tänker att det kanske spelar lite roll.

                  Lutar mot att sjösätta imorgon förmiddag, så har jag lite säkerhetsmarginal ifall att.
                  Flertal monteringar utomhus innan sjösättning på våren med +5 till10gr och inga problem.

                  Kommentera


                  • #10
                    Har alltid en liten tub i båten ifall en svets skulle spricka. Finns olika sorter av sikaflex. Underbart material.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 916 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X