Vilket ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket ekolod?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilket ekolod?

    Halloj! Här kommer ännu en tråd om ekolod för en nybörjare, gör dock en till för att höra vad ni tycker i just mitt fall. Alla kommentarer är uppskattade!

    Tänkte införskaffa mitt första ekolod och är inte intresserad av att spendera mer än 1500kr på det. Ska användas i en liten sjö som enbart är 7m som djupast med ett medeldjup på strax under 4m.

    Behöver inget avancerat utan är ute after efter att kunna se kanter, bottenstrukturen, fisk(såklart) och djup typ. Ska mest användas för abbarn men även på jakten efter den ädelfisk som påstås gömma sig där. Vet att vissa lod har möjligheten att spara en karta av sjöns struktur men det kanske enbart är de dyrare varianterna?

    Verkar som dessa tre är de stora kandidaterna eller iallafall de som det pratas om, priserna enligt vad som finns i lager-

    Garmin Striker 4, ej i behov av Plus. -1 389 kr

    Humminbird PiranhaMAX 4 -1479 kr

    Lowrance HOOK2-4X -1199 kr

    Från det jag läst får jag intrycket av att Garmin Striker 4 är det "säkraste" köpet och det mest omtyckta/prisvärda valet i de flesta fallen?

    Hur som får ni gärna dela med er av era åsikter/erfarenheter av modellerna eller andra modeller som ni tycker är lämpliga val!

    Edit: Har någon ett begagnat ekolod i bra skick vore det också intressant!








    Senast ändrad av korvspad; 2021-05-09, 17:35.

  • #2
    Jag har ett Garmin Striker 4 plus, är nöjd med det så sett för det ändamål jag har haft det till. De andra har jag ingen erfarenhet av tyvärr.
    Precis som du så har jag läst mig till att det är mest prisvärt i det lägre segmentet.

    Jag har planer på att skaffa nåt med sidoseende framöver för att få ytterligare en dimension på det hela. Typ Garmin Vivid 7sv som också sägs vara prisvärt om man inte bryr sig om kartfunktionen som är rätt så crappy i jämförelse med andra märken.

    Kommentera


    • #3
      Av de tre, Striker. Men min anbefaling er å vente til du kan kjøpe feks Striker 7 i steden. Både for å få en skjerm du ser noe fornuftig på, og for å kunne bruke ActiveCaptain-appen.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Placebos Alright, är det något du stör dig på mer än just det saknade sidoseendet? Kan man kartlägga botten med 4:an?
        Team Colibri Jo vore såklart att föredra men tänker inte lägga såna pengar på detta. Har en enkel träbåt som jag kör med en liten elmotor på en liten sjö, en Striker 7 kostar mer än båten. Det viktiga är att jag kan få en bild av hur botten ser ut och hur djupt det är, skulle du säga att Striker 4 funkar bra för det?

        Kommentera


        • #5
          Har du kollat på deeper? låter som det skulle funka utmärkt för ditt ändamål

          Kommentera


          • #6
            Jag tror alla kommer göra jobbet lika bra på ett ungefär.
            Jag har byggt ett portabelt lod av ett piranhamax som jag använder i små skogsjöar.
            Hittar all typ av struktur man vill hitta, samt växtlighet, betesfisk och enstaka större fiskar.

            Kommentera


            • #7
              Jag började med ett HOOK2-4X och det var väl helt ok för att se djup och bottenstruktur ( jag fiskar i huvudsak i sjöar med maxdjup 15 m). Dock blev jag aldrig riktig vän med menyerna och tyckte också att skärmen var lite för liten.

              Så jag uppgraderade till ett Garmin Striker 5CV, dels för att få lite större skärm, dels för ClearVü-funktionen som såg cool ut i på reklambilderna. Jag är väldigt nöjd med 2D-bilden, däremot tillför inte ClearVü ett skvatt tycker jag så den funktionen har jag helt slutat använda.

              Det som jag däremot använder en del är möjligheten att skapa waypoints. Trots att det inte finns någon karta så funkar den funktionen utmärkt för att snabbt hitta tillbaka till specifika platser som är svåra att hitta med landbaserade enslinjer.

              Möjligheten att skapa/ladda ner sjökort finns såvitt jag vet inte på dessa enklare lod, då måste du gå upp ett par snäpp i pris.

              Kommentera


              • #8
                Ekolod har lågt andrahandsvärde så varför inte kolla om du kan hitta något begagnat inom budgeten, då får du troligen mycket mer för pengarna.

                Edit: ser nu att du lagt till det i ditt inlägg
                Senast ändrad av holden; 2021-05-10, 10:26.

                Kommentera


                • #9
                  Jag kör Striker Plus 4cv. Jag uppskattar clearvue då jag får en liten tydligare bild av vad som ligger på botten, och tycker även det hjälper för att se i stim. Sen om det gör fisket bättre låter jag vara osagt.

                  Den har ju iaf "Built-in Garmin Quickdraw™ Contours mapping software lets you create and store maps with 1’ contours for up to 2 million acres" vilket jag använt för att mappa upp några sjöar runt stugan.

                  Jag kollade också på de modeller du listat och kom fram till att Strikern var bäst i segmentet, men jag undrar om jag inte var lite snabb på avtryckaren, begagnat med större skärm hade nog varit bättre ändå nu när jag har ordentligt batteri och solceller för laddning. Det är ju helt klart en sak som man ska ha med sig, att större skärmar i regel drar mer ström.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av korvspad Visa inlägg
                    Placebos Alright, är det något du stör dig på mer än just det saknade sidoseendet? Kan man kartlägga botten med 4:an?
                    Team Colibri Jo vore såklart att föredra men tänker inte lägga såna pengar på detta. Har en enkel träbåt som jag kör med en liten elmotor på en liten sjö, en Striker 7 kostar mer än båten. Det viktiga är att jag kan få en bild av hur botten ser ut och hur djupt det är, skulle du säga att Striker 4 funkar bra för det?
                    Jag har inte använt kartfunktionen, den sägs vara av sämre kvalitet än andra som sagt. Jag använder det mest för att försöka hitta strukturer och hårdare bottnar samt stim med betesfisk vilket den gör rätt så bra. Inget som stör mig direkt. Det är bara dags för mig att gå upp ett snäpp

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 014 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 700 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 966 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    489 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X