Lowrance TotalScan fundering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance TotalScan fundering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lowrance TotalScan fundering

    Hej
    Köpte i slutet av förra året en begagnad TotalScan givare till mitt Lawrence ekolod. Har idag monterat det på båten och prövade det för första gången.
    Tyckte inte jag fick så tydlig bild om man jämför mot vad man kan se på nätet, bifogar två bilder som jag tog. Ska det se ut så här?

    Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	605
Size:	3,27 MB
ID:	2578380Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	503
Size:	2,02 MB
ID:	2578381

    /Fredrik
    Bifogade filer

  • #2
    Ser ut som en kombinasjon av feil montert ekkoloddgiver og brukerfeil. : )

    Brukerfeil:
    1. En grei huskeregel med denne giveren er at range (avstand ut til sidene) bør være cirka tre-fire ganger dybde. Med andre ord, er det to meter dypt kan du ha range på 6 til 8 meter.
    2. Skannende ekkolodd fordrer at båten er i bevegelse. Skannende ekkolodd som ser til siden (SideScan) krever at den bevegelsen er i ekkoloddgiverens fartsretning. Eksempel; med en aktermontert ekkoloddgiver må båten kjøres fremover, typisk i 2-3 knop for de skarpeste bildene. Desto lavere fart, og desto mer vinglete/ svingete du kjører, desto mer "blurry" blir sidescan.

    Montering:
    Du får STORE forstyrrelser rundt midtlinjen din (streken midt i bildet). Det skyldes som regel at ekkoloddgiveren står et sted der den utsettes for mye turbulens, for eksempel i nærheten av en steglist. Slik turbulens medfører også at bildene blir mindre skarpe lengre ut, siden signalet ikke går gjennom de miksoskopiske luftboblene i turbulensen.

    Eksempel:
    Click image for larger version

Name:	Screenshot_2020-04-10_15.02.39.png
Views:	458
Size:	436,0 KB
ID:	2578403
    Begynn med å se på midtlinjen. Du ser den blir litt uklar til høyre, og at det blir en tynnere strek som følger midlinjen. Dette skyldes motoren min som reflekterer deler av signalet.

    Til venstre i bildet (rød noks) ser du en stim med agnfisk. Helt nederst i høyre hjørne i bildet over er det enda en stim med små byttefisk. Jeg tenkte egentlig jeg skulle stoppe og fiske ved de, så jeg slår i revers, og får turbulensen du ser markert med blå pil. Rett etter at båten begynner å bevege seg bakover dukker det så opp et litt større riskorn rett ved siden av båten (blå firkant) og jeg dreier hardt mot babord mens jeg lemper ut en jigg. Det at jeg svinger gir det uklare området du ser ved den røde pilen.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Tack för svar.
      Då ska jag ta och se över mina inställningar nästa gång jag är ute och fiskar.
      Nu var avståndet ut till sidorna satt till 20m, bör man ha den inställningen på automatisk eller ska man manuellt ändra beroende på vilket djup det är?

      Tog några bilder på hur givaren är monterad idag. Hur ska jag flytta den för att få bästa möjliga bild?
      Måste botten på givaren vara i nivå med botten på båten eller går det att placera givaren högre upp?

      Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	437
Size:	1,09 MB
ID:	2578414Click image for larger version

Name:	9.jpg
Views:	436
Size:	516,3 KB
ID:	2578413Click image for larger version

Name:	8.jpg
Views:	430
Size:	1,12 MB
ID:	2578415

      Kommentera


      • #4
        Linder er en utfordring. : )

        Listen under akterspeilet (pilen lengst til venstre) skaper turbulens, den eneste måten å komme unna det er ved å jevne ut mot skroget. Søk på forumet her så ser du andre som har gjort det. Neste utfordring er de langsgående listene (de neste pilene), disse skaper også turbulens. Pass på at giveren er midt mellom to av disse listene.

        Click image for larger version  Name:	Linder.jpg Views:	0 Size:	162,4 KB ID:	2578727
        Team Colibri

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
        1 216 svar
        156 011 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg HenkeW
        av HenkeW
         
        Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
        12 svar
        2 699 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Piscantur stercore  
        Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
        27 svar
        1 965 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg gabbu
        av gabbu
         
        Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
        2 svar
        488 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg profilnamnet  
        Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
        2 svar
        353 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Old Firehand  
        Arbetar...
        X